Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1728 besök totalt |
Anders, du måste sätta det hela i perspektiv. Jämför med att åka 2 mil med något av de taxibolag som huserar i Stockholms djungeln! - Bilen är en rostig Volvo från 93 med trasiga dämpare. - Föraren har ingen aning om var han är eller vart han är på väg. - Taxametern är fixad och när du ber om ett fastpris får du en utskällning på ett språk som du inte talar. - Du sitter som på nålar hela resan i rädslan för att ekipaget skall krascha när som helst. - När resan efter 2 mil är slut får du pröjsa en 500-hundring och det enda du tänker är "nästa gång tar jag tricken!"". Jämför detta med en tur i en sprillans ny BMW med 500 hästar, nytvättad och välstädad, chauffören är avslappnad och lugn och har full koll. Resan flyter fram i ett böljande grönt lanskap genom vackra små byar. Efter vägen står lokalbefolkningen och viftar glatt och din chaufför småpratar trevligt under resans gång. Du önskar att resan aldrig vill du slut och väl framme kliver du ut med ett leende på läpparna och tänker "Det här måste jag göra igen!" Visst är det prisvärt! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Jo, det är väl en sådan grej som är prisvärd om man har 1500 spänn över - men jag har ju redan slösat bort allting på annat bilrelaterat! ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Priset är per resa vad jag vet så om man är fler så delar man på kostnaden.
En annan infallsvinkel. När man läser motortidtningar typ Teknikens värld brukar de räkna ut kostnaden per mil. För lyxbilar typ Porsche och BMW M5 hamnar man ofta runt 100 kronor milen. Enligt vissa så motsvarar 1 km på Ringen 10 vanliga landsvägsmil. Med detta resonemang skulle alltså ett varv på Ringen med en M5 kosta 2000 kronor - detta oräknat att chauffören vill ha lite betalt! OK, kanske är det inte riktigt så illa och visst så sponsrar BMW och däcktillverkarna säkert en del men faktum är att det det säkert kostar en hel del att köra runt ett varv. Tror inte att taxi-verksamheten är speciellt lönsam ur ett strikt kostnads/intäkts perspektiv - det är nog PR-effekten som ger vinsten. Nåväl, jag har ju själv aldrig åkt i ring taxin utan brukar lägga alla pengarna på egen körning men helt vansinningt att betala för en taxi resa tycker jag inte det är. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Hm, undrar om du vågar komma till Åre och åka bulle med mig? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Priset kan man väl dela med upp till 2 andra? Dvs. 3 personer i bilen + förare.
Det blir 58 Euro för ett varv, bara något dyrare än att ta en bulle till Arlanda. Tycker priset är prisvärt ![]() ![]() Sabine sladdar rätt friskt - fast hon inte får ![]() Det mest prisvärda är förstås att ha en god vän med bilkontroll i en rolig bil som man kan lifta med ![]() Kommer osökt att tänka på när vi skjutsade Aftonbladets-resereporter i den "säkra" familjekombin. Han valde RS6:an över en "farlig" Porsche. Bad move! ![]() Säger inte hans blick allt? ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Måste ju ha någonting att sköja ned de tre dagar gamla mackorna som du brukar bjuda på! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Har du fått ner dem?? Mina sitter fortfarande fast i gomen ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
Varför känns det som att jag inte missat något? ![]() Tre dagar gamla mackor som sitter kvar i gommen i ett år kan jag nog vara utan. ![]() _________________ Anders Dauner |
||||||
Som du kanske vet tvingades jag kampera ihop med den långe, snarkande BMW-mannen under vårens vistelse i Eifel-bergen. Jag fixade, bärs, brudar, rock'n roll och såg till att vi hade det allmänt trivsamt. Janne hade som ansvar att stå för frukosten. Dett innebar att han varje kväll gjorde sig en tur ner till macken på DH och inhandlade till rea-pris de öveblivna mackor som legat där sedan morgonen. Dessa servade han sedan helt generöst med "jag bjuder" på morgonen dagen efter - dvs cirkus 24 timmar gamla frallor med vid det laget stenhårda ostskivor på. Det är under sådana förhållanden som verklig vänksap uppstår! ![]() ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
![]() ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
Heya,vore inga fel att åka med ett varv!Tro om 250 spärren e kvar?.Men dom karske inte når såna farter under taxiturist körningarna,samt med bara halva döttinge rakan.Men innan swedenkreuz nånstans borde ju speeden vara relativt nära 250 under ett fritt varv,med 500 kusar.
Tro hur många sekunder snabbare ett normalt varv går nu med nya taxin,karske inte blir så stor skillnad i speed,men bara att o höra 10 cylindrar yla,hm,lockande!Vad cirkulerade taxin på förut,var det inte ca 8:45 btg +-15 sek ca? _________________ Robert Kinderwall pugge rc Btg 8:48 |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1728 besök totalt |