| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Batteriplacering
|
2 besök senaste veckan (1159 totalt) |
|
Batteriplacering
Var ska jag placera mitt batteri? Det är ett kapslat batteri så det kan inte läcka ut något osv. En idé är längst bak där det finns ett back för batteri. Men då hamnar det långt långt bak i bilen. Nästa placering är i reservhjulsbaljan. Fortfarande långt bak men det hamnar lite närmare bakaxeln. Båda dessa placeringar kräver en ganska lång kabel. Ytterligaren en variant är att skruva en hållare där dom fd baksätespassagerarna hade fötterna. Då får man en mycket kortare kabel och vikten hamnar framför bakaxeln. Vid pilen alltså...
Var anser ni nu att den bästa placeringen av batteriet är på en E30? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Direkt bakom baksätets ryggstöd, lite högt men rakt ovanför bakaxeln..
Dessutom finns det ett hål i plåtväggen där som man kan dra kabeln genom. om du ska ha det i kupen så hade jag iaf velat ha en batteribox runt det.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
En kombo av Pär och Arne skulle vara längst fram i reservhjulsbaljan... Lågt och ganska långt fram. Iofs kanske golvet i kupén är lägre... får kolla.
Hamnar det inne i bilen så kommer jag att använda en box och regäla infärstningar. Vilket iofs väger en del
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Antagligen är väl reservhjulsbaljan i mitten??
Jag hade ju velat ha det så mycket som möjligt till höger för att få bättre jämvikt!! /Ted |
||||
Här har du nog en bra point. Först jämna ut höger/vänster och sedan ev småjustera fram/bak. Innanför axlarna ger ju absolut minst tröghetsmoment så Arnes ide sågar jag...För långt bak och för högt. Elakt va?
Höjden är som Per säger väääldigt viktig. Det är direkt relaterat till hur fort man kan åka i kurvorna. |
||||
"Ganska" vettig är den nog. Men vi får helt enkelt kolla var batteriet ger bäst effekt sen med vågar under hjulen.
|
||||
Låter ju bra _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Batteriplacering
|
2 besök senaste veckan (1159 totalt) |