| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilka "till och från banträffar och köra med i regn" -däck ?
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4369 totalt) |
|
Vilka "till och från banträffar och köra med i regn&q
Ska köpa mig en uppsättning 15" däck att ha på BMW:n till och från banträffar, tänkte även att de ska funka bra att köra med när det är för vått för r-däcken. Skulle vilja ha lite tips på vilket däck och vilken bredd och profil etc som är bäst att välja för detta ändamål !! Gör inget om det inte är dom allra dyraste däcken heller......
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Snyltar lite på tråden...
Hade faktiskt samma fråga på G!
Mina Fuchs skall få nya gummin, och tanken är att jag skall ha en uppsättning ban-däck dessutom. ( Byebye Flamingo)
Det finns en tråd om detta...
Kontentan av den är att i princip alla R-däck går alldeles utmärkt att köra i regn med. Faktum är att man har förvånansvärt bra grepp, skillnaden mellan std.däck och r-däck är kanske när det väl släpper? Man måste förstås anpassa körningen efter hur mycket vatten R-däcken klarar av att pressa undan. Men det måste man ju alltid göra - oavsett vilka däck man har på.
En god vän körde i monsunregn från en banträff till ett viktigt möte (25 mil) i farter som inte stod i paritet med de runda skyltarna utefter vägen, det gick alldeles utmärkt. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Men var är egentligen den största skillnaden ??
Borde väl inte vara så stor skillnad i kurvor, där farten är relativt låg och kontaktytan mellan däck och asfalt måste vara större med ett r-däck...varför skulle fästet bli sämre med ett r-däck när det släpper då ? Största faran med ett r-däck borde väl vara risken för vattenplaning....!? Hur som haver.....tips på gatdäck mottages tacksamt ändå.....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
R.däck levererar enl. mitt tycke fäste i en mer tvär graf. Ett std.däck släpper gradvis på ett annat sätt än R-däck.
Som regndäck har jag mycket erfarnenhet av Fulda Carat Extremo. Det är ett ganska billigt däck som fungerar mycket bra i regn. (Fråga däremot inte hur det är i torrt! )
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Då jag är ganska priskänslig när det gäller gatdäck kör jag mestadels på Toyo T1-s vilket jag tycker är ett extremt prisvärt och mycket bra däck i regn. Kör dim 195-50-15 och köper det på däckonline för 470kr st. Har vid denna tidpunkt testat det mesta som finns i min dim, och pris/prestanda är helt klart till favör för Toyo.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Där kan jag bara hålla med! Testade det däcket i somras på Kullen i regn då Fulda hade däcksutlåning, gick att hålla riktigt bra fart med dem däcken, billiga är de också! Funderar på såna till Kadettens 17":are (lite bling, jajjemen. ) när nuvarande däck är slut!
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
Kumho Ecsta MX
jag körde med dem på knutstorp och gelleråsen ifjol och de är ok, men lika smaskigt klistriga som Bridgestone RE540 är de ju förstås inte!
Continental Sport Contact Dimension vet ej vad som skulle passa dig eftersom jag åker på 17" _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
|
På tal om Carat Extremo...
Hej, spana in min annons på Extremo i 15" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hoppas det är ok att länka till sin annons, annars får jag ta bort den. Mvh Magnus _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Amen! |
||||
Men GSD3 finns väl inte i typ 195/50 R15? GSD2 finns däremot, inte riktigt lika bra i torrt, men bättre i blött, alltså aldeles utmärkt för ändamålet! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jodå ! 4 stycken för 3400 Kr inkl. moms. Jag köpte mina här: http://www.gummihuset.se/ _________________ BMW MC-klubben |
||||
Skönt att slippa fågeldäcken va.....
Bridgestonedäcken vore nog nåt för dig också...... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Jo, det är färdigkvittrat!
Kolla Däckonline, Molway och Wheelbase! Molway ligger bra till! Bakdäcken finn det minst av: Molway: 225/50-16 Federal SS-535 VR 850 Falkern ZE512 WR 995 Kumho 712 Z 995 Flamingo 2010 VR 995 Falken ZE502 VR 1025 Hankook K104 YR 1125 Nokia NRV VR 1175 Nokia NRVi XL VR 1195 Uniroyal Rainsport1 1215 Bridgestone RE720 VR 1225 Sumitomo HTR50 WR 1295 Bridgestone ER30 WR 1295 Pirelli P6000 PWGY VR 1375 Bridgestone S03PP 1395 Continental Prem Cont WR 1425 Dunlop SP9000 ZR 1525 Goodyear NCT-5 WR 1525 Continental Sport Cont N1 ZR 1595 Michelin Pilot Sport WR 1595 Goodyear F1-GSD3 NYA 1650 Däckonline: Bridgestone Potenza S-03 Pole Position 225/50 ZR16 92W Dubbel märkning, 92 ZR....1320 Continental SportContact 225/50 ZR16 92W mit Felgenrippe.................1115 Continental SportContact 225/50 ZR16 ZR mit Felgenrippe, N1 12.........1240 Goodyear EAGLE F1 GS-D3 225/50 R16 92Y BSW........................1256 OCH Michelin Pilot Sport Cup 225/50 ZR16 92Y............ men 2645 pix
Vilka är mest prisvärda?? _________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
|
Rent spontant känns SportContact för 1115 mest prisvärda. Även S03 är riktigt prisvärda.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Instämmer, av de däck jag känner till i listan verkar Conti Sportcontact för 1115 vettigt. Kan passa på att nämna Falken ZE512 är också ett mycket prisvärt och bra gatdäck. Jag åker på sådana på min 325 E36-cabrio och jag är mycket nöjd med de däcken till den bilen Visserligen överhettar de lätt vid banåka i varmt och torrt men på gatan funkar de mycket bra, bra våtgrepp _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
![]() |
Däck för banåka
Vilka "till och från banträffar och köra med i regn" -däck ?
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4369 totalt) |