Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honda CRX & BMW Compact?
5345 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Honda CRX & BMW Compact?

Det finns två bilar som inte diskuterats så mycket om här som kanske är lämplig bilar får banåka på olika vis

Honda CRX V-TEC (heter den Civik CRX?)

Tänker i första hand på modellen som väl fanns runt 94-95. Liten bil med högvarvig motor på 150 hk? Har den samma fina hjulupphängningar som många andra Hondor uppges ha?

BWM Compact

Av förra generationen. Compacten väl en mindre men fortfarande bakhjulsdriven släkting som väl delar en hel del mekanik från någon eller några generationer av 3-serien? Låter intressant i mina öron, mindre bil och en del komponeter genensamt

Hur är dessa bilar? Dels med tanke på att använda dom som banmötesbil i nära orginalskick och dels med tanke på att ha dom som bas i räserbilsbygge?

ps, jag har inte tröttnat på 924:an.... detta är bara en tankeövning!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

"Koni" pillar ju på det här åket (för rallycross iof tror jag?)

Kalix
Här sen Nov 2002

Compacten är som sagt lite lättare än en vanlig E36 3-serie. Framtill är det samma delar som till E36 alltså BMW 3-serie 91-98, bakvagnen härstammar från E30 som är den äldre 3-serien 84-90.
En nackdel är den stora halvkombi bakluckan som gör karrossen lite vek baktill men kan kompenseras med ett ordentligt fjäderbensstag eller bur.

Det rullar ju även en hel del compacter speciellt i långlopp så helt fel kan det ju inte vara.

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Har en sån , kan rekomendera dom till det mesta http://bmw.webb.se/
Min har en lätt mod av chassit , och går bra på bana , det som fattas på modellen är en stor vinge på bakändan ,(finns som ingen luft som trycker ner den)

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ser man på! Det finns ju en del Compacter! Att dom inte märks så mycket är väl för att dom drunknar i allt M3E30-prat

Hur mycket lättare i std-utf är en compact än motsvarande E30 resp E36?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Jämför man med E30 är compacten (stavas med gement "c" ) tyngre. Samtidigt verkar inte denna framvagn vara lika enkel att modifiera för seriös banåka som E30:ns är. Kräver ganska stora förändringar för att få caster tex.

Men visst, tex en 323 ti vore ju mumma. Som banbil är den säkert superkul. Det är väl om man ska åka tex Fyndbörsen, BMW Cup Std. eller liknande som det kan bli lite vanskligt med (alla) E36-framvagnar. De verkar kräva mer mods än vad Grp.N-reglerna kräver för att funka riktigt bra.

Eller så skull det bara ha testats lite mer...

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag funderade på en compact ett tag, men köpte en coupé istället. Det jag var ute efter var en kort bil, men compacten hade såvitt jag kunde konstatera samma hjulbas som de övriga E36:orna (270cm) och då föll idén. Compactens bakvagn har fått mycket kritik genom åren, men det finns åtminstone två andra modeller med närbesläktad bakvagn som dyrkas av fortåkarfolket.

Vellinge
Här sen Jan 2003

Honda CRX VT som modellen heter är en utmärkt banåka bil, går bla en i ?(hjärnsläpp)-cupen. Den har givetvis samma fina triangellänkar som alla andra Civic/CRX från 88-01. Motorn är en juvel och presterar ett mycket bra register som gynnar bilen vid banåka.
Nu vet jag att detta inte är ett rattlåsforum men för referens skull så kan man tillägga att en CRX VT med 2" avgas och insatsfilter presterar 14.5-14.7sek på 402m. Ger en liten fingervisning om effekten kontra vikten.
Vikten ligger på cirka 950-1000kg utan förare.
en av nackdelarna som jag ser det är den korta hjulbasen. ett bättre alternativ är en Civic med samma motor då den är något längre.
CRX kan lätt bli överstyrd på fel ställen(läs: krönet innan rakan på Kinnekulle)
Jag kör själv Civic med 160hk-motorn och vem som helst som önskar en åktur är välkommen till Mantorp den 1 maj.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Allt som passar på M3-E36 kan moteras på Compacten , för ökad caster monteras M-3an lagringar på fjäderbenet , mm mm

och det är väldigt lite som skiljer E-30 E-36 framvagnen

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Visst kan man montera M3:ans busningar osv på en compact.
och vid en första anblick kan E30 och E36 te sig väldigt lika. Det som dock skilljer markant är fjädertornen fram och hur de är vinklade/placerade. Här har man en klar fördel, om man ska bygga en fin framvagn, inom ett relativt tight reglemente (som trots allt går långt över vad de flesta modifierar på en banbil trots allt), om man väljer en E30.

Iofs kommer mina erfarenheter på just E36 i raceutförande från en sedan i Grp.N-skrud. På den var det ett problem att tex få tillräkligt med caster.
Övriga E36 sedaner jag hjälp till på har varit så pass extrema (Super Touring) att de inte kan tas med här som jämförelse.

Som jag sa innan, compacten borde absolut kunna bli en skitskoj och kompetent bannötabil. Inom mer std.betonad racing verkar den dock, ihop med övriga E36, ha vissa begränsningar. Får man dock friare händer kan man få dom att gå riktigt fort.

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Visst lutar tornen mer , därav ökad förmåga med castern , men du kan nog komma ganska långt med E-36ans väghållning

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

OT: Har för mig att nya compacten är tyngre än motsvarande fyrdörrars pga alla förstärkningar i karossen?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Stämmer bra , det knirrar mindre om bakluckan på E-46an

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Allmänt banåkaforum
Honda CRX & BMW Compact?
5345 besök totalt