| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lager till topplagring
|
16433 besök totalt |
|
Lager till topplagring
Håller på med justerbara camberplattor/topplagringar och ska nu köpa lager. Dock vet jag inte om lagret jag kikat på håller för dem axiella belastningar som blir. Ledlager gillar ju helst radiella belastningar. Vad tror ni om detta: http://www.skf.com/skf/productcatalo _________________ David Lindblom |
||||||
|
Jag är också nyfiken...även intresserad av att köpa camberplattor i "halvfabrikat" dvs utan hålen för montering i karossen borrade, om någon har tips på sådana...de som finns att köpa till Capri i England passar inte riktigt mina ändamål.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Jämförde med en Sellholm topplagring som 'razer' hade och det var ett GE 20 nånting som satt i det. Exakt samma mått som det jag länkade till och uppenbarligen håller det.
Mina plattor kommer blir ca 160mm i diameter. _________________ David Lindblom |
||||||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Dessa har jag använt till topplagringar i flera bilar med bra resultat.
http://www.mecmove.se/lankhuvudenled edit länk |
||||||
|
Som du säger är inte axiel belastning att föredra i ett ledlager. Det smartaste verkar vara att endast lagra stötdämparen i ledlagret medans fjädern "lagras" med nålrullager av axiell och radiel typ. Sellholm har en brilliant variant av detta.
Som sagt bara ett litet tips! Å andra sidan är PORSCHE:s 964RS topplagring "från fabrik" endat lagrade med ledlager.. Mvh |
||||||
Har några andra banåkarkompisar som ska ha om dem blir bra, så det ska gå fint.
Länken funkade inte så bra för mig. Har du nåt art.nr på dem du använder?
Håller ledlager verkar det enklast, men annars är det bra att veta. Tittade på sfäriska axialrullager och det verkar som att dem endast tillåter upp till 3° snedställning. Och sen började dem på 60mm i diameter. Övriga axiallager tillåter ingen snedställning alls. _________________ David Lindblom |
||||||
|
http://www.mecmove.se/lankhuvudenled
robodal / standardprogram / heavyduty / RS 14-SE << använder jag använde dom som heter MTE (motorsport) först men dom är för tajta för att det ska snurra lätt i topplagringar. |
||||||
Det låter bra, du kan väl höra av dig med pm om pris etc. när det närmar sig? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Kan bara hålla med! Rodoball har en serie lager och länkhuvuden som ÄR utvecklade för motorsport. Jag köpte mina på Mechmove, hur jäkla tighta som helst jämfört med de SKF jag petat på. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
|
Lite sådär on topic... men om ni vill ha ett budgetalternativ så kanske en sån här konstruktion kan vara något? http://www.bmwbushings.com/BMW%20Cam
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Jag använde Rodobal RS14 MTE i första exemplaret av mina topplagringar och efter att ha kört på curbsen lite hade ytterringen delvis glidit av pga axialbelastningen... Var och kände på SKF GE-lager men tyckte de glappade alldeles för mkt.. Sen bytte jag till Askubal Motorsport (finns att köpa hos kontima.se) och sen dess har det hållit ihop bra. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Jo ytterringen kan nog lossna om man inte har stöd mot innerringen. Jag har gjort mina så det ligger an på båda ytorna så det blir aldrig några problem med det. Hur lätta är dom från askubal att vrida och snurra på? Med andra ord. Är dom lagom glappiga?
|
||||||
|
Fick fram idag att ledlager klarar ungefär 15% axiellt, av vad dem är specade för radiellt. Det skulle innebära att ett Askubal S20 lager tål ca 3,5 tons belastning statiskt, inte illa!
Vad man dock blir fundersam över är att SKF GEH 20 lagret jag kikat på är specat till 19 ton (!) om man räknar på samma sätt. Och då är Askuballagret helt i stål medans SKF har lagerbana i en kombination av stål/sinter-brons-composit. Nåt känns fel... Men då Askubal verkar funka och priserna är i stort sett samma kan man lika gärna köra på dem. Ni (Arne) som kör med dessa, vilken dimension använder ni? Modellerna med 14mm hål är ju bra då det är M14 på dämparen, men jag tycker dem känns små. _________________ David Lindblom |
||||||
|
På tal om Camberplates..
Vad tror ni om denna konstruktion?
De möjliggör enligt uppgft upp till 3-1/4 grad negativ camber. |
||||||
|
Det är oftast att fjädrarna tar i fjädertornen som sätter stopp för hur mycket camber man kan ha. Inte camberplattorna. Man klarar iallafall cirka 3grader på en E30 innan det tar i.
|
||||||
|
Hej.
Hur gör ni där "fjäder-plattan/tallriken" möter topplagringen/camberplattan? Jag har ju av Arne köpt tallrik (att lägga ovanpå mina coliovers) och camberplatta och nu verkar tallriken ha nypt mot kullagret i camberplattan. (Jag har väl klantat till det för det nyper.) Hur gör ni där? Lägger ni en bricka ovanpå tallriken som får gå emot kulan i camberplattan? Hur gör ni med smörjning där? Infettning?` Bilder på mina finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Jag "uppar" denna tråden lite med en följdfråga om vart man som privatperson kan köpa lämpliga lager?
Grossister brukar ha en tråkig inställning till privatpersoner som försöker handla i minimala kvantiteter.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Jag brukar handla från Kontima, de är dock en grossist. Så jag handlar på morsans firma
De har mycket bra och snabb service (skickar mot faktura, mindre grejor i jiffypåsar, så oftast kommer det redan nästa dag direkt i brevlådan Så har du nån nära vän eller släkting med eget företag som du kan utnyttja lite så är det rätt ställe. http://www.kontima.se/ MVH |
||||||
Det är det som är problemet, jag känner ingen med eget företag som kan slinka in med privata beställningar. Därför behöver jag en firma som kan ta det privat.. Hmm eller kanske han som ska tillverka dom har möjlighet att fiffla lite med sin firma
Men helst hade jag velat ha lagrerna i handen först för att känna lite
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Ja, det borde han ju kunna göra, jag kan intyga att de uniballar som jag köpt därifrån av märket askubal är av riktigt fin kvalitét. Kör med de teflon lagrade på mina k-hämmarstag och de har funkat utmärkt. MVH |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lager till topplagring
|
16433 besök totalt |