Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
On Board filmning, Bull Cam och media spelare som recorder
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3365 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Bull Cam och media spelare som recorder

För Sportfilmning!!

En högupplösande Bull Cam (ca 2000Skr) samt end mediaspelare Mustek PVR-A1 (ca 1500kr inkl transport) som lagrar AV signalen i MPEG4 format på fasta SD minnen

32 MB följer med som räcker till ca 30 min film
128MB, 256MB, 512MB samt 1GB minnen (Kingston SD minne 1GB = ca 770 kronor på JME data)

http://www.zetecinside.com/xr2/incarcamera.html

Låt er nu inte nedslås av filmerna som finns på sidan då dessa år hårt komprimerade för att bli små

Läs de förklarande texterna från författaren

Räcker video kvaliteten bå följande filmer

Det finns många att titta på

http://www.jackals-forge.com/lotus/
http://www.academy2004.org/

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Lockande att kunna ha liten och stöttålig kamera. Själva kameran verkar rätt ok med bra upplösning 752x582 pixlar tyvärr bara interlaced signal dock.
om Mustek PVR-A1 finns inte så mycket teknisk spec vad jag kan hitta men enligt de recensioner som gjorts på den verkar det vara kass kvalité på kodningen och låg upplösning (320x240 eller så).
Billigaste DV-kameran jag hittat kostar mindre än 2500 kr och är nog ett bättre alternativ för den som vill filma i bilen - och utanför.

Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Kass bilder

Hej

Nu kan jag inte alls det här men kallas inte den upplösning du nämner för broadcast kvalité?
I så fall bör den väl räcka till?

Som sagt, bilderna som visas är HÅRT komprimerade för att gå snabbt i bredbandet.

Finnessen kan ju vara att man inte behöver montera en hel DV kamera utomhus (kör Caterham)
samt att du har ju ingen glädje av nån fancy optik på kameran då du ju använder en Bull Cam

Vilken DV kamera menar du är bra/ billig, har den AV ingång för Bull Cam??

/Helt novis på området / Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En Mustek DV5000 (Full kamera med samma kodningsteknik) ger ca 50 minuter bilåka 320x240 på ett 128MB minne om kameran sitter väldigt fast (vibrationer kostar lagringsutrymme).

Bilderna du ser på den siten är så de ser ut, (möjligen lite bättre färger innan omkodning men inte mycket bättre kvalité).
Största fördelen med inspelning på minne på detta sätt är att filen kan delas ut på wäbben direkt utan att behöva komprimera om den (som är fallet med en DV-kamera).

En JVC GR-D73 har analog in med mic och hörlursanslutningar och kostar lite över 4' på en del ställen. Skulle jag ge mig på bulletcams vore detta kameran jag skulle försöka med (jag har ju redan en DV5000 för de snabba utflykterna).

Drömmen vore en billig Compactflashbaserad inspelare som tar "full DVDkvalite", dvs MPEG2 kodning direkt in på minnet. 2GB Compactflash borde ju ge 50 minuter ungefär och kostar ju bara 1500:-.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

DV-kamera med analog ingång är det enda rätta.

Spana också in DVR från http://www.nnovia.com/
En annan prisklass, och hårddisken klarar med största sannolikhet inte t.ex. Ringen.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

DVD-kvalite är ju redan ganska kraftigt komprimerad och där ger 32 MB kanske 1,5 minuter film. Svårt att tro att en ytterligare komprimering 20 ggr inte skulle märkas, även om man minskar upplösningen. Helt okomprimerad tar ju varje pixel 3 byte och alltså en bild med t.ex. en halv miljon pixlar 1,5 MB, eller drygt 2 GB per minut film i den upplösningen.

Däremot skulle det vara bra om man kunde spela in längre än en timme, men då är det nog bara hårddisk som gäller. Ett 8-timmars långlopp borde man kunna få in på 20 GB. En vanlig bärbar PC som är varsamt upphängd borde väl klara av det, eller?

#24, #64, #88
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
En vanlig bärbar PC som är varsamt upphängd borde väl klara av det, eller?

Inspelningskvalitén är ju upp till var och en att bestämma. Men en sak är säker, det går inte att "trolla" upp kvalitén i efterhand. Så om man spelar in nåt som man verkligen vill ha i hög kvalitet finns bara ett val.
Å andra sidan är 60 minuters DV-band inte så bra på långlopp...

I så fall skulle jag köpa en DVR med 80 gb HD, får med upp till 6 timmar i DV-kvalitet.

Det var någon som rapporterade försök med inspelning till bärbar från Ringen. (Matrox?)
Förvisso inte fulldämpat, men vad jag förstod fungerade det inte.
Så när jag kontaktade nnovia ang. DVR ställde jag frågan ang. möjliga hack vid vild körning
så medgav det att det var ett problem. Så jag är tillbaka till ruta 1, dvs. DV-kamera.

Dock har jag hittat en leverantör av bulletcams. Ingen kamera kostar med än typ 80 USD + frakt och tull... thumbs up

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

AndersY skrev:
Däremot skulle det vara bra om man kunde spela in längre än en timme, men då är det nog bara hårddisk som gäller. Ett 8-timmars långlopp borde man kunna få in på 20 GB. En vanlig bärbar PC som är varsamt upphängd borde väl klara av det, eller?
4GB Compact Flash går på från 2700:- med moms så det behöver inte vara HårdDisk för att komma över en timme.
Är kravet DV med dess lämpliga redigerbarhet så blir det kämpigt eftersom det bara ryms lite drygt 4min/GB.

MPEG2 är ju inte så lämpat för redigering så det blir lite knöligt.

Det finns iofs inspelningsbar DVD som är kompakt (Sony VRD-VC10) men den lär vara mer stötkänslig än en hårddisk. Priset är helt ok. Tänk om denna låda kunde spara till Compact Flash istället...

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

När man laddar ner filmer från nätet så upplever jag det som att divx-formatet (mpeg-4) tar ungefär hälften av storleken av svcd (mpeg-2) med samma kvalitet.

( obs! Har jag hört )

Fixhult
Här sen Apr 2004

Jag har hittat den ultimata kompanjonen till en Bulletcam, frågan är bara vad den kostar...
Flash-Card Airborne Video Recorder VRDV-2000

Edit:
Mer av samma sak (leverantörerna tyder på obilliga saker iofs):
http://www.stackltd.com/dvrharsh.html

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Hur mycket förlorar man i kvalite på att t.ex. gå ifrån MPEG2 till MJPEG och tillbaks till MPEG2 igen?
MJPEG är väl redigerbar för att den inte använder komprimering i tiden, eller har jag fattat fel?

#24, #64, #88
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Mpeg4 -Mpeg2

Verkar som det behövs en genomlysning av de olika formaten
Vad jag har förstått så är de olika formaten ni pratar om olika typer av komprimering.
Inga format är okomprimerade.

Jag hörde en siffra föe 100 år sen att varje minut video i broadcastkvalitet (vad är det) krävde 2GigaByte hårddisk.
Dettta var på den tiden när en JÄTTE hårddisk rymde 70-100 MegaByte.

Mot denna bakgrund verkar det som man troligen behöver komprimera filmerna.(filerna)
Frågan är då vilket komprimerings format som är bäst för närvarande.
Vad gäller ljud så är det väl MPEG3 som gäller och vad gäller bild så är det kanske MPEG4 som gäller. MPEG2 är väl ett äldre format.

Till detta kan läggas till att om man kan undvika en bandspelare som har rörliga delar så har man vunnet mycket.

Ingen går väl i dag runt med en MPEG3 spelare som innehåller en känslig hårddisk med rörliga delar.

Jag kan tala om att i min bil (Caterham Super 7) så SKAKAR saker och ting.
Det mesta tycks skaka loss, därför är det nog olämpligt att ha en videobandspelare med rörliga delar.
Då återstår en videospelare med elektroniska minnen ex SD memory som kostar ca 770kr / GB.

DIVx-MPEG4 är det samma sak??

Finns det någon som kan bringa klarhet i de olika formaten / begreppen

Är det möjligt att med bra resultat använda ex Mustek PVR-A1 som recorder
Denna komprimerar direkt till MPEG4 format.

Jag försöker få fram en fil som är direkt i detta format.

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Mpeg4 -Mpeg2

Bengt Metz skrev:
Ingen går väl i dag runt med en MPEG3 spelare som innehåller en känslig hårddisk med rörliga delar.
Jasså? iPod och en hel massa andra likande spelare är hårddiskbaserade. Väldigt små hårddiskar tål större stötar än större.

Det går tydligen att ha hårddiskinspelning i helikoptrar så det går att fixa. Man behöver ju inte montera hårddisken stumt mot en A-arm eller mot motorblocket.

MJpeg eller DV är att föredra om man skall pilla mycket med filmerna efteråt. Båda kräver mycket plats per tidsenhet.
MPEG2 behöver inte kodas om för att spelas upp i en DVD men jag är osäker hur bra det går att klippa utan att koda om först. Om upplösningen skall minskas så förlorar man inte så mycket på omkodningen och att gå från MPEG2 till diverse format finns det "en och annan lösning" på.

om du vill gå ner dig i formatträsket kan http://www.videohelp.com ge lite hjälp.

Full DVDupplösning i MPeg4 hade inte verit fel men det verkar inte komma några lösningar mellan hobby/skoj/gadget(320x240 MPeg4) och brodcast (full DVD på hårdisk) som lämpar sig för mobila lösningar (förutom de två jag listade ovan med okänt pris).

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
BTTT

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

tycker de såg rätt vettigt ut. vart beställer man det ifrån?priset blir ju rätt.
plus man kan montera kameran nästan vart som helst.

Volvo V40 T4 2002
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Gammal tråd men...har saker och ting klarnat?
Jag är också sugen på lite filminspelning, skönt få minnas hur rusburken låter när säsongen är över och snön ligger tjock.
Vad jag har förstått rör det sig om en kostnad på ca 5-7000 sek om det ska bli verklighet dock(dvkamera med dv/mic in+bulletcam) . Snälla, säg att jag har fel...vore kul att få lite film på sina taffliga spårval/försök att efterlikna Skomakarn och hans kompisar...

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:

Dock har jag hittat en leverantör av bulletcams. Ingen kamera kostar med än typ 80 USD + frakt och tull... thumbs up

Kan du dela med dig av den leverantören?

Stockholm
Här sen Nov 2002

om man ändå köper en lite dyrare videokamera som klarar AV / S-video -IN så är Teknikmagasinets kamera ett riktigt fynd. Filmen och ljudet blir riktigt bra! thumbs up
Den är dessutom så liten att det skall till en väldigt skarpsynt "grindvakt" för att upptäcka den.

Colour CMOS Camera
Pytteliten färg-videokamera med suverän kvalitet för övervakning i utrymmessnåla ställen! Inbyggd mikrofon för ljudupptagning. Pixlar 510x492 -PAL. Ljuskänslighet 5 Lux. Horisontell upplösning 380 TV-linjer. Bildvinkel 72 grader. Mått 34x40x30 mm. Vikt 85 g. Drivs med 9V DC, 0,4 W.
Pris: 399 kr

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Micke: använder du en sån?

Går den att koppla till en Mustek PVR A1? (är inte så duktig på det här med kontakter och standarder mm)

Stockholm
Här sen Jul 2005

Vet inte om den här varit på tapeten men den funkar toppen och är smidig, dessutom ingår den extra linsen och det är inga rörliga delar.

http://www.samsung.com/se/products/portabletvav/miniket/vp_x110l.asp

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

jbergin skrev:
Vet inte om den här varit på tapeten men den funkar toppen och är smidig, dessutom ingår den extra linsen och det är inga rörliga delar.

http://www.samsung.com/se/products/portabletvav/miniket/vp_x110l.asp

Verkar ju vara precis det man söker thumbs up men var köper man den, får ingen träff på tex pricerunner eller kelkoo.
I England kostar den £467....var ju lite saftigt förståss....aldrig får man vara riktigt glad

Citera
Bilder o videos
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande