|
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823
Trådstartare

14 Jan 2005 00:47
Svetsa aluminium med MIG
Jag har kapat upp 2st sprängkåpor och gjort bitar så de passar ihop.
Jag ska få hjälp med att tigga ihop det av en som är rätt bra på att svetsa. Dock vill jag loppa ihop det hela själv hemma först, både för att det är jobbigt att köra hem svetsare och svets till mig, samt att att det är onödigt att svetsarn ska stå och titta på medans jag fipplar småbitarna på plats. Jiggen består i att man bultar ena sprängkåpedelen i motorn, den andra i lådan och sedan ställer lådan på motorn som har ett don bultat i vevaxeln. Därför är det lite jobbigt att flyta hela rasket (även om det naturligtvis går).
Jag har aluminiumtråd till MIGen, men jag får inte till det, det blir bara skit. Kör man med låg effekt och mycket hög matning (~4 ggr högre matning än vad man normalt har till stål vid samma ström) får man runt helften av lopporna att sitta hyggligt, ingen genombränning alls. Kör man högre effekt så "fräser" det bara och flyger flytande alu som troppar runtikring, det man skulle svetsa i blir bara svart. Har testat att slipa ytorna rena och fina, men resultatet är det samma.
Skyddsgasen i svetsen är blandningen mison, mest argon och lite koldioxid om jag inte missminner mig, men jag det var något att man hellst skulle ha argon? Tycker dock att det inte borde gå så extremt dåligt pga gasen.
Det är ju inga bra svetsar som krävs, bara ett par loppor så delarna sitter ihop så man kan flytta det hela.
Någon som har någon ide?
_________________ Markus Ålind
|
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 145

14 Jan 2005 01:42
Måste de fixeras med svets?
Funderat på epoxylim? Kanske till och med att borra och skruva när grejorna är på plats? Skruvarna kan ju plockas ut och hålen svetsas igen sen när resten är svetsat..
_________________ Mikael Cedergren
Toyota Celcia
|
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322

14 Jan 2005 02:16
Har du trådledare i slangpaketet som är rätt?
Rätt dimensioner på munstycke och matarhjul har jag antar jag?
Iom att tråden är mjuk måste du ha ett bra matarverk som drar tråden.
Svetsning i aluminum är jäkligt känsligt på både strömstyrka och typ av gas.
Den gasen du har är ju inte direkt optimal...
Du ska köra på ren Argon eller Mison AR som nästan är ren argon med lite kväveoxid i.
Vad har du gasen ställd på?
|
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322

14 Jan 2005 02:18
| Pugho skrev: | Måste de fixeras med svets?
Funderat på epoxylim? Kanske till och med att borra och skruva när grejorna är på plats? Skruvarna kan ju plockas ut och hålen svetsas igen sen när resten är svetsat.. |
Epoxylim är då inget jag skulle vilja ha i fogen när jag svetsar aluminium...
Finns de svetsare som har olika handskar till olika material för att inte förstöra fogen.
|
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372

14 Jan 2005 08:20
Ska du bara punkta i hop det kan du svetsa med pinne. Det funkar ganska hyfsat när det ska punktas men sen skulle jag ha kört med tig.
När man startar med alupinnar så är det inte riktigt som att starta med vanliga pinnar utan när du i vanliga fall lyfter upp pinnen lite så ska du istället trycke ned alupinnen och mata på ordentligt för att få dit något.
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114

14 Jan 2005 08:39
Har du växelström på svetsen?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315

14 Jan 2005 08:45
Senast ändrad av And ersJepp sson, 14 Jan 2005 10:06, ändrad totalt 1 gång
tänk på att alu kan slå sig ganska kraftigt vid svetsning...
Dvs du bör ha det fixerat i någon jigg när du svetsar det. Jag lämnade in min sprängkåpa monterat på ett tomt motorblock (som var nog så jobbigt att släpa dit!  ).
Det kommer kännas rätt jobbigt sakerna slår sig så att allt måste göras om.
EDIT: stavfel
|
alander
Trollhättan
Här sen Dec 2004
Inlägg: 42

14 Jan 2005 09:51
Nu syns det inte jättebra bilden men man kan ju misstänka att det är pressgjutgods och det går aldrig att svetsa i så att det blir bra. Visst, en duktig svetsare kan oftast få till en fog som ser okey ut men man får aldrig någonsin hållfasthet motsvarande en svetsskarv i "vanligt" aluminium. Det här beror på att pressgjutet gods är väldigt poröst, vilket gör att det bubblar och fräser som du säger. Svetsinställningar som funkar kanon med två grova alu-plåtbitar från skrotlådan kan visa sig fullständigt omöjliga i en sprängkåpa. Om du inte lyckas så får väl svetsaren sätta TIG:en i de lösa bitarna, antingen hos dig eller hos honom, och så får du hoppas att han är tillräckligt duktig för svetsa en fog som håller för dina belastningar. Om han är ovillig att åka omkring med svetsen så kan det kanske vara idé att ringa runt lite, min svetsare tar ofta med sig sin utrustning och åker ut till kunder när det är besvärligt att flytta på prylarna som skall svetsas. Lycka till!
_________________ Jakob Alander
|
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203

14 Jan 2005 09:52
Då MÅSTA ha ren Argon. Kör sedan med svetsen på järnet & skapligt med matning så funkar det (men inte särskilt bra). Borsta ytorna rena innan med en rostfri stålborste som bara används på alu.
Skall det gå bra med mig krävs push-pull-trådmatning.
_________________ Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
|
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608

14 Jan 2005 10:04
Misstänker att det är ett gjutet gods som du försöker att svetsa i ? vet att det kan vara oerhört svårt att svetsa även med TIG då det kan olika kvaliter i gjutningen som uppträder på olika sätt.
_________________ Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
|
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823
Trådstartare

14 Jan 2005 10:29
Eftersom diametern är så pass stor och krafterna rätt små (skulle gissa att största kraften blir av brytkrafter när man kör i gupp) så tror jag att fogen borde hålla, även om jag naturligtvis vet att det inte är särskillt optimalt. 300Nm på 0.15m radie (är lite större dock) är ju 2000N som ska tas upp av 1m svetsfog på varje sida kåpan, dvs inte särsklit mycket.
Anledningen till att jag vill besvära svetsaren så lite som möjligt är ju för att det är "kompisjobb". Känns ju lite dumt att köpa en ny tub gas bara för ett par punkter också.
Får väll ta och sluta krångla och antingen släpa med sig hela skiten till svetsaren eller hämta svetsaren... Har 1mm extra att fräsa bort sen, men det räcker ju inte för några större slag direkt.
Tack för alla svaren i alla fall  .
_________________ Markus Ålind
|
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203

14 Jan 2005 10:36
| Citat: | | Misstänker att det är ett gjutet gods som du försöker att svetsa i ? vet att det kan vara oerhört svårt att svetsa även med TIG då det kan olika kvaliter i gjutningen som uppträder på olika sätt. |
Det beror (oftast) på att gjutlegeringen innehåller en massa zink. Zinket är tillsatt för att alut då flyter ut bättre i gjutformen. Den dåliga nyheten är att då kommer det inte heller att gå bra att svetsa med TIG.
Svep brukar dock inte vara så zinkrika, i det här fallet tror jag att svårigheterna främst beror på blandgasen.
_________________ Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
|
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608

14 Jan 2005 10:39
| Björn Larsson skrev: | | Citat: | | Misstänker att det är ett gjutet gods som du försöker att svetsa i ? vet att det kan vara oerhört svårt att svetsa även med TIG då det kan olika kvaliter i gjutningen som uppträder på olika sätt. |
Det beror (oftast) på att gjutlegeringen innehåller en massa zink. Zinket är tillsatt för att alut då flyter ut bättre i gjutformen. Den dåliga nyheten är att då kommer det inte heller att gå bra att svetsa med TIG.
Svep brukar dock inte vara så zinkrika, i det här fallet tror jag att svårigheterna främst beror på blandgasen. |
Mmm tror nog att du har rätt
_________________ Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
|
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823
Trådstartare

14 Jan 2005 11:00
Tyckte inte det var någon nämnvärd skillnad mellan en bit 4212 (6282?) och gamla roverkåpan dock. Kan ju bero på att det inte gick alls i någon av de  .
Ska se om jag får tag i svetsaren idag.
_________________ Markus Ålind
|
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551

14 Jan 2005 13:47
Jag har svetsat en del med vår alumigsvets på jobbet och där är det extremt viktigt att man gör rent med rätt verktyg. En vinkelspipskiva lämnar för mycket spår kvar tex. Jag slipar alltid med sandpapper och tvättar av med bromsrengöring.
_________________ Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
|
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2372

14 Jan 2005 15:00
| MaZ skrev: | | Har du växelström på svetsen? |
om det var mig du menade så använde jag vanlig likriktare. Provade med en växelströmms tranformator men den gick det inte att svetsa med.
Varför det gå med likström är att det är flusmedel runt elektroderna som smälter och tar bort oxiden när man svetsar med dom. Elektroderna går att använda som lod om man löder med gasvetsen.
Går även att anända dom ifall aman ska Tig svetsa i något konstigt alu. material som inte oxiden försvinner på med växelströmmen, provade det på jobbet när jag skulle laga några gamla kugghjul, som var omöjliga att svetsa i med vanligt tillsatsmaterial.
|
Qrille
Vänersborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 46

14 Jan 2005 16:29
Jag ser inte att någon har nämt det men i bland är det rätt viktigt att förvärma större detaljer innan svetsning.
_________________ Kristoffer Olsson
|
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823
Trådstartare

14 Jan 2005 17:44
Så att slipa rent med sandpapper är ett lämpligt förarbete?
Ska detta göras så nära inpå svetsning som möjligt eller kan det göras nån vecka innan utan att det spelar roll? Aluminium får ju ett oxidskikt i det närmaste direkt, vad jag vet.
_________________ Markus Ålind
|
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551

14 Jan 2005 22:30
Jag slipar direkt innan, och tvättar av. Sen räcker det inte med att slipa av just stället där du ska svetsa, 2cm renslipat från svetsstället brukar jag praktisera och det har fungerat bra för mig.
Förvärmning är ett ypperligt förslag.  Bra tips när det gäller tjockare material!
_________________ Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
|
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823
Trådstartare

14 Jan 2005 22:57
Då jiggen består av motor inkl toppar och lådan är det lite knepigt att värma upp grejerna så mycket. Det skulle väl gå att värma upp alltihop en del, men mer än 30~40 grader blir väl svårt.
_________________ Markus Ålind
|
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203

15 Jan 2005 13:14
Ingen vidare legering att svetsa.
_________________ Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
|
|