| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa i turbinhuset på min TURBO
|
2 besök senaste veckan (1590 totalt) |
|
Jag har fått för mig att jag ska svetsa på en rörstump för wastegate på min turbo . Vad ska jag svetsa med? Måste det värmebehandlas på något sätt och vad ska det vara för material i röret som svetsas dit? Några bra förslag?
_________________ Per Wahlqvist |
|
Varför? låter som kollosal lösning för ickeexisterande problem...din turbo har väl intern wastegate? Det där med att "flöden störs med intern wastegate" är mest en skröna...skaffa en extern wastegate eller kör med turbo som har intern. Svetsa på turbinhuset låter extremt onödigt...
Det går säkert att pinnsvetsa men turbinhuset är gjord i nickelhaltid legering och det kommer att spricka ultrasnabbt även om du får dit den. _________________ G o r a n A m c o f f |
|
Hej!
Jag vill inte vara Mr "Jag har hört" men jag vet om ett ställe som svetsar i turbinhuset om det är svårt att få plats med den externa wg'n på grenröret. Där har man skickat materialprover på turbinhuset för att sedan kunna skaffa pinnar med samma material = seriös och dyrt. Men finns sponsorpengar bakom kan man kosta på sig det
Hur som, håller jag med Beepbeep Överkurs.
BTW ett turbogrenrör från Saab innehåller ca 35% Nickel, en ren gissning är att ett turbinhus ligger på ungefär samma halt. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
|
Turbinhus tillverkas i allt från nodulärjärn till ni-resist och rostfritt stål. För att få reda på hur det ska svetsas så krävs kunskap om material, alltså antingen från tillverkaren eller en egen analys.
Flödet från wastegaten stör flöded från turbinen i viss mån, detta är dock inte mycket att grubbla på. Vill man lösa det så heter lösningen separat wastegate. |
|
Jag har en separat wastegate och trubo och gren rör är inte SAAB. Det är dock väldigt trångt för wastegate runt grenröret så detta hade vart en lösning. Kanske det skulle gå att få info från tillverkaren på Turbon angående material. Jag får prova, annars är det bara att hitta på något annat. Man måste ju fundera på lite olika lösningar eller hur?
_________________ Per Wahlqvist |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1590 totalt) |