| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur tjock kabel till batteri i bagaget?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (23357 totalt) |
|
Jag har 30mm² 6m (skall ta bort 1m) för plus och 25mm² 1m för minus, trots det märktes det att den drog lågsammare runt än orginal placering av batteriet. Men min motor kräver säkert en hel del ström (3,5liter/6cyl, 10:1 i komp).
_________________ mvh Kristian |
||||
|
Jag lade en 35 mm² i min Volvo då batteriet flyttades från motorrummet till bagaget.
Märkbart mindre fart i startmotorn än med batteriet på orginalplacering. I och för sig med en Cheva SB 350. Fungerar dock att köra med även på vintern. Vad händer egentligen om man får en rejäl kortslutning i motorrummet om man har en grov plusskabel som går under mattor och annan bilinredning bak till batteriet i skuffen?? Det borde kanske gå att avsäkra mellan batteri och kabel för att sova lugnare om nätterna...? Japanska bilar har ofta säkringar på 70-100A mellan batteri och elsystem, men finns det någon säkring som klarar av startmotorns strömförbrukning men som utlöser vid en riktig kortis?? Fredrik |
||||
Med 35 mm² lär knappast kabeln ens bli varm. Batteriet går nog åt skogen med besked. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Du M Å S T E Avsäkra MAX 20cm från bateriets +pol med en STOR säkring typ denna https://ssl.kundenserver.de/s2495036 _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Säkring ska jag ha var så säker.
Ska bara hitta en till vettigt pris.. Köper nog en sån här säkring och gör en egen hållare
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
haha va billigt.... köper nog en lös säkring för en hundring på en båtfirma
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Just en så'n säkring som jag är på jakt efter. Daniel, var hittade du den? _________________ Kristian Bladh Fd. ERC #17 - Team EGO Racing Porsche 944S2 |
||||
|
http://www.hjertmans.se
finns även här tex http://www.nardik.se/ MDS och MICRo är billigast 49:- för 150A på MDS _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
När jag flyttade bak mitt batteri körde jag på biltemas 30mm² kabel samt deras maxifuse-säkringshållare för flera säkringar. Sen säkrade jag av med 2st 80A säkringar. Har fungerat kanon.
_________________ Henrik Nilsson Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||||
|
Ingen som har använt kabel med aluminium ledare?
Vet att man tjänar lite vikt på även fast man får gå upp i grovlek (mm2) på kabeln. Fast den kabeln är ju dyrare också. Jag hade tänkt ha det i min bil när jag flyttar batteriet bak. _________________ Emil Rehnfors |
||||
Kör man med två ledare så minskar i alla fall strålningen i bilen orsakade av strömmen. |
||||
Det var ju de som Volvo inte hade gjort på nya V70(har jag för mej) som gjorde att det vart sånt liv i tidningarna angående strålningen. Efter det som ändrade man och drog både + och jord genom hela bilen. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
hur tjock kabel till batteri i bagaget?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (23357 totalt) |