| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck eller "Gat-R"-däck.... ?
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (6157 totalt) |
|
Så var äntligen nya busbilen inköpt (Porsche 944 Turbo -90) och genast har man däcksångest. På bilen sitter idag 17" 2-splittfälgar med gatdäck 215/45 fram och 235/45 bak (lite tokiga dimensioner..). Bilen kommer att gå både gata och bana på sommaren och valet står mellan att köra Gat-R-däck typ Toyo R1R, Kuhmo MX eller Dunlop Supersport Race, åsikter om däcken välkommnas, eller att skaffa en uppsättning billiga 16" fälgar och lägga riktiga R-däck på dom. Att jag överväger "Gat-R"-däcken beror på att jag hade Toyo R1R på min förra bil och tyckte att dom funkade bra på på gata och bana och så slapp man ju byta.... Alla åsikter välkommnas /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Gratulerar till bilen!
Svaret blir nog beroende dels på hur mycket du kör på gatan per år, dels på hur mycket du kör på bana. |
||||
|
om du inte har bur i bilen får du plats med fyra fälgar, så det är inget dåligt alternativ att ha en uppsättning 16" med R-sulor. Men det beror lite på hur mycket du kör med bilen, sommartid är det inget problem att konstant köra med R-däck.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Tackar
Det kommer väl att bli 700-1000 mil på en sommar och förhoppningsvis runt 4-6 banträffar. Det blir nog ingen helbur utan en "båge" med bakåtsträvor (Heigo eller liknande) /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Jag hade kört på R-däck enbart om du inte skall köra mer än 1000 mil och enbart på sommaren. Om du vill prova på billigt så kan du köpa en uppsättning 18" turbo twist av mig med Dunlop Super Sport Race. _________________ Anders Hansson |
||||
|
Hur pass lång livslängd brukar det bli på R-däck som används i vardagstrafik och 5-6 banmöten???
Håller dom 1000 mil eller är man för optimistisk då? (beror ju iofs på bilmodell) Jag står oxå i valet i kvalet om jag ska välja Kumho Ecsta MX eller Bridgestone RE540S till Speedstern, men bilen kommer ju användas 95% på vanliga vägar
_________________ Johan Classon |
||||
|
||||
Det skall direkt sägas att jag en rätt stor vän av Kumho Ecsta MX (är inne på andra omgången). På banan är det ingen tvekan om vilket som är bäst, R-däck naturligtvis. Styrkan i mitt tycke med MX är mångsidigheten, greppmässigt på banan ligger det nog närmare ett högprestanda gatdäck än ett R-däck. Skillnaden mot gatdäck är att däcket inte överhettar så lätt. Ett normalt banpass klaras utan problem. Sören och jag delade bilen på nordslingan i höstas och den som fick bilen på 4:e varvet kände av att däcken då gick av sig något. På landsväg är de riktigt på att motstå vattenplaning. Hoppas jag lyckades förmedla vad du har att förvänta dig av MX. om jag inte minns fel har Frazze kört bägge de nämnda däcken på sin bil. Han kan bättre redogöra för skillnaden. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Jo jag har kört på både RE540 och Ecsta MX.
Ska du köra 95% på gatan ska du välja ecsta mx tycker jag. Våtgreppet är bättre i kumho-däcken, det är mer mönster och mönstret är djupare också. De funkar bra på banan i torrt också, tål bankörning bättre än något annat gatdäck jag känner till. RE540 har dock ett helt annat grepp när det är torrt och varmt. De kräver en viss temperatur för att greppa riktigt men när man fått upp tempen i dem så ger de ett riktigt klistrigt grepp, man kan stå på lite hårdare i kurvorna. Däremot så är våtgreppet inte sådär bra i bridgestone-däcken, det är svårt att få upp någon vidare temperatur i däcken när det är blött. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
|
Livslängden har jag upplevt som god på Ecsta MX (med tanke hur jag kört med dem).
Jag tog ut knappt 1200 mil ur första omgången innehållande 10 banträffar (Sviestad, Mo i Rana, Kinnekulle, Gelleråsen, Knutstorp, 2xGelleråsen, Rudskogen, Anderstorp, Gellersåsen). Då låg mönsterdjupet på 1.5 mm jämt slitet. Edit: Utan att veta skulle jag gissa att livslängden inte skiljer sig speciellt mycket mot andra högprestanda gatdäck. Om inte annat tyder treadwear-värdet på det. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Hur kör du då på banan? Lugnt och sansat eller "Makksimum attakk"? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
|
Jag tror jag har en ganska mjuk körstil, vilket kan inverka på livslängden. "Makksimum attakk" i den meningen det brukar användas passar nog inte riktigt på mig.
Jag har dock inte uppfattat mig som direkt långsam. Då jag aldrig tar några varvtider är det lite svårt att ge ett kvalitativt mått på min hastighet. Jag måste nog överlåta hastighetsbedömningen till andra som deltagit på samma banträffar som mig. Jag har inte heller alltför extrema hjulvinklar på bilen vilket gör att jag inte snedsliter däcken nämnvärt och därmed kortar ner livslängden. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Har varit lite frånvarande ett tag.. men tackar för alla åsikterna.
Däcksfrågan har tyvärr inte klarnat, just nu lutar det åt en extra uppsättning 16-tummare med R-däck på, fälgar verkar gå att få tag på rätt billigt, däcken blir ju lite billigare och så är däcken som sitter på 17-tummarna mycket mönster kvar på. Ingen som har några begagnade 225/50-16 och 245/45-16 R-däck liggande ???? Mats: Bilen gick till en namne i Halmstad så den lär snart dyka upp på gatan igen
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Kan bara hålla med! Det lilla sista i "greppprestanda" som man får pruta bort jmfrt med bullriga värsting-r-däck är verkligen förvånansvärt lite. Och det är bara när det är torrt
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Hur fantastiskt funkar de i blött om man jämför med ett bra gatdäck? |
||||
Jag skulle säga att de funkar lika bra som ett gatdäck med motsvarande mönsterdjup.
_________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (6157 totalt) |