| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning trattar?
|
1, 2 >> 4854 besök totalt |
|
Utformning trattar?
Håller som sagt på att bygga en ny motor
Mycket och räknande hit och dit.
Nu är det mycket tankar kring trattar....
Rak tratt eller....
Konad. Låt höra era funderingar...och erfarenheter.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Jag håller också på att skissa på ett nytt insug.
Har fastnat på utformning av trattar jag med. Är för tillfället mest inne på raka trattar, mest pga att utrymmesproblem medför att jag ej kan ha ett rakt insug vilket konade trattar käver. Tycker att de övre trattarna ser kanon ut, varifrån kommer de, är de hembyggen?? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Hör med "Gunnar the man"
Vad jag minns så är han rätt så anti mot koniska trattar då dom stökar till det i avstämningen, rak med fullradie (som den övre bilden har och den undre saknar) var vad han gillade bäst iaf! Dom vi gjorde åt honom och som går att göra med det verktyg jag har ser väldigt mycket ut som dom nedre... |
||||
|
Gunnar brukar ju få fint ryt i sina maskiner så hans ideer stämmer nog...
Min lokala motorguru brukar dock simulera fram konisiteten i insuget inom ngn grad då detta är otroligt kännsligt och just en grad mer eller mindre i koning kan ge sjukt stor skillnad tydligen. Man får nog säga som så att man måste ha hela bilden framför sig och låta en och samma person beräkna fram insug, kanlform, kammar osv för att det ska lira ihopa. Det är ett tänk som måste genomgå hela bygget. Blanda två helt olika filosofier är nog inte så lyckat alltid. |
||||
Det borde vara samma Gunnar vi pratar om va? GL racing som bygger volvospisar. Jo, det brukar va rätt fint ryt i dom, särskillt när man står 0.4 meter från hans bromsbänk och lyssnar
Han är väl för övrigt redan inblandad i kamaxlarna till motorn? |
||||
|
Är ju alltid intressant att få höras andras funderingar och erfarenheter...
Man kan lära sig nått på köpet..
För närvarande en Dohc....Zetec under uppbyggnad
Japp...dom ligger och väntar att bli snurrade i hans kam snurr _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Här är en tratt som kommer sitta på min motor, vet ej hur det blir än men förhoppningsvis bra. En Volvo snurra på 2.3l som kördes för några veckor sedan lämnade 280hk där sitter dessa trattar monterade. _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Jag tror att det viktigaste för att få ett bra flöde in till tratten är att man har en bra inloppsradie. Den översta tratten tycker jag att ser bra ut! om den ska vara konisk är lite svårare att säga. Teorin bakom detta är att luften acceleraras gradvis när diametern krymper. Detta borde öka flödet men om det är värt det extra jobbet vet jag inte. Det är också svårt att göra koniska trattar kortare när man optimerar trattlängden. Spontant tycker jag att koniskheten också kan dämpa trycksvängningarna i insuget lite men det har jag inte belägg för. I så fall skulle koniska trattar ge lite bredare vridmomentkurva men lite lägre (0,1%?) maxeffekt.
Sen borde ju längden på trattarna optimeras i en bromsbänk. Med bra simueringar kan man komma rätt nära men för att få ut det mesta möjliga måste man testa på bromsbänk. Hmmm... Egentligen har jag fel där också. Man borde pröva olika trattar på bana för att se vilken som ger bäst varvtid. Inte nödvändigtvis den som ger högst maxeffekt. Sen så varierar ju optimal trattlängd beroende på insugsluftens tryck och temperatur också. Det är ingen bra ide att ta -20°C luft till motorn när man prövar olika långa trattar i bromsbänk. Med +40°C under huven så är det en annan längd på tratten som funkar optimalt. _________________ Sten Isaksson |
||||
1 Inloppet är viktigt på en rätt generell basis. Men även designen av plenumet och eller luftfilter måste tas med. En luftfilterplatta som går rakt ut åt sidorna fungerar bra, medan en fristående tratt behöver mr överrundning. Ofta i bromsbänk så används en stor tratt på t,ex en fyrports Holley. men då är den omgivande luften tämligen turbulensfri. Den lungnare luften kan åstadkommas med ett bra luftfilter. Skulle vi ut å åka bana med den nämnda jättetratten så skulle den nog inte ge samma effekt som i bromsbänken. 2 om rörlängden varierar några mm så ändras bara tuningsvarvet upp eller ned en liten bit, det behöver inte vara hela världen. Vi kanske får sämre toppeffekt men flyttar den förlusten till en liten ökning vid ett varvtalet på sidan om. Det viktiga är att ligga i rätt härad med hela motorpaketet som inkluderar portning, kam o avgasrör mm. På banan kan vi välja att gasa mot lite olika motorkaraktär. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Håller på att bygger en ny motor och det är GMT som är byggherre, men nu är det så illa att här i småland så har det blåst rätt gott och eftersom GMT har sin verkstad i skogen så är han utan ström och telefon i säkert 2veckor till!
Har lagt en bild som du kan titta på i tråden, eller kan du leta reda på tråden om min bil BMW 535-87 där kanske det finns mer bilder. Vad är det du letar efter så kan jag kolla om det går att ordna. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Utformning trattar?
|
1, 2 >> 4854 besök totalt |