| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet
|
<< 1, 2 17 besök senaste veckan (21208 totalt) |
|
B30 Marinvev plus borrning så att den lämnar 3.x liter plus sedvanligt trim inkl tripla webrar etc ger 250+ hkr problemet kan ibland vara att få packningar att hålla med sedvanlig skev topp som följd. Stort och tungt blir det och beroende på placering dålig viktfördelning ( lång rackare..) jmf i en marcos med b30 hamnar motorns framända lite frmför tänkt framaxellinje. med Triumphs 6:a hamnar motorn klart bakom..
men å andra sida har volvon bottenlager som håller MVH Johan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Genom att studera mina kamraters sätt att bruka sina bilar har jag fått för mig att B30 har en tendens att knäcka vevstakar om man varvar dem lite mer än man kanske borde. Då blir det precis som när man passerar ljudvallen. Det går fortare och fortare. Sen smäller det till och blir tyst...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det är väl B27:an som har dåligt rykte, satt i 264? och 780? Iallafall är det PRV-sexan som även satt i delorean, V6:a tror den hade lösa foder på sedvanligt franskt vis fast det verkar som om det bara är volvo som haft problem med den. Vad nu det kan betyda..
/ Pär (Volvoägare*2) _________________ /Pär Nyman |
||||||
|
Det var flera typer som åkte B30 Marin på gatan, i Örebro och Karlskoga på 70-80 talet......det borde ju finnas en del grejor kvar där.
På den jag sålde till Karlskoga,,,,satt det tre st Solex på.....och som sagt....gick som ett skott. om jag kommer ihåg....så ska jag göra en förfrågan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tack alla för all info!!
Har nu fått mera kött på benen och lite mer att gå på! _________________ Rachid Rachid |
||||||
|
Den här förgasaren har suttit på en marin B30 i en 164 förut. Det satt som sagt tre stycken på motorn.
Här har den anpassats för att passa min lilla "Hemi"
Jag bytte åt mig dom av en kille som hade kört dragracing med sin Volvo med B30 i. Han hade fipplat med B20 innan och flyttade över sina erfarenheter. Förgasarna byttes snart ut mot Webrar och motorn lättedes åtskilligt på sina invändiga detaljer. Han sa att han drog den till 9000 varv, men för att klara detta blev han tvungen att byta oljepumpens sil mot en fullradietratt för att pumpen skulle hinna få i sig nog med olja. Den största enskilda förbättringen sades dock vara att byta ut gjutjärnsgrenrören mot 3-1 extraktorgrenrör, det gjorde tydligen en hel del skillnad i tid på strippen. _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
På min satt der tre st dubbla Solex.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Lånar tråden lite
Micke, hur mycket har du fått modifiera på insugningsrör eller förgasarfot för att få på den godbiten? Vad är det för diameter på spjället? Halsring? Nu blev jag nyfikon....
F.ö. B30 är mer kultigt än BMW:s raka 6:or, blir spännande att se vad den ska hamna i. har en kompis som snickrat på en Duett med vässad B30. (tror inte den är helt klar ännu, för ny bygger han historic racer på en av Trendabs gamla SSK-Amazoner Edit: Glömde: PRV 6:ans dåliga rykte kom sig bla av dåliga vattenpumpar och underdimensionerat kylssytem i volvo-applikationen (Volvo var kanske lite ovana vid känsligheten i moderniteter som alutoppar...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Liggande....(model "Weber DCOE") _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
OK, jag fick för mig att du hade kört på marinuppsättningen. Bosse: Förgasaren ser likadan ut till det yttre som en vanlig 40AI i gjutningen. Den har 44mm spjäll så man måste fila upp insuget motsvarande. Upptill är den 40mm som vanligt men börjar kona ut till 44mm under halsringen. Jag kör med 32mm XP-halsring. Jag byggde om den från fyrtakt till tvåtaktsutförande genom att plocka bort accpumpen och ersätta flottör, nålventil, spridarrör mm mm AI delar. Spridarröret måste svarvas av lite i foten för att passa. Jag har inte justerat in den riktigt på min grupp1 motor än, jag håller på att experimentera med emulsionsröret för att få maximal körbarhet på motorn eftersom jag kör med std växellåda och vill att motorn ska "tåla gasen" långt ned i registret. Med spec sats så blir det ju problemet mindre påtagligt. Jag donerade en annan likadan förgasare till en kompis och för honom funkade det direkt på hans milt trimmade trubbnos, men han kör med 7:38 spec1. psst XP har lånat den förgasaren för flödesprov
_________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Tack Micke! Låter som det blir till att pröva detta förgsasar koncpet på nya racerbilen. Ska ändå ta en motormekarhelg tillsammans med XP-Niklas och se om vi kan hitta några burtsprungna hästar i min maksin, så en dialog om Volvo-förgasare på en Saab känns inte främmande.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Bosse:
Du kan väl berätta lite om din nya bil. Det är nog bäst att du startar en ny tråd så att vi inte späder ut Volvoinnehållet i onödan. Förresten, inte Volvoförgasare. Solex 44PAI om jag får be
_________________ //Mikael Jardstam |
||||||
|
trimma b30E
jag har själv en 164 och håller på att vidarutvekla den kontinuerligt så jag tänkte ge dig lite trimtips om du har en original b30E på 160hk så kan du byta till en k-kam det ger cirka 180hk i motorn, tändningen är ingen dum ide att uppgradera dom äter brytare med rasande takt om du varvar lite extra det finns många alternativ här men jag tycker du skall titta på den här www.123ignition.se det är en helt elektronisk tändning där man även får bort brytarna till insprutningen samtidigt! kostar 2400kr, sen är en topplocks portning aldrig fel, om du vill uppgradera insprutet så är ett megasquirt ett bra alternativ kolla in den her sidan www.1800philes.com han säljer färdiga megasquirt till b20/b30 med kabelhärva och allt bara att sätta dit och mappa, nu har väl jag tagit med dom lite enklare alternativen med dessa grejor på borde den ge cirka 200-210hk, sen går det ju att trimma ännu mer men då blir det också avsevärt dyrare, men jag tycker du ska byta kammen det första du gör för det göt en jäkla skillnad faktiskt. mvh anders _________________ anders johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Specifikationer till Volvo B30 från 60-70talet
|
<< 1, 2 17 besök senaste veckan (21208 totalt) |