Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket har ni arbetat med era bilar?
<<   1, 2
8494 besök totalt
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Leif Blyberg skrev:
Andreas Lidström skrev:
En erfaren bilbyggare kan slänga ihopa en hyffsat konkurenskraftig bil på kort tid. Men som första projekt, släng ut det på längre tid och ha roligare. Eller köp en färdig. Det är kort om tid fram till start.

Håller med Andreas, ett kompletterande tips: Bygg bilen, testa - träna - tävla så mycket du kan och utveckla bilen under 2005 för att komma konkurrenskraftig till 2006.

Tackar för tipsen!!! Som det ser ut nu kommer fokus med FFen att ligga på tester för att kunna satsa fullt 2006. Fyndbörsen är altså tänkt att hålla formen uppe under sommaren! Jag ska se vad jag hittar, men det ser ut att kunna bli en 318is till Juni i alla fall...!

MVH / Alexander Eklöw

Brovallen
Här sen Okt 2004

Har kangro sålt civicen... Ska inte Andreas tävla nästa år.

Här sen Dec 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Det vet man aldrig, vad tror du Jocke!!! förresten hur går det för dig...

//Kangro

Eslöv
Här sen Mar 2004

Ja, man undrar vad som händer i Ahlbergs garage??

Men ingen kan väl ge upp efter en andra plats eller??

/Ted

Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004

a.kangro skrev:
Bilen som kom tvåa i cupen (Honda) är såld.

Lätta lite på förlåten, vem har köpt den, kommer den till Fyndbörsen?

/Leif

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag köpte ju en 205 GTi för 37' i rätt bra rejs-skick inför sista tävlingen förra året. Att det står "Sist med poäng i Fyndbörsen Cup -04 " i min footer betyder inte att jag direkt satsar på att vara långsam, utan att jag nådde mitt primära mål för tävlingen, nämligen att komma i mål med hel bil och därmed fick fyra poäng (några stycken fick streck i protokollet, så jag kom inte sist i racet). Det sekundära målet var att ha kontakt med fältet hela racet och det tertiära var att inte komma sist.

Har kört rätt mycket banträffar tidigare med mina gatbilar, men aldrig tävlat, så där ligger ju du plus, Alex. Kanske min bil hade varit i mittfältet+ med dig vid ratten?

Hursomhelst kommer det att läggas 5-10.000 ytterligare på bilen under vintern. Gratisgrejer prioriteras eftersom pengarna kommer att bestämma hur många tävlingar jag kör nästa år.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Får göra ett tillägg. Jag hade ju en "skamgräns" varvtidsmässigt också, nämligen att slå tiden jag satt med min familjebil, men det målet nådde jag inte, bommade det tämligen grovt till på köpet. Hade förträngt detta.

Nästa körning hade jag putsat varvtiden med 4 s och skamgränsen var bruten.

Länk till Fyndbörsen-bilen med lite berättelser: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13175

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
a.kangro

Här sen Dec 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Leif Blyberg skrev:
a.kangro skrev:
Bilen som kom tvåa i cupen (Honda) är såld.

Lätta lite på förlåten, vem har köpt den, kommer den till Fyndbörsen?

/Leif

Jag hoppades på att den skulle gå i Fyndbörsen men det ser inte så ut just nu.

Mvh
Andreas

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tjenare alla!

Hur ställer sig SBF till skruv-burar. Jag kan inte svetsa och det vore bekvämt att bara behöva låta ngn svetsa in fästningspunkter/förstärkningsplattor för buren...

MVH / Alexander Eklöw

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Alex Eklöw skrev:
Tjenare alla!

Hur ställer sig SBF till skruv-burar. Jag kan inte svetsa och det vore bekvämt att bara behöva låta ngn svetsa in fästningspunkter/förstärkningsplattor för buren...

MVH / Alexander Eklöw

Det diskuterades lite om detta på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15713&start=0&postdays= . . . .

Skruvade burar är väl inget problem eller det finns ju skisser mm hur förband osv skall se ut.

Personligen funderar jag på hur dessa förbättrar bilens vridstyvhet i förhållande till svetsade, någon som har någon uppfattning.

Köpa färdiga burar:
Vet inte så mycket att jag kan svara men kan ändå ställa några frågor:
-är dessa burar certifierade?
-har inte sett någon skruvbar som har "toyota- och volvostag" (tror dom heter så) dessa två gäller nog bara Sverige och finns då kanske inte på burar som är gjorda utomlands. Detta innebär i så fall att FIA-godkänd inte innebär SBF-godkänd.

om ingen annan på forumet kan svara så ta reda på mer om just den bur du tänker köpa och kommunicera med någon SBF tekniker.

/Leif

Brovallen
Här sen Okt 2004

Undrar ni vad som händer i vårat garage. Vi håller på förfult att sy ihop inför nästa säsong. Bilen är redan bokad. Det blir en Citroen C2 i 1600 production.

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tjenare!

Är det just 4-ventilaren som gäller (altså 318is) när det kommer till rejs-bil? Vad mer än motorn är annorlunda än de andra modellerna (som 318i)?

MVH / Alexander Eklöw

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är BMW E30 325 ett alternativ?

MVH / Alexander Eklöw

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Ett tips Alex

Tror att Hans G osbecks BMW 318is fortfarande är till salu. Färdig och snabb är den.

Intresserad PM:a mej så kan du få telefonnummer om du är intresserad.

Laholm
Här sen Nov 2002

Leif Blyberg skrev:
Köpa färdiga burar:
Vet inte så mycket att jag kan svara men kan ändå ställa några frågor:
-är dessa burar certifierade?
-har inte sett någon skruvbar som har "toyota- och volvostag" (tror dom heter så) dessa två gäller nog bara Sverige och finns då kanske inte på burar som är gjorda utomlands. Detta innebär i så fall att FIA-godkänd inte innebär SBF-godkänd.

om ingen annan på forumet kan svara så ta reda på mer om just den bur du tänker köpa och kommunicera med någon SBF tekniker.

/Leif

Som jag fattat det så ska buren vara SBF-godkänd *eller* FIA-godkänd (antar typgodkänd). Så även en lite äldre FIA-bur utan toyotastag etc är ok för racing i sverige. Det jag skriver nu är ur ett roadsport-perspektiv, men det vore väl rimligt om det gäller för Fyndbörsen oxo.

Eslöv
Här sen Mar 2004

"Fia godkänd"?!?!

Man säger ju att om buren är certifierad dvs. tillverkad av en "auktoriserad" burbyggare som har efter eget omdöme byggt buren. Har man ett sådant certifikat på sin bur så behöver man inte uppdatera buren som tex med toyotastag..

I sverige så tror jag det bara är Poppo på KBT Safety som har sådan auktorisering.

/Ted

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Det finns 6st auktoriserade "Certburbyggare" i landet. KBT, Rallyprodukter, Svets och smide bla.

Bla byggde jag min gammla 318is, som Magnna kör i Fyndbörsen nu, med en "certbur" bara för att man skulle slippa alla nya tillägg osv i framtiden.

ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004

ok.. fel av mig..

Allmänt banåkaforum
Hur mycket har ni arbetat med era bilar?
<<   1, 2
8494 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande