Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilprovningsfråga igen!
1187 besök totalt
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilprovningsfråga igen!

Tjenare!

Nu när det ska byggas bil till BMW-cup standard så vore det ju smart om man också kunde köra bilen på gatan! Vad ska jag tänka på när jag bygger bilen om den också ska gatreggas? Det är en BMW E30 318is som kommer att ha 6-punktsbälten, skruvad bur och andra dämpare!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

Jag tror att de flesta svaren på dina frågor finns i forumet redam en sökning på "bur" + "besiktning" eller "ASB" ger nog vettiga svar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tjenare!

PRoblemet är väl egentligen vad jag ska regga bilen som!

Vad säger bilprovningen om burar som man bultar in?

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Du reggar bilen "som vanligt" om du inte bytt motor osv, det blir normalt sett en begränsad regbesiktning när man satt i en bur.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag har fullbur i min BMW som är besiktigad. Det står lite funderingar kring det hela i min banbilstråd (länk i signaturen). Bla har jag vissa stag demonterbara.
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



I put a roll cage in mine as well + racing seats and 6 points belt.
Bilprovning had nothing againt all this when I reregistered the car
A good tip is to keep the original safety belts on when you go through the control otherwise they check the way the installation is done much more carefully.
For the cage if you have isolation material around it's fine. On my car the side bars (across the doors) are not really obstrusive either, it's still easy to get in and out of the car.
For the suspension mods I can't see how that would be an issue on an older car when the original dampers would be shot anyways....

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Trevlig bil du har Dan!

Kanske ses vi i BMW-cup i sommar?

Har du orginal fjädrar o dämpare?

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

VincentM skrev:
...
A good tip is to keep the original safety belts on when you go through the control otherwise they check the way the installation is done much more carefully.
....



Man måste faktiskt ha kvar 3 punktsbältena.

6-punktsbältena är inte godkännda i trafik.

_________________
Daniel Steiner
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Daniel7xQ skrev:
VincentM skrev:
...
A good tip is to keep the original safety belts on when you go through the control otherwise they check the way the installation is done much more carefully.
....



Man måste faktiskt ha kvar 3 punktsbältena.

6-punktsbältena är inte godkännda i trafik.


Bra att du sa det Daniel!

HUr ställer sig bilprovningen till icke-ställbara underreden till stolen? Har för mig att jag läste någon stans att de inte tyckte om att man inte kunde ställa in stolen, men det kanske bara gäller när man har bilen reggad för fler personer?

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Alex Eklöw skrev:
Hur ställer sig bilprovningen till icke-ställbara underreden till stolen? Har för mig att jag läste någon stans att de inte tyckte om att man inte kunde ställa in stolen, men det kanske bara gäller när man har bilen reggad för fler personer?
Du menar att du tänker regga den med endast dig som möjlig förare?

Tydligen är detta upp till besiktningsmannens bedömning om det känns vettigt. Risken för gnäll är mindre om du är medelbyggd och får tag på en besiktningsman som är byggd som dig. Får inte besiktningsmannen plats så lär han gnälla i viket fall som helst.

Föraren av bilen måste kunna sitta vettigt och justerbar stol är ett sätt att fixa det. Hur enkelt justeringen skall gå är väl en tolkningssak kanske. Alla bilar bakåt i historien kan inte haft "steglöst" justerbara skenor och de är fortfarande acceptabla.

Flera hål i fästena kan vara ett sätt att argumentera.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Alex Eklöw skrev:
Trevlig bil du har Dan!

Kanske ses vi i BMW-cup i sommar?

Har du orginal fjädrar o dämpare?


Än har den originalchassie, men det åker snart av. Det blir andra fjädrar och nya dämpare, annars är bilen minimalt modifierad. Vi är snåla!
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Alex Eklöw skrev:
Trevlig bil du har Dan!

Kanske ses vi i BMW-cup i sommar?

Har du orginal fjädrar o dämpare?


Än har den originalchassie, men det åker snart av. Det blir andra fjädrar och nya dämpare, annars är bilen minimalt modifierad. Vi är snåla!


Precis som min kommer att bli då, snabb är den nog ändå! Blir gula koni, hårdare fjädrar, stol, bur, bälten, gr. N-chip, luftfilter, rejs-fäljar till en början... sen får vi se om det blir lite mer under sommaren! Men nu ligger allt krut på att få klar den till BMW-cup!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilprovningsfråga igen!
1187 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande