| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utfomning av IC?
|
1591 besök totalt |
|
Utfomning av IC?
Hur ska man göra för att få minst tryckfall, bäst kylning och även kunna få plats med ic'n i fronten på bilen? Ska man ha ett långt paket, dvs med långa och relativt få celler eller ett paket byggt åt motsatta hållet med fler och kortare celler. Hur funkar det att ha in och utlopp i samma gavel? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Stor motorvolym = stort luftflöde= stor gavelarea
Högt laddtryck = mycket värme = långa celler In och utlopp i samma gavel ger ju mera motstånd än rakt igenom men ibland är det ju måste att göra så... Men knappast är det sämre än en 180 graders krök på laddtrycksrören. _________________ mvh Kristian |
||||
|
Vad menas med högt laddtryck och är det då bättre med färre långa celler istället för fler och kortare?
Har en tanke på om man kan bygga en ic som mycket grovt skissat skulle ha denna layout. Vad tror ni om det? Turboåkarna har det enkelt och bra, de ska ju ändå transportera luften från avgassidan till insugssidan av motorn, då är det smidigt att dra det i intercoolern, jag kommer att ha kompressorn på insussidan och då känns det konsigt att dra iväg rör till andra sidan motorrummet...
_________________ Jonas Edling |
||||
Kan du inte ha kompressorn placerad så att rördragningarna blir så smidiga som möjligt? En annan IC-lösning jag sett är att ha ingången på undersidan och utgången på ovansidan (eller tvärt om), så att luften rör sig vertikalt istället för horisontellt. _________________ William Ekström |
||||
Den varianten har jag också varit inne på. Måste ta och måtta lite mer och se hur stor ic man kan få plats med. Sen kanske man även ska tänka på att det ser jäkligt fränt ut med en stor kompressor som man kan skymta i fronten...
||||
|
många och korta celler med långa gavlar är bra balans mellan tryck och kylning! och om man vill ha mer kylning så läger man till fler rader inte längre rader. detta endligt corky bell i boken maximum boost.
och om gavlarna blir långa kan det vara ide att bygga en plåt som delar upp inflödet i icn så att halva luft flödet får halva delen av cellerna (= bätre kylförmåga) om man skulle bygga en ic som på bilden som vara lika stor men med långa celler i stället för korta! så skulle man ha samma kylförmåga men mycke sämre flöde! )
_________________ jonny strand |
||||
Precis min filosofi... Och det har visat sig fungera mer än väl i praktiken, fick en positiv reaktion från Motortjänst under mappningen eftersom det inte var så vanligt med så låga temperaturökningar vid rådande utetemp/laddtryck. (Jag sa ju det Jonas. )
_________________ Johan H |
||||
Man måste ju förhöra sig om olika teorier ute i stora världen (Magnus soffa).
Enda jag kan se som lite lurigt är om hela ic'n blir effektiv eller om man bara utnyttjar halva paketet med så långa inloppsgavlar. I mitt huvud så borde längre celler hinna kyla mer då det tar längre tid för luften att passera igenom ic'n. Självklart borde dock tryckfallet vara lite högre samtidigt. Säger inte emot dina resultat/teorier som har visat sig funka bra i verkligheten Johan. E bara okunnig och nyfiken...
||||
om vi antar samma yta på på växlaren så tar det ju ändå samma tid..... luften går långsammare genom en kort kanal eftersom totalflödet delas upp på fler kanaler Det ni pratar om kallas termisk längd. Bortsett från skillnader i tryckfall så tror jag inte det spelar så stor roll i denna applikationen. Jag tror det viktigare att se till att det blir stor genomströmning av kylluft genom växlaren. Man kan har världens största växlare, men strömmar det inte kylluft igenom den så kyler den ingenting. _________________ Pär Hylander |
||||
Det går nog att ordna med fenor inne i gaveln som styr luften rätt. _________________ William Ekström |
||||
Eftersom inlopp och utlopp sitter i varsin hörna så ska det inte bli ngn snedfördelning om jag tänker rätt, alltså behövs inga styrplåtar. _________________ Pär Hylander |
||||
om man har in och utlopp åt samma håll? Hur blir det då? Då kanske styrfenor på inloppssidan kan vara bra. _________________ Jonas Edling |
||||
Då finns det risk för snedfördelning ja. Det man vill åstadkomma är att tryckfallet igenom cellpaktet ska vara mycket större än tryckfallet i anslutningsanordningen, då blir det ingen snedfördelning, jmf med plenum på en motor. Styrplåtar ser jag som en nödlösning och såvitt jag vet finns det inga hyggligt enkla sätt att veta hur dom ska utformas för att det ska bli jämn fördelning, i bästa fall blir gissningen bra.... _________________ Pär Hylander |
||||
Självklart, teorier finns det gott om. Men det är inte alltid som teoretikernas lösningar är bra i praktiken.
Hursomhaver, jag fick efter lite testande fram en lösning enl min egen teori som visade sig fungera ypperligt i praktiken, så jag är helnöjd.
_________________ Johan H |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Utfomning av IC?
|
1591 besök totalt |