Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TURBO + luffarTURBO = problem?
1 besök senaste veckan (2890 totalt)
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723


Trådstartare
TURBO + luffarTURBO = problem?

satt och funderade ihop med en kompis på vad man kan göra för roliga saker med en motor för att höja effekten, och kom då in på cold air intake och därifrån in på luffarturbo. Nu till frågan:
Kan man kombinera luffartubo med en turbo eller får man problem med turbon då tex lager? får man anorlunda responstid? bättre/sämre? gör det nån skillnad eller är det försumbart?
Något annat att tänka på?

/Erik

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5893



Hej

Nej, det blir inga problem, inga märkbara i alla fall. Turbon brukar bara gilla att det går lättare att få i sig luften, såvitt jag vet i alla fall. Responstiden blir väl lite bättre men eftersom "luffarturbon" bara lär vara verksam vid hyfsat höga hastigheter vet jag inte om det är något man uppfattar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11025



Du kommer troligtvis inte att öka effekten genom högre laddtryck, då det i vilket fall regleras till inställt värde av wastegaten.

Men kall luft är alltid bra.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



therealpinto skrev:
Hej

Nej, det blir inga problem, inga märkbara i alla fall. Turbon brukar bara gilla att det går lättare att få i sig luften, såvitt jag vet i alla fall. Responstiden blir väl lite bättre men eftersom "luffarturbon" bara lär vara verksam vid hyfsat höga hastigheter vet jag inte om det är något man uppfattar.

/Gustaf


Sk. luffarturbo fungerar bara vid mycket höga hastigheter och inte såsom vi skulle vilja.

Har en bekant som jobbar på Volvo Aero med just sådana här saker och han räknade ut ett ex till mig en gång.
spelar ingen roll hur stor "laggårdsvägg " som man har som intag, vid ca: 190 kmh så fick man ca: 0.014 bars övertryck.

Det som man vinner på att ha en luftbox är ju att luften som ska in i plenumet får tid att lugna ner sig lite.

Caper

_________________
Jörgen Bock
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3021



Jörgen Bock skrev:

Det som man vinner på att ha en luftbox är ju att luften som ska in i plenumet får tid att lugna ner sig lite.

Caper


Det stämmer nog med det som jag har hört. Att luftboxens främsta funktion är att säkra en djämn lufttillförsel till alla cylindrarna. Sen är det naturligtvis bra att se till att man har så kall luft som möjligt in i motorn.

Att hålla på med stora trattar mm gör nog ingen större skillnad på en turbobil. Möjligtvis skulle man kunna vinna ytterst lite i respons på det. Det är iaf inte skadligt för turbon. Det som är skadligt för turbon är stora undertryck på inloppssidan. Normala turbos är inte anpassade för att klara sådant så de läcker olja.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Jörgen Bock skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Nej, det blir inga problem, inga märkbara i alla fall. Turbon brukar bara gilla att det går lättare att få i sig luften, såvitt jag vet i alla fall. Responstiden blir väl lite bättre men eftersom "luffarturbon" bara lär vara verksam vid hyfsat höga hastigheter vet jag inte om det är något man uppfattar.

/Gustaf


Sk. luffarturbo fungerar bara vid mycket höga hastigheter och inte såsom vi skulle vilja.

Har en bekant som jobbar på Volvo Aero med just sådana här saker och han räknade ut ett ex till mig en gång.
spelar ingen roll hur stor "laggårdsvägg " som man har som intag, vid ca: 190 kmh så fick man ca: 0.014 bars övertryck.

Det som man vinner på att ha en luftbox är ju att luften som ska in i plenumet får tid att lugna ner sig lite.

Caper



och hela 0.058 bar i 350 km/h...... men de e ju alltid nåt! Gör väl en 50hk i skillnad på F1:orna ivf

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Cedergren skrev:
Jörgen Bock skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Nej, det blir inga problem, inga märkbara i alla fall. Turbon brukar bara gilla att det går lättare att få i sig luften, såvitt jag vet i alla fall. Responstiden blir väl lite bättre men eftersom "luffarturbon" bara lär vara verksam vid hyfsat höga hastigheter vet jag inte om det är något man uppfattar.

/Gustaf


Sk. luffarturbo fungerar bara vid mycket höga hastigheter och inte såsom vi skulle vilja.

Har en bekant som jobbar på Volvo Aero med just sådana här saker och han räknade ut ett ex till mig en gång.
spelar ingen roll hur stor "laggårdsvägg " som man har som intag, vid ca: 190 kmh så fick man ca: 0.014 bars övertryck.

Det som man vinner på att ha en luftbox är ju att luften som ska in i plenumet får tid att lugna ner sig lite.

Caper



och hela 0.058 bar i 350 km/h...... men de e ju alltid nåt! Gör väl en 50hk i skillnad på F1:orna ivf


Jo, men där är det ju ram-air som används. Ingen turbo "ivägen" innan cylindrarna..

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Erik (fd Mooseman) skrev:
Cedergren skrev:
Jörgen Bock skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Nej, det blir inga problem, inga märkbara i alla fall. Turbon brukar bara gilla att det går lättare att få i sig luften, såvitt jag vet i alla fall. Responstiden blir väl lite bättre men eftersom "luffarturbon" bara lär vara verksam vid hyfsat höga hastigheter vet jag inte om det är något man uppfattar.

/Gustaf


Sk. luffarturbo fungerar bara vid mycket höga hastigheter och inte såsom vi skulle vilja.

Har en bekant som jobbar på Volvo Aero med just sådana här saker och han räknade ut ett ex till mig en gång.
spelar ingen roll hur stor "laggårdsvägg " som man har som intag, vid ca: 190 kmh så fick man ca: 0.014 bars övertryck.

Det som man vinner på att ha en luftbox är ju att luften som ska in i plenumet får tid att lugna ner sig lite.

Caper



och hela 0.058 bar i 350 km/h...... men de e ju alltid nåt! Gör väl en 50hk i skillnad på F1:orna ivf


Jo, men där är det ju ram-air som används. Ingen turbo "ivägen" innan cylindrarna..


ram-air eller luffarturbo, sak samma.. försökte bara lägga till en onödig siffra på vinsten me att ramma luften

Apropå vinst med ramning när man har turbo så får man väl räkna lite på det "bara"
om man redan från början har ett tryck så underlättar detta turbons arbete vilket borde göra att mindre arbete behöver tas ut från turbinen => högre verkningsgrad. Dessutom så värmer ju kompressorn inte upp luften lika mycket om den inte behöver uträtta ett lika stort arbete => lite av en IC, högre densitet vid samma tryck, vilket också borde va bra.... Men om man kollar på de gamla TurbOF1:orna å champ cars osv så rammar ju inte de luften vilket borde tyda på att det inte lönar sig.

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



På en av dagens F1 motorer så ökar man med ram-air effekten från 950 hk till ca 1000 hk vid full fart uppåt 350 km/h, då har man nästan en 100% verkningsgrad på omvanlingen (lufthastigheten sjunker mao från 350 km/ till nästan stillastående). Att räkna ut hur mycket tryck man kan vinna är en ganska enkel uträkning.

Ram-air har också utnyttjats av de gamla turboladdade F1 bilarna och även på turboladdade bilar såsom Audi R8. Dock så får man ju inte glömma att detta kommer med vissa nackdelar, om man tex skippade det stora insuget på en F1 bil så skulle man kunna få bakvingen att fungera bättre tex.

om man inte tillåter högre laddtryck på en turbomotor så kommer ram-air effekten enbart att noteras som en sänkning av avgastrycket.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3021



Denna Ligier JS5


debuterade 1976 och blev ganska snabbt förbjuden. Om det var av estetiska orsaker eller pga att den hade funktion låter jag vara obesvarat

Dock har bilen inte någon turbo så den är ju lite OT

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
TURBO + luffarTURBO = problem?
1 besök senaste veckan (2890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande