Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7011 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Det var hårda grejor!!

Det här gäller:

VX220 NA = 234 / 268 lbs/in = 42 / 48 N/mm

VX220 Turbo = 275 / 315 lbs/in = 49 / 57 N/mm (estimated value)

VX220 Spax kit = 250 / 350 lbs/in = 45 / 62 N/mm

VX220 NA Nitron kit = 375/475 lbs/in = 68/ 86 N/mm

VX220 Turbo Nitron kit = / lbs/in =

VXR = 300 / 340 lbs/in = 54/61 N/mm (estimated value)

oehlins = 350 / 400 lbs/in = 63 / 72 N/mm (estimated value)


--------------------------------------------------------------------------------------
S1 Standard = 185 / 220 lbs/in = 33 / 39 N/mm

S1 LSS = 228 / 285 lbs/in = 41 / 51 N/mm

S2 Standard = 228 / 285 lbs/in = 41 / 51 N/mm

S2 LSS = 250 / 325 lbs/in = 45 / 58 N/mm

och du har 700!! Respekt!

...men det verkar ju som om ditt 325/400 skulle kunna vara ungerfär som Nitrons 375/475 på min ngt tyngre bil, så det borde ju fungera.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Precis.
Jag tror 375/475 är en bra combo för väg och bana på Speedstern.

700/750 låter mycket, men med full bur och alla grejor så väger den tom 900kg, lägg sedan till förare, 100 kg+ tryck med bakvingen och kanske lika mycket fram med splittern, slicks osv, så behövs det.
Men som sagt var, köra på vanlig väg är omöjligt. Den hoppar som en häst!!!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Det blev ett Nitron-kit! Tomten kommer med det vid juletid! Behöll 375/475-fjädrarna. Det ska bli spännande att testa i vår! thumbs up


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad hadde du tänkt göra med Krängare????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Det KAN vara nåt intressant på gång där med, ställbart....

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88





Hej,
såg dig på Seloc

Ställbara (inifrån) krängningshämmare verkar jätteintressant. Om du kommer upp med priser etc.. hör av dig.

Gratulerar till Nitron inköpet!!! Du blir nöjd!

Fjädrar kan du ju alltid byta (inte särskilt dyrt) om du inte tycker om dem.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
CAIC skrev:

Fjädrar kan du ju alltid byta (inte särskilt dyrt) om du inte tycker om dem.


Tack!

Precis min tanke, fjädrarna verkar väl avstämda för bilen, men kan ju bytas om man vill. Har hört ca 300 SEK/fjäder, vet du vad Nitron tar för sina??

...inte aktuellt nu iaf iofs, nu ska jag vänta på tomten!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



om jag minns rätt så var det ca 25£ per styck. Jag har det lite enklare då jag kan gå till "fjäderhyllan" för race Elisen och plocka
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
De är inte lika långa fram o bak, va....

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



apex skrev:
De är inte lika långa fram o bak, va....


Fjädrarna?

Spelar inte så stor roll så länge du har tillräckligt med... hmm ("travel") fjädringsrörelse . Vi försöker använda så korta fjädrar som möjligt för att spara ("unsprung") ofjädrad vikt.
om jag minns rätt är innerdiametern på mina Nitronfjädrar 2,5 tum.

Dämparna?

De har olika längd.


BTW, såg du på Seloc att vi har hyrt Gotlandring av Alec hela sista helgen i juli och kommer upp med ca 30 Eliser och 30 Porschar från England, Belgien, Holland, Frankrike och Tyskland.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Nej, det måste jag kolla upp. thumbs up

Får hålla mig på vägen i år, det finns många trevliga träffar att se fram emot. O banor som jag inte åkt på: Anderstorp, Gelleråsen, Falkenberg, Knutstorp, Nürburgring.................

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
På vilket sätt kommer balansen påverkas med de nya, hårdare, fjädrarna. Behövs hårdare kränghämmare fram? Egentligen både fram och bak, gissar jag?

Vad händer annars, kommer den bli vek i roll-led?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ska kolla lite med Väghållnings.xls thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Räknade lite med Fulings Excel-ark

original Speedster


Moddad med Nitrons


Men vad är original kränghämmares styvhet, 40N/mm är det mycket/litet??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Upp

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag återkommer när mitt internätt funkar hemma.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Verkar ju som om den tål mer sidacceleration fram och att lutningen minskar högst väsentligt.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Standard med krängare 24 N/mm





Med Nitrons



_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Provar man med bitigare 40 N/mm krängare fram minskar greppet.... det verkar vara rätt optimalt nu thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

apex:
När du räknar med excelfinen jag ställt till med så måste du föra in lite mer data.

En kolla bara,
1. fjäderkonsten som skall in är hjulkonsten.
2. ÅÅÅÅpen har delad bakaxel och då dör det stå samma som spårvidden i fäslt där det står 950 nu.
3. Åpen har inte 1280 i spårvidd.
4. Axleavståndet är ej 2498
5. Var har du fått rc-värdena ifrån???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
fuling skrev:
apex:
5. Var har du fått rc-värdena ifrån???


Jag frågade på SELOC för nåt år sen o fick det svaret

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande