| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem i en F1:a?
|
1107 besök totalt |
|
Har sökt lite efter information om styrsystemen på F1:or. Men jag har inte hittat vad jag sökt. Det jag undrar är hur dom beräknar soppan. Kör dom enbart via spjälläge? Sen undrar jag om någon vet hur många varvtalspunkter dom mappar vid ungefär. Hörde en siffra på var 20:e varv men det låter mycket. Iofs går det även bra med info om andra extrema bilar också, typ DTM, Cart, osv. Berätta allt ni vet eller om ni har nån bra länk.
|
|
Inom F1 så används sprut ifrån tex Magneti Marelli och TAG Electronics, dessa är även mycket vanliga i tex champcars, wrc-bilar och liknande, tyvärr kostar dessa en mindre förmögenhet.
I DTM så kör man med sprut ifrån Bosch Motorsport. För något år sedan körde tex Ferrari med ett styrsystem som hette Magneti Marelli Step9 i deras F1 bil, http://www.all4engineers.com/index.p om vi ska rikta in oss på F1 så bör man först ha en uppfattning om vad det är man ska styra, det är inte riktigt vilken motor som helst vi pratar om. Ofta så kombineras dessutom motorstyrsystemet med det för chassi och transmission. En F1 bil är försedd med ett ganska avancerat hydrauliksystem, man har en pump med variabel slagvolym som härstammar ifrån militärflyg, sedan har man ett antal MOOG-ventiler som styr ett flertal aktuatorer. Det som styrs är servo för styrningen, koppling, växling, gasspjäll, trattlängd på insuget (teleskopinsug) och differentialens låsning. För styrningen så har man drygt 200 sensorer vilka kan vara aktiva eller passiva så att de enbart används för loggning. Bilen är försedd med en antenn som sänder signaler till depån, och därifrån vidare via satellit till teamets huvudkontor så man hela tiden kan följa motorn och bilen. Utöver styrboxen eller styrboxarna för motor och chassi så har man också en box som tar hand om strömmen som levereras av permanentmagnet generatorn. Gasspjällen styrs som jag nämnde av styrsystemet, det rör sig alltså om drive-by-wire och Ferrari har tex sysslat med att under delgas så gasas de två cylinderbankarna olika mycket för att ge ett mjukare svar. De F1 motorerna som användes under de sista loppen förra året gav ungefär 950 hk, detta är alltså vad de starkaste motorerna med Honda i spetsen gav. Då man utnyttjar ram-air under höga hastigheter så ökar max effekten vid bilens topphastighet till närmare 1000 hk. Detta innebär också att man måste ta inloppstrycket i beaktande. När det gäller last och varvtalspunkter så behöver inte ett bättre styrsystem ha fler än ett som är sämre, är systemet bättre på interpolera mellan punkterna så duger det med färre punkter. Nu vet jag inte hur många punkter de systemen som används i F1 har men ett relativt avancerat styrsystem kan ha en grundmapp på tex 24*16 punkter. Du kan ju också kika lite på de olika företagetns hemsidor såsom TAG, Magneti Marelli, Bosch Motorsport osv. www.tagelectronics.co.uk www.magnetimarelli.com www.bosch-motorsport.de www.zytekgroup.co.uk |
|
Ett mkt dåligt svar, men det närmsta jag sett är ett nummer av RaceCar Engineering (som jag tyvärr inte hittar) där de köpt en Peugeot F1-motor utan styrsystem och kör den (med tillhörande bil förstås) i nån amatör-gammal-F1-serie.
Jag minns inte i vilken detaljeringsgrad de beskriver det, men om jag minns rätt så har de jackat in sig med ett rätt basic styrsystem och beskrivit någorlunda vilka utmaningar de ställts inför. EDIT: Det hann komma in ett fylligare svar under matlagningsbestyren!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1107 besök totalt |