| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg fråga!
|
843 besök totalt |
|
Bromsbelägg fråga!
Jag har ägt i bilen i två år nu. Aldrig bytt belägg fram, däremot bak, när jag hade köpt bilen. (Vanliga belägg) Nu efter 1 enbart SVKG säsong och en SVKG och PCS (3 banmöten) säsong, så ser beläggen fortfarande VÄLDIGT bra ut(I stort sett som nya). Bromsa på bana är helt OK, dock efter 10-15 minuter börjar dom ju tappa. (och nej, jag kör inte som en kärring på banan )
Dessutom kör jag ca 400 mil/säsong (På vanlig gata och bana!) Frågan är ju nu om jag nu skulle satsa på bättre belägg, hur mycket bättre är dom???
Jag trodde ju att dom skulle vara helt slut nu????????? Någon som kan svara på detta? MVH _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Re: Bromsbelägg fråga!
Antagligen så blir dom inte sämre efter 15 min, istället så för dom oväsen när dom är kalla och smutsar kanske ner fälgarna lite mer. Tycker du att dina befintliga känns ok så fortsätt köra med dom _________________ Pär Hylander |
||
Jag ser ingen ironi smile här, som kanske borde vara på plats, då du inte känner mig!?
Jag byter bromsvätska varje år!
Sedan har jag svårt att tro att vanliga belägg skall hålla mer än en stund åt gången. Jag menar vissa bilar/belägg, kan ju försvinna på ett banmöte!? _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Svår fråga att 'på pappret' beskriva hur stor skillnaden bli att uppgradera beläggen, men jag garanterar att det märks. Dessutom finns det många olika fabrikat och friktionsmaterial som har olika egenskaper. Om du tycker att bromsfunktionen är ok i dagsläget så kör vidare, men om du uppdaterar så finns det ytterligare körglädje att 'fånga' (och framförallt säkerhet). Ytterligare plus med racingbelägg är bättre/fastare pedalkänsla, men nackdelar är som sagt ofta gnissel och bromsdamm vid gatbruk (alternativet är att du byter belägg inför bandagarna för optimal körupplevelse). Fräscha skivor är ett krav och ev finns möjlighet att förbättra kylningen.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg fråga!
|
843 besök totalt |