Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga fjäderbenstag
<<   1, 2
3501 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Mats Karlsson skrev:
Jag ska slänga ihop ett främre undre stag till Sciroccon nu när motorn är
urtagen och kommer använda vanligt 25x25 fyrkantsrör med 1.5mm godstjocklek. thumbs up

Håller på att göra ett sådant men i alu från Bauhaus Uppsala.
De skall väl hålla till en nioelva?.
Motorn sitter ju där bak om det nu spelar nån roll.

Tänk på att styvheten för aluminium är densamma oavsett legering, men det sklijer fruktansvärt mycket i hållfasthet. Byggaluminium är oftast väldigt mjukt, för att profilerna ska vara enkla och billiga att extrudera. Kolla vilken aluminiumstandard som materialet är i. Om du får för mjukt kan det nog lätt få bestående deformationer vid höga belastningar.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Spiidfriik skrev:

Detta beror ju förvisso på vilken typ av alu man använder. Den alu farsan använder till sina billet-motorer heter Alumec (Uddeholm) och det har högre hållfasthet än maskinstål. Säkert inte gratis, men gissningsvis billigare än tex titan.

Självklart, detta är ändå köpta stag som tillverkas till en hel mängd olika bilar så de borde ju vara provade i praktiken kan man tycka.

Ehh, borrar och fräser han kompletta motorblock i Alumec? låter inte så billigt i mina öron men är säkert både lätt och bra! thumbs up

Vad är det för motorer? och vad kostar kalaset?

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Tänk på att styvheten för aluminium är densamma oavsett legering, men det sklijer fruktansvärt mycket i hållfasthet. Byggaluminium är oftast väldigt mjukt, för att profilerna ska vara enkla och billiga att extrudera. Kolla vilken aluminiumstandard som materialet är i. Om du får för mjukt kan det nog lätt få bestående deformationer vid höga belastningar.

mvh
Daniel

Jovars, aluminiumet kan deformeras men saken är den att Porschen beter sig helt ok utan staget så jag får prova mig fram, är det kasst och visar tecken på deformation så köper jag ett riktigt, lika bra så.

Har redan köpt aluminiumet ifråga.

Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Anders Jeppsson skrev:
kid: VA??? säljer Bauhaus aluminium?????? eller är det någon köksprofil du köpt?

mvh Anders

Bauhaus säljer mycket om man har ögonen på skaft, jag köpte inga köksprofiler utan sådana fina mattanodiserade profiler o fyrkantsrör.

Ta dig en titt på närmaste bauhaus

Helgjobbar på Bauhaus barkaby, visste inte heller att vi hade sådant kul, får ta o pallra mig bort från byggavdelningen vid tillfälle och kolla runt
Citera
Tote
Stockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ok, dax för nästa fråga, runt eller fyrkantigt? Vad är bäst för stabiliteten, utseendet struntar jag helt i.
Tjocklek på material?
Det blir nog bonnstål, klart lättare att svetsa i, vilket behövs för att lösa justeringsmöjligheten på ett lätt sätt.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Tote skrev:
ok, dax för nästa fråga, runt eller fyrkantigt? Vad är bäst för stabiliteten, utseendet struntar jag helt i.
Tjocklek på material?
Det blir nog bonnstål, klart lättare att svetsa i, vilket behövs för att lösa justeringsmöjligheten på ett lätt sätt.

Jag skulle ha valt runt. Fördelen blir då att du får ett symmetriskt spänningsförhållande i staget utan spänningskoncentrationer.

Bygga fjäderbenstag
<<   1, 2
3501 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande