Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 | 1, 2 >> 9903 besök totalt |
Denna har jag ägt sen -99, den såg nästan sådanhär ut vid inköp, detta ändrades ganska snabbt efter en avåkning Men efter ett år var den rak igen.
Bilens nuvarande spec är följande: Väghållning: Konidämpare med rallyelitfjädrar, övrigt orginal. Hårdare bromsbelägg har jag stoppat dit också. Kaross: Lättad på allt som inte behövs, ex ljudisolering stereo och lite plåtbitar. Båge och rallystolar invändigt. Ett par peltorkåpor med radio brukar va mä om ja ska åka långt Motor: B23 balanserad och strokad vev, block borrat till öd. 2480cc, portad topp med större ventiler, en väldigt snäll kam (h) som ger bra körbarhet, och weber 48or sköter bränsleförsörjningen. Motorn lämnade 175drivhjulshästkrafter vid bromsning (193 i motorn) Några bilder på bilen från kinnekulle i somras: Framtidsplaner är att få på justerbara fjäderben fram med mindre och hårdare fjädrar, stoppa i 6-pkt bälten, få bort vikt och en bakaxel med lamelldiff skulle inte va dumt. |
||||
Visst är det nåt speciellt med sugmotorer, ja gick ner ca 100hk när jag plockade ur turbomotorn som satt där vid inköp, men ljudet och gassvaret är så gött att ja inte ångrar mej det minsta!
Tyvärr va jag inte på rudskogen i somras, va 2 tillfällen som jag missade pga jobb. Den enda banåkningen 04 va på kinnekulle med TPC. MVH Robert |
||||
Snygg!
Precis perfekt utan att försöka se ut som något annat än just en Volvo 240.. Finns ju en del som försöker med diverse vingar, neon och sånt.. Tänk om man själv kunde få någonting ur vagnen och sätta igång själv med att renovera 242.. Någon som hyr ut garageplats billigt i Nacka? Glömde ju fråga, hur är den besiktigad? Som "vanlig" gatbil? _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
Jag var också på Kinnekulle med TPC så då var det nog där jag såg din bil _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
||||
Den där minns jag från Kullen när jag var där med Kadetten!
Schysst effekt du hade i den, vad väger bilen i dagsläget? (Råkar du veta vad du körde på för varvtider med den på Kullen förresten, tänkte bara om nån råkat ta tid på dig av misstag?) _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Daniel:
Bilen är regbes med utbytt motor och skyddsbur, och den är reg som en vanlig bil. Ang. styling så är näbbhuven utbytt mot en vanlig nu också. Figgz: När jag var på kullen vägde bilen ca. 1160 utan mej och lagomt med bensin, nu ä den nog ca 20kg lättare. Jo ja minns din bil också, kolla nog för mycket på den så ja glömde svänga i nån kurva Ang. tider så körde jag vanligtvis runt 1.08 -03, -04 va det ingen som tog tid på mej, men det gick inte fortare. Satsar på att va nere på 1.06 på nåt sätt till sommaren. |
||||
Härlig bil. Gillar den skarpt.. kanske kan få sig en tur nån gång i den...
får försöka åka på nåra mera åkningar te sömmern nu då... Ska försöka köra efter dig med kadutten... Kan säga till dom som inte har hört eller sett bilen.. den låter gööör gött... |
||||
Dan:
Det är ABSOLUT ingen pärla, men den duger åt mej. Jag började föresten min bilkarriär i en mycket nyare bil än dej (242 -76) Robin: Du får hojta till om du ska ha en åktur, och ljudet skulle bli mycket trevligare om jag kunde dra den 1000rmp till, men valet av kam gör det svårt. Men ja tror slitaget ökar ganska markant på motorn vid lite högre varv, så tillsvidare får H-kammen sitta kvar. Hoppas vi kan ha lite fighter på nån banträff till sommaren, gärna med mer KDR folk //Robert |
||||
den är snyggast Fan jag blir lite sugen på en tegelsten igen ... Nu var ju min gamla 240 en original B21A som inte gick bra nån gång ... Men det var en skön bil _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Vad har du för kolvar i den? Jag håller på med ett liknande motorbygge. dvs inte turbo. bygger på en b23,med portad 531 topp och lite annat Vi har letat länge med ljus och lyckta efter en marinvev (alt stokad vev) /Lasse _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Lasse det finns inga marinvevar till B23 dom gjordes enbart till B230. Det du kan göra med din original smidda B23 vev är att exenterslipa den 5mm och sen köra med vevstakar från B230. Då får du en vev med 85mm slag istället för dina 80 original. Vet att KG kan exenterslipa vevar och har för mig att dom tar ca 4500:- för det. Jag har kolvar och stakar från en B230FT om det är av intresse. _________________ Emil Rehnfors |
||||
Hej Lasse,
Kan bara säga att det är som T08R skriver min motor är byggd, dock får man svarva av kolvarna något. Hade jag börjat från början hade jag modifierat B23 veven så den passat i nyare B230 samtidigt som strokning, men nu köpte ja veven färdig för B23. Det påstås att B23 veven ska va bättre än orginal marinvev till 230, och det handlar ju bara om 1mm extra i slag. Kan nog va vettigt att köpa en omgång SPM stakar om det ska varvas ordentligt också, tyvärr har jag orginal, annars hade det blivit en vassare kam. Har lite bilder från motorbygget som jag kan ladda upp, men jag ligger ute och jobbar nu så det får bli när jag kommer hem. MVH Robert |
||||
bilder på motorbyggen är alltid trevligt!
Jag är inte någon gedigen volvo expert, till b230 vet jag att det finns marinvevar steen parner (tror det stavas så) köpte väll upp alla och kränger dom. till b23 har jag hört att det finns, men ingen har visat mig någon. (dvs dom kan vara exenterslipade, och felaktigt kallats marinvev) kollar man på kg så hittar man
vet inte hur jag ska tolka det... samma vev i b21 och b23? Bygget kommer nu för mig att gå vidare med långsammare tempo, det bidde juh ingen is iår, så jag har på mig fram till hösten att skruva. Om ekonomin tillåter är jag intresserad av kolvar och stakar! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||
Får väl också lägga in ett ord här:
Som det nämnts tidigare så finns det inga "marinvevar" till b23, dock har jag för mig (är inte 100% säker) att volvo tillverkade ett antal långslagiga vevar till de 16 ventils b23:orna som gick i rallycross under 80-talet. Dessa vevar är väldigt sällsynta, Parner fick tydligen tag på någon/några för något år sedan, men dessa var borta innan man ens hann tänka flaska (en mindre säga det). (P.S. Om någon hittar en långslagig R-sport vev så köper jag den gärna. ) _________________ Mikael Persson |
||||
Jupp! B23:an är ju en "borrad B21:a". Exempelvis 242 GT:orna, med 2.3 liters maskin, hade en b21:a borrad till 2.3 liter. (Nu känns det som om jag börjar svamla lite) _________________ Mikael Persson |
||||
Men skillnaden mellan B21/B23-axlarna är väl att B23 har smidd Boforsvev, för det har väl inte B21?
Robert Danielsson: Måste ju säga att bilen är grym! Trimmad sugmotor, helst då B23 hehe, är ju så hett. Speciellt i en 242, du har rätt grejer i mina ögon Är själv sugen på att göra nåt liknande av mina motorer som samlar damm i garaget... _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 | 1, 2 >> 9903 besök totalt |