Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfilter....igen
3108 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Luftfilter....igen

Skulle behöva förslag på runt luftfilter i papp med en vettig anslutningsmöjlighet till en slang. Dudes fina Iveco-filter funkar säkert superbra men det är för stort så ett liknande men mindre volym skulle vara nice.

Arean på filtret: större än 0,5 m2

Så vilka bil/lastbil/traktormodeller har ett som kan passa mina behov

Jag är inte intresserad av att ge 1000:- för ett filter så därför är inte koniska sportfilter tex K&N på tapeten.

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004

Hej!
Vi med Saab Turbo som tänker på motorn kör med MANN luftfilter, finns att köpa på Mekonomen för ca 300kr.

Men jag har tappat bort art. numret och STCS funkar inte just nu, men om du kan vänta en stund så kan jag få fram det.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

En bild på ett Saab 9000 Turbo filter monterat i min Polo med ett ombyggt filterhus till Saab 9000 Turbo.
Kosta ca 200:- på Saab om jag minns rätt.

Linköping
Här sen Okt 2004

Åsså är papperfilter 50 000 % bättre, än textil thumbs up

A master of going faster!
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Var och kikade på Saab 900-filter och det såg ju perfekt ut MEN filtret ska anslutas med ett 90mm rör och sen ska dimensionen ner till 80mm för att passa min luftmassamätare. Jag behöver hitta ett reduktionsrör i gummi eller liknande men vet inte riktigt vad jag ska hitta det

En lösning på hur jag ska kunna använda det utan filterhus hade varit mycket uppskattat

Filtret kostade 116:-

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

964c2 skrev:
Var och kikade på Saab 900-filter och det såg ju perfekt ut MEN filtret ska anslutas med ett 90mm rör och sen ska dimensionen ner till 80mm för att passa min luftmassamätare. Jag behöver hitta ett reduktionsrör i gummi eller liknande men vet inte riktigt vad jag ska hitta det
Mvh Björn

Tror att en 1409-00-56 (sidan 41)från http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prodbok/140-industrisl . . . . kan användas, går nog att med slangklämma komprimera ned snyggt till 80 i andra änden. Förutsätter iofs att den kan dras hyggligt rakt.

Var har du tänkt dig att ha filtret? Mellan framlysena?

Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
964c2 skrev:
Mvh Björn

Tror att en 1409-00-56 (sidan 41)från http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prodbok/140-industrisl . . . . kan användas, går nog att med slangklämma komprimera ned snyggt till 80 i andra änden. Förutsätter iofs att den kan dras hyggligt rakt.

Var har du tänkt dig att ha filtret? Mellan framlysena?

Den kan funka men skulle helst ha en reduktion. Sen ska inte slangen kosta 400-500 kr/m

Filtret ska sitta i framkofångaren, finns hur mycket plats som helst

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Nu har jag nog löst allt Blir SAAB 9000-filter

Det har 2 x filterarean som orginal

Pär: vad tror du om slang 1466 eller 1462 http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prodbok/140-industrisl . . . .

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

964c2 skrev:

Pär: vad tror du om slang 1466 eller 1462 http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prodbok/140-industrisl . . . .

/Björn

Njaee, inte så lätt. Tror slangtypen är svår att komprimera ihop m h a slangklämma pga deras utformning. Gummislangar med textilarmering är mkt lättare att göra så med.

Du behövde väl bara en stumpe på några dm?

Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
964c2 skrev:

/Björn

Njaee, inte så lätt. Tror slangtypen är svår att komprimera ihop m h a slangklämma pga deras utformning. Gummislangar med textilarmering är mkt lättare att göra så med.

Du behövde väl bara en stumpe på några dm?

Max en 0,5 meter, tror jag.

ok, då är den slangen du rekomenderade bättre? Är den tillräckligt flexibel?

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Kanske kan bygga en trevlig hållare till dig med rätt storlek på anstulning och allt för en billig penning.
Blir i aluminiun i så fall.

Har lite planer kvar i huvudet som jag hade när jag skulle bygga till min Polo.

Nyköping
Här sen Mar 2004

964c2 skrev:

/Björn

Det filret jag rekommenderad är större ändå, och i papper
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Marcus Jansson skrev:
964c2 skrev:

/Björn

Det filret jag rekommenderad är större ändå, och i papper

Tackar för det men det lär inte behövas ett större filter

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jani Hast skrev:
En bild på ett Saab 9000 Turbo filter monterat i min Polo med ett ombyggt filterhus till Saab 9000 Turbo.
...[/img]

Körde du med detta filter monterat Jani?? Hur blev motorljudet??

Björn -> Du får säga till när du har skaffat en "luftburk".. då skall jag smöra som attan för att kolla om den får plats i min bil..

Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Eddie Varvstopp skrev:
Jani Hast skrev:
...[/img]

Körde med det.
Efter som min kompressor venn fint redan innan så kan jag inte säga att om insugsljudet blev högre.
Det var inte de som var meningen i allafall.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Kör med stort K&N filter nu men ska bygga om för att kunna ha filtret i hjulhuset istället då det är skapligt varmt under huven.

Står i valet och kvalet mellan ett nytt 127 mm K&N med svarvad aluminiumkona (ner till 89 mm), eller nån form av pappfilterlösning.

Det jag funderat på gällande pappfilter... Ni som har filtret i hjulhuset eller öppet i motorrumemt, suger det inte åt sig fukt?

Pappersfilter borde ju vara känsliga för fukt när de sitter "öppet" monterade, hur bra flödar ett fuktigt filter?

Lomma
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jani Hast skrev:
...[/img]

Björn -> Du får säga till när du har skaffat en "luftburk".. då skall jag smöra som attan för att kolla om den får plats i min bil..

Köper det idag, om det finns på hyllan. Micro hade slut på filtret

Sen kan vi försöka passa in det i din bil också, även om jag inte tror att det får plats. Du får kasta ut lite prylar under huven

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Skruva banåkabil
Luftfilter....igen
3108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande