Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sikaflex... Hur bra?
2 besök senaste veckan (5781 totalt)
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Sikaflex... Hur bra?

Ska fästa några kjolar med hjälp av några 'vinkeljärn' jag tillverkat. Det jag benämnet vinkeljärn är några fästen bockade i alu. Måste ha dessa pga kjolarnas utformning... Det jag är lite nyfiken på är hur man hanterar sikaflex och hur bra det är. MÅste det vara plan yta mot plan yta eller kan den ena ytan vara ojämn och man använder det där kletet som utfyllnad och 'lim'...

Finns det olika sorters sikaflex...? Går det att få bort när det väl är applicerat? Tork-/härdningstid? Kom gärna med lite tips o så för det brukar ni vara ena rackare på!

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Står mycket på www.sika.se

Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

Re: Sikaflex... Hur bra?

NEo skrev:
Ska fästa några kjolar med hjälp av några 'vinkeljärn' jag tillverkat. Det jag benämnet vinkeljärn är några fästen bockade i alu. Måste ha dessa pga kjolarnas utformning... Det jag är lite nyfiken på är hur man hanterar sikaflex och hur bra det är. MÅste det vara plan yta mot plan yta eller kan den ena ytan vara ojämn och man använder det där kletet som utfyllnad och 'lim'...

Finns det olika sorters sikaflex...? Går det att få bort när det väl är applicerat? Tork-/härdningstid? Kom gärna med lite tips o så för det brukar ni vara ena rackare på!

Hej! har bara goda erfarenheter från sikaflex, dock ej på bilfronten utan på industrifronten. Jobbar på ett lab ( Utvecklings avd) och har där testat Sikaflex (7003) i dragprover sk "skjuvnings tester" med förvånande bra resultat. Provbiten som vi drar är 1dm² och palla om jag minns rätt en bra bit över 1000kg.
Men som utfyllning är det nog ingen bra idé. Försök att få en sådan jämn limsträng som möjligt, lägg gärna strängen i orm strängar längs med karossen.
/ Martin

Här sen Dec 2002

Martin L skrev:
Men som utfyllning är det nog ingen bra idé. Försök att få en sådan jämn limsträng som möjligt, lägg gärna strängen i orm strängar längs med karossen.
/ Martin

Det går utmärkt att fylla med. Jag har byggt en ny gummilist till bakrutan på min bil med seka.
Läggerman tjockt så tar det tid innan det torkar.....men det blir tort.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

ButterflyRacing skrev:

Det går utmärkt att fylla med. Jag har byggt en ny gummilist till bakrutan på min bil med seka.

Håller med om det!
Har gjort likadant på en taksänkt raggarbil
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Sika

Hallå!

Jag har använt sika ganska mkt när jag jobbade med båtar, funkade skitbra.
Annars är ju PL400 en klassiker

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Men det är sikaflex auto man ska ha om man ska fästa några grejer under bilen? Eller ska man ha ngt annat? Det jag ska fästa är 8 aluminiumplattor som jag snickrat ihop till kjolarna. Detta för att kunna använda några snabbfästen till de.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

NEo skrev:
Men det är sikaflex auto man ska ha om man ska fästa några grejer under bilen? Eller ska man ha ngt annat? Det jag ska fästa är 8 aluminiumplattor som jag snickrat ihop till kjolarna. Detta för att kunna använda några snabbfästen till de.

Jag tog Cascos marin och teknik för att fästa kjolarna på min Kadett... funkade även på min Vectra som jag hade tidigare... det + att skruva i fram och bakkant (även underkant på kadetten) funkar kalas... man kan även som sagt fylla upp med det om det behövs

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004

ButterflyRacing skrev:
Martin L skrev:
/ Martin

Jodå visst torkar det, men hur blir det med hållfastheten
Det går säkert att använda till lättare fyllningsarbeten men kanske inte direkt applikationer som kräver lite mer slag/stryk tålighet som ett kjolpaket kan utsättas för.

Här sen Dec 2002

Martin L skrev:
[Jodå visst torkar det, men hur blir det med hållfastheten
.

Det blir starkt.......går knapt att skära med kniv.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

det där har jag funderat på..

vad händer om man tex enbart limmar bakrutan med sikaflex (inga skruvar alltså) och därefter drar ut på motorvägen med nerhissade (eller obef.) sidorutor? blir ju visst övertryck i kupen tycker jag - risk för att bakrutan blåser ut?
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Det håller..
Bilar som har limmade rutor är limmade med nått som är väldigt likt sikaflex.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Gustav Sundberg skrev:
Det håller..
Bilar som har limmade rutor är limmade med nått som är väldigt likt sikaflex.

thumbs up
härligt!
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Min far har 40 års erfarenhet av Storebrobåtsbyggande och efter många års användning av Sikaflex så gick de över till Simson istället. Sikaflex är bra, men Simson är mycket bättre. Säljs av Bostik (www.bostik.se)

Munsö
Här sen Dec 2004

Jobbar i byggsvängen och använder Sikaflex polyretanfog till allt !! även till olika ändamål på bilar, bara man ger det tid att torka, har även gutit bussningar av det, tror genomhärdningen är 2 mm per dygn vid 20+.

Fördelen mot PL400 är att det går att lägga tjockare lager och är lite fexiblare, PL blir stenhårt med åren.

Sikaflexen går att lösa upp med thinner eller skära bort, PL får man hugga och slipa bort.

OBS !! Sillicone har man i badrum, har ingenting på bilen att göra, förutom som motorpackningar.

Teslas spegeltape funkar utmärkt att fästa saker på bilen med, mycket billigare än sån tape som är avsedd för lister mm, tål avfettning.

BMW 325i -92
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Se till at köpa ett lim som är avsett för bilbruk bara vissa sorters silikon utsöndrar syror vid härdning.

/ Pär

Här sen Sep 2003

Det finns lim som är anpassat för att fästa fast karossdelar. Kraftlim heter det. Jag tror att det är teroson som tillverkar det. Det ska tydligen sitta som berget!!

Sikaflex... Hur bra?
2 besök senaste veckan (5781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande