| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Prestandavinnst med metallisk sportkat på sugmotor?
|
2 besök senaste veckan (2426 totalt) |
|
Har en Alfa GTV v6 24V och ska bygga nytt avgassystem till våren, då det gamla är väldigt restrektivt. Har därför även funderat på att byta ut originalkatalysatorn mot en metallisk dito. Att detta ger märkbar prestandaökning på turbobilar är ju känt, men är det någon som har erfarenheter av om det är värt att göra uppgraderingen även på en sugmotor? Motorn är alltså en 24v 3-liters v6a på 225hk std och original så när som på insugskammar med något längre duration, ett öppnare insug, och till våren alltså ett öppet avgassystem. Detta planeras att kompletteras med ett unichip med tillhörande mappning. Isamband med detta är då frågan om det är värt att lägga 2kkr på en metallisk sportkat, tex http://www.katalysatorteknik.com/sid eller 4kkr på en racekat, tex http://www.katalysatorteknik.com/sid Är det bara genomloppsarean som skilljer dessa åt? (sport =80% av racekattens area) Erfarenheter och tips mottages tacksamt! _________________ Tom Ragnheden, oskarshamn |
||||||
|
om din bil skulle ha varit utrustad med dom gammla kattarna , med lösa kulor , så skulle du nog tjäna ganska mycke ,dagens kattar , är inte spec restrektiva , men du har en motor som i dagsläget ger 225 hk , och du skriver att det inte är optimalt avgas på den ? vad är det som inte är optimalt ? Bilder eller beskrivning , så vi ser vad du menar .
Det ligger sällan mer än ca 10 hk i ett optimalt avgas . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Har ingen bild på std avgassystem, men det består av 2 1/4" komponenter. Första dämparen efter kat är monterad i längdsriktningen. Därefter efter är två dämpare monterade på tvären strax innan bakvagnen. Att de ligger på tvären och är monterade så tätt gör ju att man får onödigt många skarpa krökar, och dessutom är en av dessa dämpare av reflektionstyp (in och utlopp på samma gavel). Därefter ligger en liten slutdämpare.
Kan förövrigt säga att samma bil med 2-liters-4a på 155hk har ett identiskt system. Det var detta som jag anser som för restrektivt, speciellt för en 3 liters v6a som har större ventiler än BMWs 320hk M3-motor. Det finns ju alltså potential. Har en bekannt med likadan bil som fått ett dubbelt "rakt" 2"system med endast två avslutande dämpare monterat. Bilen bänkad innan och efter och det gav +15hk, och då sitter orignal katalysatorer kvar(han har två på sin bil som är ett par år nyare medans jag bara har en större). Effektökningen var enbart med avgassystemsbytet, dvs ingen mappning eller annat inblandat. Jag hade dock tänkt mig ett system bestående av 2x2" med två dämpare med dubbla genomlopp i serie, annars blir det nog allt för bullrigt. _________________ Tom Ragnheden, oskarshamn |
||||||
|
Klart det är bättre med mindre krökar , men reflektor dämpare är bättre än sitt rykte
, Jag skulle nog kopiera systemet , 2x2 tum och en kat , 1 stor dämpare bak , eller 2 st små , bör ge ett lagomt muller .
om jag tolkar dina tankar rätt , först en kat sen 2x2 rör , fram till slutdämparen , och den i dim ? 2,5 tum , sen ut ? Kör själv till min 2,5 L 6a 170 hk , med 2,5 tums enkelt rör , och en dämpare , med okej muller . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
När jag stod i line-up'en på osc's vårträff på björkvik förra året spottade bilen framför in delar av sin keramiska kat på/under min bil
.
Kanske inte så poppis att spotta ur sig sådana på bakomvarande om man kör på en bana. _________________ Markus Ålind |
||||||
Nja, får inte låta förmycket. Hade tänkt mig att samla de båda grenrören i en metallisk sportkat a la balansrör, sen 2x2" till en mittre 2x2" rakt igenomdämpare, sedan ytterligare en 2x2" som slutdämpare, allt monterat centralt med utblåset i mitten bak, så rakt det kan bli. Inget överdimesionerat 3" kräk längst bak. Är det 2x2" så ska det va det åxå... inge fake här.
Ska man ha ett utbås på varje sida blir det lite enklare, men tyngre pga 3 dämpare istället för 2 om man vill ha samma ljudnivå. _________________ Tom Ragnheden, oskarshamn |
||||||
Är det rakarörs variant på dämparna ? det är inte säkert att man måste ha 2 dämpare , om den bakre är STOR , så kan det räcka , problemet kan vara att det bygger upp mycke temp och motryck , om dämparna sitter för nära varandra . (Krister , våga vägra DTM pipor )
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Har inte bestämt mig för fabrikat och exakta mått osv. Dock lutar det åt 2st 8405-51 ur raka rörs sortiment, 400mm långa. Hittar inget liknande i ferittas sortiment.
Dom hamnar väl troligen någon meter från varandra. Och vad gäller temp och mottryck så kan de omöjligt bli ett problem, om det inte varit det innan med originalsystemet. Att bara ha en dämpare blir för högljutt. Det är ju i huvudsak en gt-vagn, för snabba sommartripper, inget jag kommer köra regelbundna banträffar med. Då är det jobbigt om det låter förmycket i landsvägstempo. Min bekannta med samma bilmodell som som sagt bara har en dämpare på varje sida längst bak, och den låter enl honom för mycket, och jag tror honom. Men, som sagt, Våga vägra DTM-pipor.
Ingen mer som har erfarenhet av vad metalliska sportkatalysatorer gör för sugmotorer från senare delen av 90-talet? _________________ Tom Ragnheden, oskarshamn |
||||||
Tack! Egen erfarenhet? Är original kattarna som M3orna(vi pratar E46 för tillfället) är utrustade med riktiga grejer eller? Brukar ju vara bra grejer från början på dem. _________________ Tom Ragnheden, oskarshamn |
||||||
Egen erf, bytte från origkattar redan 2001. Original är säkert bra men riktiga racekttar är bättre. Du kan få köpa originalkattarna om du vill.
|
||||||
Haha... tack men nejtack. Byter jag så blir det metalliska, som tål lite
Vilka racekattar köpte du? _________________ Tom Ragnheden, oskarshamn |
||||||
Köpte från Kelleners Sport, de är HJS. http://www.hjs-motorsport.de/english |
||||||
|
Såg nått på http://www.jt-tuning.se/ som skulle ha kunnat passa , slutljudämpare med variabla insatser , men det var fel dim på dom , tänkte att det kanske skulle vara enklare att få till volymen på sången .
Klistrar in vad som står på hemsidan deras Artnr: JT76-1552 Stylingdämpare SUPER-SOUND universal Tillverkas av rostfritt, högglanspolerat material SIS 2333. Otroligt hög finish med konade gavlar utan synliga svetssömmar ! Dämpar effektivt höga frekvenser och ger ett dovt, sportigt racing-sound. Levereras med demonterbar och justerbar dämpinsats som tar bort ytterligare buller vid behov! anslutning utv. 3". diameter insats rör 63 mm. diameter slutröret utv. 105 mm. Universalutförande utan specifik passform ! _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2426 totalt) |