| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Måste man ha instrumentbräda i bilen?
|
2894 besök totalt |
|
Har sökt och försökt hitta något om detta men inte lyckats... Så frågan är: - Kan jag besiktiga bilen utan instrumentbräda med instrumenten fastsatta i originalposition (på något sätt t ex på röret mellan strävorna i främre bågen, SBF GT 7 bild 253.7...) - Kan jag dessutom klara en besiktning (vagnsbok?) för att tävla i roadsport? Det är inte för viktens skull då den är i princip av plastat papper, men plasten har spuckigt av solen och pappen är vattenskadad och har dessutom tappat formen... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
|
Hej
Nja. Det finns krav på inre säkerhet som man knappast klarar utan någon form av instrumentpanel, speciellt inte i en "vanlig" bil. Reggar man som ombyggt fordon finns lite lättnader. Däremot brukar det gå att bygga en ny panel själv, bara man ser till att den inte har vassa kanter och helst är vadderad där man kan slå i den. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Det beror lite på hur resten ser ut. Blir det vassa kanter från något annat, värmepaket eller så?
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Så länge där inte finns några "vassa" knter eller dylikt så är till frittfram. Sen behöver du ju självklart en hastighetsmätare där. Men det borde vara det som krävs.
|
||
|
Peter ska du köra med värmepaket? det väger ju. Tror du känar ca 7kg på att ta bort det
Det är kul att följa ditt bygge nu när du har minskat på den andra transaxel bilen (synd). Får man se porschen på Säve nästa år kanske. _________________ Emil Rehnfors |
||
|
Jag misstänker att det handlar om din gamla 924a. Instrumentpenelen i den väger ju nästan ingenting så det skadar inte att ha den kvar. Det låter iofs som din är hårt medfaren, inte helt ovanligt, den sunkiga plasten i de klarar inte av lite solsken.
Angående vämepaket så är det egentligen så att man måste ha en fungerande defroster i en täckt bil. Men det verkar besiktningen skita i. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
|
Jag har varit inne på elektriska värmepaket (eller kanske 12V resehårtorkar
), att köra utan verkar tydligen inte vara någon bra idé vid regn
Största oraken är som sagt att instrumentbrädan är i dåligt skick Emil, på Säve blir det kanske både-och Fast vi får se... Hoppas få i B250 i 360:n innan Säve i år...
_________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
Har du någon länk eller bild eller annat tips om var man hittar dem? En sån till bakrutan hade varit perfekt, eftersom den alltid immar igen i pontiacen!
|
||
' Hittade inget...
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2894 besök totalt |