Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kablar till TPS + och - ?
2110 besök totalt
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Håller på att bygga elsystemet till MS nu men jag har lite problem.

Vilka kablar är vilka på den här TPSn vet att den som är i mitten är signal men sen vet jag inte vilken av dom som är + eller -
Den är från en BMW och har numret 1363-1721456 ifall det ska ha någon betydelse.

Tack på förhand!
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Vet inte vad som är vad, men sätter du dem fel går skalan bara åt fel håll. Så det märker du.

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
David L skrev:
Vet inte vad som är vad, men sätter du dem fel går skalan bara åt fel håll. Så det märker du.

Det har du ju rätt i, men det är att jag ska veta vilken av kablarna som ska vara röd eller svart, så det blir lite ording i systemet. Kan tyvärr inte bara koppla in och prova justnu för har inte fått i hop allt än.
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

har du inte läst MegaManualen?

saxat från därifrån;
"To hook up your throttle position sensor (TPS), disconnect the TPS, and use a digital multi-meter. Switch it to measure resistance. The resistance between two of the connections will stay the same when the throttle is moved. Find those two - one will be the +5 Vref and the other a ground. The third is the sense wire to MegaSquirt. To figure out which wire is the +5 Vref and which is the ground, connect your meter to one of those two connections and the other to the TPS sense connection.

If you read a high resistance which gets lower as you open the throttle, then disconnected wire is the one which goes to ground, the other one which had the continuous resistance goes to the +5 Vref from the MegaSquirt, and the remaining wire is the TPS sense wire. "

klart som korvspad!
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
fizz skrev:
har du inte läst MegaManualen?

saxat från därifrån;
"To hook up your throttle position sensor (TPS), disconnect the TPS, and use a digital multi-meter. Switch it to measure resistance. The resistance between two of the connections will stay the same when the throttle is moved. Find those two - one will be the +5 Vref and the other a ground. The third is the sense wire to MegaSquirt. To figure out which wire is the +5 Vref and which is the ground, connect your meter to one of those two connections and the other to the TPS sense connection.

If you read a high resistance which gets lower as you open the throttle, then disconnected wire is the one which goes to ground, the other one which had the continuous resistance goes to the +5 Vref from the MegaSquirt, and the remaining wire is the TPS sense wire. "

klart som korvspad!

Tackar!
Försökte komma ta manualen i går man då var det något fel på sidan eller nåt annat så jag kom inte åt den. Men nu när jag vet hur det ska va då är det bara att fortsätta att koppla.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

jag har dålig koll på MS, men är den TPS provad till MS?
På min m20b25 motor sitter det en tps sensor från bosch och den går inte använda till t.ex. Haltech eftersom att den inte är av potentiometertyp, en mätning med multimetern avslöjar ju dock hur den beter sig.

Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

jag har mätt på en exakt likadan TPS, och den gav fina värden, som ska fungera med MS ... thumbs up
har den ligger i nån byrålåda, mitt MS är bara hoplött, i väntan på rostlagning...
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Jag hadde en sån av och på givare först på själhuset som jag skulle använda men sen fick jag den här sensorn av en kompis mot att jag svetsade lite saker åt honnom.

Tänkte prova att montera ihop allt på skrivbordet så att jag ser att det fungerar. Innan jag sätter i det i bilen så tjänar jag lite tid på det. Bor i Luleå men har bilen i Sundsvall, det blir inte så ofta att jag kan hålla på med den. Vilket gör att jag försöker tjäna så mycket tid det går för att hinna få klart den till sommaren.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Tänk på att TPS ska ha tre kablar, en signaljord också.

http://www.megasquirt.info/manual/mwire.htm#exwire

/Gustaf

Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

Karlsson skrev:
jag har dålig koll på MS, men är den TPS provad till MS?
På min m20b25 motor sitter det en tps sensor från bosch och den går inte använda till t.ex. Haltech eftersom att den inte är av potentiometertyp, en mätning med multimetern avslöjar ju dock hur den beter sig.

den där ser ut att komma från en BMW M50 motor, för jag kör en sån ihop med mitt haltech

Klippan
Här sen Sep 2004

Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Tänk på att TPS ska ha tre kablar, en signaljord också.

http://www.megasquirt.info/manual/mwire.htm#exwire

/Gustaf

Signalen var den enda jag viste om vart den skulle vara därför frågade jag inget om den.

Tack att du länkade till manualen, på ms nordics sida fungerade inte länken. Underlättar lite om jag har manualen...
Citera
Skruva banåkabil
2110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande