| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga tändkablar ?
|
4 besök senaste veckan (5286 totalt) |
|
Bygga tändkablar ?
Satt i går kväll och försökte modifiera mina tändkablar. De edis-kablar jag har fått tag på är givietvis för korta som tändkablar alltid är ! Så jag har slaktat dom på kontakten till spolen och satt i hop dom med biltema silikontändkabel. Nu till mina frågor. Behöver man skala den intre svarta silikonkabel ? I den ligger något som ser ut som kolfiber, är de det ? Någon som har något tips om ett bra pressverktyg för att pressa på kontakten ?
|
||||
|
Re: Bygga tändkablar ?
Det svarta som ser ut som kolfiber , kan man säga är Kol + glasfiber , bra verktyg brukar följa med till div tändkablar , men det brukar finnas på lite bättre eltänger. Sen så är jag lite frågande om det går att skarva sådana kablar
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Skarva kabel har jag inte tänkt att göra. Det enda jag använder från orginalkabeln är kontakten mot tändspolen. Sen sätter jag på ny kabel och tändstifthatt på den. Men det kanske inte går att göra så ? |
||||
|
STORA ???? Tecken om detta går.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Aha , blev en miss i min tolkning , Skala av så du kan böja Kol +glasfiberkabeln ca en cm ( för att få bra kontakt ) längs med tändkabeln , och sätt på kontakt stycket , kläm åt med läplig tång , klart
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Kalas ! Precis så har jag gjort. Det jag funderar på är om man måste ta bort skyddshöljet runt den inre fiberledaren också. Min kabel är uppbyggd med ett blått isolation material ytterst sen ett vitt isolationsmateril innanför det ligger ett svartmaterial som ser ut som ett kabelhölje men i silikonmateril och i den i sin tur ligger kol/glasfiber. Frågan är då om jag måste ta bort det svarta höljet också och bara lämna fibrerna kvar. På Fords orginal kabel var det inte gjort medans på biltema-kabeln var höljet uppskurit så att fibrerna kom fram men den var inte helt skalad. Någon som vet om set svarta höljet är ledande ? |
||||
Det hade mina biltemakablar...
Krister: Tack för hjälpen !
|
||||
|
Behöver också bygga egna "edis-kablar".
Vart köper man kablar och kontakter som passar på edis-spolen? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga tändkablar ?
|
4 besök senaste veckan (5286 totalt) |