| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring stolsunderrede.
|
710 besök totalt |
|
Funderingar kring stolsunderrede.
Jag har en skalstol sedan ett par år men har retat mig lite på sittposition och finish och vill bygga nya underreden. Konstruktion ett är ett plattjärn med ditsvetsade öron att montera i sidan på stolen. Om så krävs för styrka och enkelhet skärs stolens fästplåt ut i ett stycke för att sedan svetsas fast i järnet som går parallellt med golvet. Alternativ två är en plåt som vinklas 90 grader till en profil. Se bild Problemet är att snyggt böja en tjock plåt som är 50 cm lång. OMP:s FIA-godkända skenor är 6 mm aluminium vilket känns lite väl tilltaget. Original stolsunderrede är av 3 mm alu med 4 st fästpunkter i bilen. om en bockad plåt i alu är att rekommendera hur tjockt bör plåten vara och i vilken kvalité? Finns det risk att plåten spricker om den är för tjock när man viker den? Kan den förvärmas för att förhindra det eller förstör man styrkan i den? om det går att svetsa ihop alu-plåtarna hur tjock bör då plåten vara för att den inte ska slå sig? Blir svets lika starkt som resten av plåten eller blir det sprödare? Räcker det med öron eller bör man göra svetsfogen så lång som möjligt? Finns det andra material som är lämpligare att använda sig av? Rostfritt? Bonnjärn? _________________ /Klas Pihl |
![]() |
Skruva banåkabil
Funderingar kring stolsunderrede.
|
710 besök totalt |
