Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
fjäderbens geometri!
1606 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
fjäderbens geometri!

har två fjäder ben par som är tänkta till min porsche 911. ett av paren har uppflytade lager tapen eller vad man kalar det se bild
det svarta fjäder benet har lager tapen upp flyttad 3 cm mott orginal fjäder benet till höger! vad innebär det för framvagns geometrin? framvagnen är i övrigt som orginal 911 (porsche 911 -79)

har själv fåt för mig att det är bra om man sänker bilen mycke att flytta upp lager tapen så att a-armarna är i en position som påminerom mer orginal vinklar på a-armarna? är det rätt eller är det annat man måste tänka på också?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Som du är inne på.

Lägre bil.....utan att hjulgeomtrin blir helt fel.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Är styrarmen nervinklad motsvarande 3cm? Annars bör du nog lyfta styrväxel motsv. för att inte ändra org. geometrins bumpsteer.
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Är styrarmen nervinklad motsvarande 3cm? Annars bör du nog lyfta styrväxel motsv. för att inte ändra org. geometrins bumpsteer.

nej styrarmen är inte nervinklad! men det går att flytta upp styrväxel (vilket var min tanke om jag ska andvända dom svarta fjäderbenen)
är det nå annat man ska tänka på förutom att kålla så man inte får pumpsteer (visst är det när bilen svänger själv när fjädringen trycks ihop!?) och hur mäter man enklast att man inte har pumpsteer?

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Tycker att det ser ut som att styrarmen är nedböjd, synvilla eller?

Håll styrväxeln i samma förhållande till styrarmarna som den satt på de gamla benen så bör du inte försämra bumpsteer.
Dvs. är styrarmarna nedflyttade så styrstaget hamnar på samma nivå som tidigare, behöver du inte flytta på nåt.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Mindre viktig betydelse?? När lagertappen flyttas uppåt på det lutade fjäderbenent kortas hjulbasen (hur mycket beror på "caster" lutningen på fjäderbenet. Spårvidden ändras också beroende på fjäderbenets "camber" lutning. Detta skulle kunna kompenseras med ställbara nedre länkarmar och en ställbar topplagring.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Det brukar kallas för RSR modifiering, det man tjänar på är ökad slaglängd på dämparen, inte en helt oviktig betydelse, en dämpare är inte linjär i hela slaglängdområdet, i detta fall standardbetonade dämpare.

Jag kommer inte att sänka bilen så mycket så för mig spelar det mindre roll.

Men RSR modifiering är en bra sak, har du fått det till rimligt pris så kör på RSR modifieringen!

http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=2f00210823cd4c7b72b5d0 . . . .

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Det brukar kallas för RSR modifiering, det man tjänar på är ökad slaglängd på dämparen, inte en helt oviktig betydelse, en dämpare är inte linjär i hela slaglängdområdet, i detta fall standardbetonade dämpare.

Jag kommer inte att sänka bilen så mycket så för mig spelar det mindre roll.

Men RSR modifiering är en bra sak, har du fått det till rimligt pris så kör på RSR modifieringen!

http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=2f00210823cd4c7b72b5d0 . . . .

tackar! mycke läsvärt! jag tror att det mästa som jag undrade om stog där thumbs up

Forshaga
Här sen Dec 2002

jonnystrand skrev:
Citat:

nej styrarmen är inte nervinklad! men det går att flytta upp styrväxel (vilket var min tanke om jag ska andvända dom svarta fjäderbenen)
är det nå annat man ska tänka på förutom att kålla så man inte får pumpsteer (visst är det när bilen svänger själv när fjädringen trycks ihop!?) och hur mäter man enklast att man inte har pumpsteer?

EDIT:Detta inlägg är helt fel.....så hoppa över det.......Tankevurpa....

Näää....hallå där.....Styrarmen sitter, som jag kan se, på samma plats som orginaler....I FÖRHÅLLANDE TILL SPINDELTAPPEN....

Alltså ska inte styrväxeln flyttas.

EDIT: nedanstående står jag dock för...

Du ska självklart använda RSR benen.........och om markfrigången blir för liten......så är det bra om du höjer fjädringen lite....för då får undre bärarmen en gynsammara geometri.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

jonnystrand skrev:
och hur mäter man enklast att man inte har pumpsteer?

Du har PM.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ButterflyRacing skrev:
Näää....hallå där.....Styrarmen sitter, som jag kan se, på samma plats som orginaler....I FÖRHÅLLANDE TILL SPINDELTAPPEN....

Alltså ska inte styrväxeln flyttas.

Neeejjjj !!!!

Nu blev det lite fel.
Hade en felaktig bild i huvudet av vad som var flyttat och inte....sorry.

Då undre bärarms infästningen inte är flyttad.......så har ni rätt....!!!!!!!!!

Styrväxeln bör nog flyttas.......

Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Mindre viktig betydelse?? När lagertappen flyttas uppåt på det lutade fjäderbenent kortas hjulbasen (hur mycket beror på "caster" lutningen på fjäderbenet. Spårvidden ändras också beroende på fjäderbenets "camber" lutning. Detta skulle kunna kompenseras med ställbara nedre länkarmar och en ställbar topplagring.

jag har ju redan ställbar topplagring så det är ju inte omöjligt att göra a-armar med justerbara länkarmar! om det nu är vicktigt!? dock så kommer jag att kör med breddare framhjul än orginal (troligast 17tum 235*30-50)då jag har porsche 993 gt2 skärmbreddare och skärmar

fjäderbens geometri!
1606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande