Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1187 besök totalt |
Bilprovningsfråga igen!
Tjenare! Nu när det ska byggas bil till BMW-cup standard så vore det ju smart om man också kunde köra bilen på gatan! Vad ska jag tänka på när jag bygger bilen om den också ska gatreggas? Det är en BMW E30 318is som kommer att ha 6-punktsbälten, skruvad bur och andra dämpare! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Hej
Jag tror att de flesta svaren på dina frågor finns i forumet redam en sökning på "bur" + "besiktning" eller "ASB" ger nog vettiga svar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Du reggar bilen "som vanligt" om du inte bytt motor osv, det blir normalt sett en begränsad regbesiktning när man satt i en bur.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
I put a roll cage in mine as well + racing seats and 6 points belt.
Bilprovning had nothing againt all this when I reregistered the car A good tip is to keep the original safety belts on when you go through the control otherwise they check the way the installation is done much more carefully. For the cage if you have isolation material around it's fine. On my car the side bars (across the doors) are not really obstrusive either, it's still easy to get in and out of the car. For the suspension mods I can't see how that would be an issue on an older car when the original dampers would be shot anyways.... _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Man måste faktiskt ha kvar 3 punktsbältena. 6-punktsbältena är inte godkännda i trafik. _________________ Daniel Steiner |
||||
Bra att du sa det Daniel! HUr ställer sig bilprovningen till icke-ställbara underreden till stolen? Har för mig att jag läste någon stans att de inte tyckte om att man inte kunde ställa in stolen, men det kanske bara gäller när man har bilen reggad för fler personer? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
![]() Tydligen är detta upp till besiktningsmannens bedömning om det känns vettigt. Risken för gnäll är mindre om du är medelbyggd och får tag på en besiktningsman som är byggd som dig. Får inte besiktningsmannen plats så lär han gnälla i viket fall som helst. Föraren av bilen måste kunna sitta vettigt och justerbar stol är ett sätt att fixa det. Hur enkelt justeringen skall gå är väl en tolkningssak kanske. Alla bilar bakåt i historien kan inte haft "steglöst" justerbara skenor och de är fortfarande acceptabla. Flera hål i fästena kan vara ett sätt att argumentera. |
||||
Än har den originalchassie, men det åker snart av. Det blir andra fjädrar och nya dämpare, annars är bilen minimalt modifierad. Vi är snåla! ![]() |
||||
Precis som min kommer att bli då, snabb är den nog ändå! Blir gula koni, hårdare fjädrar, stol, bur, bälten, gr. N-chip, luftfilter, rejs-fäljar till en början... sen får vi se om det blir lite mer under sommaren! Men nu ligger allt krut på att få klar den till BMW-cup! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1187 besök totalt |