| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Göra ventilurgröpningar
|
4 besök senaste veckan (1854 totalt) |
|
Göra ventilurgröpningar
Jag ska kanske sätta en roligare kamaxel i min Opel och skulle behöva förstora ventilurtagen i kolvarna. Har hört om ett sätt som låter smidigt. Det är att man tar en gammal topp, och en gammal ventil, sen löder man fast ett bett i ventilen, sen skruvar man fast toppen, har kolven i cylindern och kopplar borrmaskinen på ventilen och kör. Är det nån som har erfarenhet av denna metod? Vad för andra metoder finns? Vem kan löda fast ett snabbstål i en ventil? _________________ William Ekström |
||
|
Re: Göra ventilurgröpningar
Jag har hjälp en polare att utföra den ovan beskrivna manövern på en BMW med gott resultat. Se till att du har ett "stopp" av någon form som motsvarar djupet du vill ha på urtaget i kolven. Vi provade först att ha kolven i ödp och trycka ner borrmaskinen tills vi nådde "stop", det vart ok, men såg inte supersnyggt ut. Däremot gick det bättre när vi hade kolven nere och sakta vred upp den mot ventilen/skäret med ett spärrskaft på bulten som håller främre remskivan. En annan metod är väl helt enkelt att ta ur kolvarna, kolla vilken vinkel ventilen har med kolvtoppen som något slags normalplan, lista ut hur djupt urtag du behöver utifrån datan på din kamaxel och sedan be någon fräsa kolvarna åt dig. _________________ Martin Öling |
||
|
Ett annat alternativ är fräsa ur dom, men någon lämplig maskin hällst en fräs.
Men det går även med en svarv med svarvstålet sittande i chucken...kanske inget jag skulle rekomenderar om ni har dåliga närver, hadde ångest att det skulle hugga när jag gjorde dom. Angående löda hårdmetal skär så borde vem som hälst som har gasvets och något lod klara det. Jag tycker att utagen blev lite stora men det var så har han som hadde kolvarna ville ha dom så här. |
||
Dom där ser ut som BMW M20-kolvar,och nedtagna för överladdning...kanske ville han sänka kompet ytterligare genom att "överdriva" ventiluttagen lite...
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
BMW är det iaf som ska överladdas, om det är M-20 kan jag inte garantera. Kommer att vara delaktig i uppbyggnaden av 3 bmw turbosar som ev är klara tills i sommar. Bjuder på en annan kolv som vi hadde över sen den råkade ramla i golvet, som jag gjorde en liten extra urfgöpning som mest var till för att kapas isär och kolla godstjokleken på, men det blev inte av att jag orkade kapa isär den. Borde ha komp förhållande på kring 7:1 eller något i den stilen.
|
||
|
Re: Göra ventilurgröpningar
Låter mycket bra. Finns det nån speciell typ av snabbstål, som är lagom stort och så, som ni rekommenderar? Jag har ingen svarv eller fräs, så jag har aldrig behövt sådana prylar, och vet inte riktigt var man hittar dem. Jag gissar att inte biltema har....
_________________ William Ekström |
||
|
Kolla in den här länken dom har.. http://www.granaths-hardmetall.se/do
men det finns säkert nån närmare dig som har.. Dom flesta verkstäder med svarv å fräs har säkert nån typ av snabbstål.. |
||
|
Intressant, men det blir mkt topplyftande...
Ska höra vad "min" verkstadskille tar... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Göra ventilurgröpningar
|
4 besök senaste veckan (1854 totalt) |