Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Aluminium eller Järn broms ok?
7 besök senaste veckan (1712 totalt)
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Aluminium eller Järn broms ok?

Jag har kollat på lite olika broms ok till min bil..
Vilka för/nackdelar har aluminium broms ok?..


//staffan

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Aluminium eller Järn broms ok?

Birdy_sx skrev:
Jag har kollat på lite olika broms ok till min bil..
Vilka för/nackdelar har aluminium broms ok?..


//staffan


Järnokens förtjänst är att dom knappast flexar, vilket bromsmässigt är en fördel. Fördelen ligger alltså i bättre pedalkontroll och därmed möjlighet att kontrollera inbromsningen. Man kan alltså inte få högre stoppkraft.
Aluminiumok är lättare vilket är bra för väghållningen. Vid manuellt system kan ett vekt-dåligt aluminium-ok ge för lång pedalväg. Sedan kan man lägga synpunkter på en viss skillnad i kylförmåga men det är inte den stora biten.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Har man lite plats i fälgen borde ett aluok kunna bli betydligt styvare på samma vikt som ett stålok?

Är det trångt blir det ju knepigare, men som man kan göra det längre (som tex porshes ok) så de följer radien en bit får man ju samma effekt så.

Det jag försökte säga är alltså att ett "större" aluok borde kunna vara lika styvt som ett mindre i stål.

_________________
Markus Ålind
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456


Trådstartare
Tack för svaren!.. Det får bli järn ok..

//Staffan

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Sorry, jag såg att en del av texten i förra inlägget försvann så det blev konstigt. Rättade till det.

Flexet hänger mycket ihop med vikten vad materialet anbelangar. Nu har man bra konstruktioner på moderna kvalitetsok så flex är inte ett problem. Men då kommer ofta ekonomin in i bilen i stället. Sedan är det riktigt att mera aluminium blir stadigare, men då ökar även tyngden och till slut blir det noll. Ofta görs oken inom så små mått som möjligt.
På min hemsida har jag en bild på ISR ok, fyrkolvs för fyra belägg. Då kan man lägga en rygg mellan beläggen och binda ihop spannet på oket, vilket ger stor stadga.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Problemet är ju att den specifika styvheten är rätt lika för både aluminium och stål. Men idag så brukar man vara rätt duktiga på FEM analys av delarna för att nå ökad styvhet.
För ett par år sedan så använde man tex i F1 ok av aluminium-beryllium för ökad styvhet.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Edlund skrev:
Problemet är ju att den specifika styvheten är rätt lika för både aluminium och stål. Men idag så brukar man vara rätt duktiga på FEM analys av delarna för att nå ökad styvhet.
För ett par år sedan så använde man tex i F1 ok av aluminium-beryllium för ökad styvhet.


Hur e det med beryllium, verkar lite obehagligt i mina ögon?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det är jättebra med berylium, bara man inte får dammet i lungorna! ;-)

AlBeMet är banne mig ett av dom tuffaste legeringengar jag har hört talas om. Skitstart och lättare än titan. Specifik vikt för alBeMet är på 2.1 g/cm^3 och den är ungef. lika stark som bra alulegeringar.

* 1/3 as dense as aluminum
* over 4 times as stiff as aluminum
* Less than 1/2 the CTE of aluminum
* over twice the thermal capacity of aluminum


Lockalloy är ännu bättre...

Här är lite jämförelser: http://www.peregrinecorp.com/peregrine/compare.htm

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



beepbeep skrev:
Det är jättebra med berylium, bara man inte får dammet i lungorna! ;-)

AlBeMet är banne mig ett av dom tuffaste legeringengar jag har hört talas om. Skitstart och lättare än titan. Specifik vikt för alBeMet är på 2.1 g/cm^3 och den är ungef. lika stark som bra alulegeringar.

* 1/3 as dense as aluminum
* over 4 times as stiff as aluminum
* Less than 1/2 the CTE of aluminum
* over twice the thermal capacity of aluminum


Lockalloy är ännu bättre...

Här är lite jämförelser: http://www.peregrinecorp.com/peregrine/compare.htm



Underbart material om man är feg så får man väl nöja sig med MMC aluminium.. Används väl som förstärkning i vissa alu-ok redan.

_________________
Stefan Cedergren
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Berylium är starkt alergiframkallande och kan ge upphov till s.k. "Berylios" i lungorna. Vissa människor är mer känsliga än andra men problemet går ut på att beryliumdamm kapslas in av ärrvävnad i lungorna, som till slut lägger av.

Så man måste vara extra försiktig när man bearbetar legeringar som inehåller berylium.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Göran Malmberg skrev:
Johan Edlund skrev:
Problemet är ju att den specifika styvheten är rätt lika för både aluminium och stål. Men idag så brukar man vara rätt duktiga på FEM analys av delarna för att nå ökad styvhet.
För ett par år sedan så använde man tex i F1 ok av aluminium-beryllium för ökad styvhet.


Hur e det med beryllium, verkar lite obehagligt i mina ögon?
Göran Malmberg


Metallen i sig är ofarlig, problemet är om man får i sig metalldamm som vid bearbetning eller gjutning. Har för mig att Brush Wellman (som producerar dessa Be-legeringar) hade kaffeskedar tillverkade i någon beryllium legering.

Beryllium i sig är dyrt, dock är delarna i AlBe väldigt lätta, tex så vägde ett cylinderfoder till en F1 motor i AlBe 200 gram. Räknar man dessutom med den kostnaden man tjänar in genom ökad hållbarhet ska dessa delar tom bli billigare än andra alternativ. Andra användningsområden är flyg och rymdindustrin där de kan ge stora kostnadsbesparingar genom minskad vikt.

Ren beryllium har en styvhet 50% högre än stål, en styrka i klass med ett höghållfast stål och en densitet bara något högre än magnesium. Beryllium har också en mycket hög värmeledningsförmåga vilket gör att det används till bland annat kylelement. Har för mig att det är slagsegheten som är anledningen till att det ofta legeras med aluminium, styrka, styvhet mm sjunker då något.
AlBe har också olika egenskaper i olika riktningar.
Citera
Skruva banåkabil
Aluminium eller Järn broms ok?
7 besök senaste veckan (1712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande