Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Rejsig Trans Am!!!
1362 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13354


Trådstartare
Rejsig Trans Am!!!

I slutet av 70-talet byggde en Herb Adams en racebil åt Pontiac. Denna var byggd för att tävla med i någon SCCAklass, där den gjorde hyffsat gott ifrån sig (många småfel som de aldrig riktigt fick rätt på innan de la ner)
Bilen hade en 590 hästars 366 pontiacmotor, borrad och strokad (grunden en 301). Fälgarna var 16" fram och 17" bak, 14" breda fram och 19" bak..
Vikten var 2900 lbs och viktfördelningen 44/56 fram/bak.
Chassiet var "baserat" på original (reglemente...), dvs dubbla A-armar fram och bladfjädrar bak. Karossen var tvungen att påminna om original, dvs taket och dörrarna behölls, front/bakparti byggdes om. Hela fronten är lägre än på en original firebird och totala höjden är 44"!
Längd 202.8" och bredd 78.5" (en tum 25.4mm räkna själva! ) dvs både rejält längre och bredare än originalbil!

Pris: 60 000$... 1977!

Racebilderna kommer från Laguna Seca. Har jagat bilder på denna bilen ett bra tag, utan framgång. Följande bilder är från 1978..
vacker bil!


Titta nu på pontiacen, inte börja tjata porsche!


Bara jag som smälter av denna bilden... Miljön, tidsepoken, bilen allt!!





För er som är intresserade:
Citat:
From Laguna Seca web page:
"on october 8, 1978 Category II driver Greg Pickett earned the overall victory from the pole in his Chevrolet Corvette. Pickett led every lap, and set the fastest race lap. Pickett finished one lap ahead of second place Milt Minter in the Herb Adams Pontiac Silverbird. Ludwig Heimrath was third, also a lap down, in a Porsche 935 Turbo. Rich Sloma was fourth, two laps down, in a Chevrolet Corvette. Eleven of the 14 Category II starters finished the race. "

this joggs my memory, Greg Pickett was a very innovative driver, he came up with a very tidy white corvette that year and it didn't have the super wide tire and flares but it was VERY well constructed and very light weight. The car was a bit harder on it's tires since it had a narrower track, at least that is what was written about it back then. The car had less drag which helped it and it was darn quick.
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



vet inte vad jag ska skriva!!!

total fet!

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



*Bilen hade en 590 hästars 366 pontiacmotor, borrad och strokad (grunden en 301).*

Fanns det inte redan på slutet av 68-69 en prototyp motor (301) med överliggande kammar ? ringer en klocka att jag har sett det i Car Craft på mitten av 80 talet

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Man känner igen tankegångarna lite från Superbirden - man förlänger allt för ett rejsigare intryck....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13354


Trådstartare
Superswift skrev:
Man känner igen tankegångarna lite från Superbirden - man förlänger allt för ett rejsigare intryck....


Tillfällig sinnesförvirring; Superbirden?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Är det inte hemskt störigt att som ingenjörsstudent ha en bil där allt anges i tum... >

Trevlig vagn by the way.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13354


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Är det inte hemskt störigt att som ingenjörsstudent ha en bil där allt anges i tum... >

Trevlig vagn by the way.


Inte det minsta! Vi fick lära oss räkna i mattekurserna
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608



Härligt att se

Detta är verkligen sådant som ger insperation i vintermörkret...har altid varit extremt svag för dessa bilar...dom är så härligt brutala på något sätt

Kommer håg när man var liten och var på Ringknutstorp och såg liknade bilar i super saloon ... Mmmm det är så man blir varm i sitt hjärta.

Hur går det själv med bygget anders ?

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Superswift skrev:
Man känner igen tankegångarna lite från Superbirden - man förlänger allt för ett rejsigare intryck....


Tillfällig sinnesförvirring; Superbirden?


Plymouth Superbird eller Dogde Charger Daytona. i grunden en förlängd Charger med noskon och mattpiskställning bak.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13354


Trådstartare
Superswift skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Superswift skrev:
Man känner igen tankegångarna lite från Superbirden - man förlänger allt för ett rejsigare intryck....


Tillfällig sinnesförvirring; Superbirden?


Plymouth Superbird eller Dogde Charger Daytona. i grunden en förlängd Charger med noskon och mattpiskställning bak.


jaaaaaa, nu klarnade det!


Björn: Du har PM!... snart..
Citera
Bilder o videos
Rejsig Trans Am!!!
1362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande