| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
|
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (7011 totalt) |
|
Det var hårda grejor!!
Det här gäller: VX220 NA = 234 / 268 lbs/in = 42 / 48 N/mm VX220 Turbo = 275 / 315 lbs/in = 49 / 57 N/mm (estimated value) VX220 Spax kit = 250 / 350 lbs/in = 45 / 62 N/mm VX220 NA Nitron kit = 375/475 lbs/in = 68/ 86 N/mm VX220 Turbo Nitron kit = / lbs/in = VXR = 300 / 340 lbs/in = 54/61 N/mm (estimated value) oehlins = 350 / 400 lbs/in = 63 / 72 N/mm (estimated value) -------------------------------------------------------------------------------------- S1 Standard = 185 / 220 lbs/in = 33 / 39 N/mm S1 LSS = 228 / 285 lbs/in = 41 / 51 N/mm S2 Standard = 228 / 285 lbs/in = 41 / 51 N/mm S2 LSS = 250 / 325 lbs/in = 45 / 58 N/mm och du har 700!! Respekt!
...men det verkar ju som om ditt 325/400 skulle kunna vara ungerfär som Nitrons 375/475 på min ngt tyngre bil, så det borde ju fungera. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Precis.
Jag tror 375/475 är en bra combo för väg och bana på Speedstern. 700/750 låter mycket, men med full bur och alla grejor så väger den tom 900kg, lägg sedan till förare, 100 kg+ tryck med bakvingen och kanske lika mycket fram med splittern, slicks osv, så behövs det. Men som sagt var, köra på vanlig väg är omöjligt. Den hoppar som en häst!!! |
||
Hej, såg dig på Seloc
Ställbara (inifrån) krängningshämmare verkar jätteintressant. Om du kommer upp med priser etc.. hör av dig. Gratulerar till Nitron inköpet!!! Du blir nöjd! Fjädrar kan du ju alltid byta (inte särskilt dyrt) om du inte tycker om dem.
|
||
Tack! Precis min tanke, fjädrarna verkar väl avstämda för bilen, men kan ju bytas om man vill. Har hört ca 300 SEK/fjäder, vet du vad Nitron tar för sina?? ...inte aktuellt nu iaf iofs, nu ska jag vänta på tomten!!
_________________ Torbjörn Fagerberg
||
Fjädrarna? Spelar inte så stor roll så länge du har tillräckligt med... hmm ("travel") fjädringsrörelse . Vi försöker använda så korta fjädrar som möjligt för att spara ("unsprung") ofjädrad vikt.
om jag minns rätt är innerdiametern på mina Nitronfjädrar 2,5 tum. Dämparna? De har olika längd. BTW, såg du på Seloc att vi har hyrt Gotlandring av Alec hela sista helgen i juli och kommer upp med ca 30 Eliser och 30 Porschar från England, Belgien, Holland, Frankrike och Tyskland.
|
||
|
Nej, det måste jag kolla upp.
Får hålla mig på vägen i år, det finns många trevliga träffar att se fram emot. O banor som jag inte åkt på: Anderstorp, Gelleråsen, Falkenberg, Knutstorp, Nürburgring.................
_________________ Torbjörn Fagerberg
||
|
På vilket sätt kommer balansen påverkas med de nya, hårdare, fjädrarna. Behövs hårdare kränghämmare fram? Egentligen både fram och bak, gissar jag?
Vad händer annars, kommer den bli vek i roll-led? _________________ Torbjörn Fagerberg
||
|
apex:
När du räknar med excelfinen jag ställt till med så måste du föra in lite mer data. En kolla bara, 1. fjäderkonsten som skall in är hjulkonsten. 2. ÅÅÅÅpen har delad bakaxel och då dör det stå samma som spårvidden i fäslt där det står 950 nu. 3. Åpen har inte 1280 i spårvidd. 4. Axleavståndet är ej 2498 5. Var har du fått rc-värdena ifrån??? _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Nya fjädrar till Opel Speedster, men hur hårda?
|
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (7011 totalt) |