| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Justera Rideheight med delbara klämkragar (spännringar)?
|
1 besök senaste veckan (938 totalt) |
|
Hittade inget vid en sökning så då blir det ett nytt inlägg
Vart och under vilket namn hittar man "delbara klämkragar" i Sverige? Det jag menar är såna häringa: Two-Piece Clamping Collar Det jag har tänkt att använda dem till är att höja fjädertallriken på Gula Konis så att sänkfjädrar (med betydligt hårdare konstant) kan användas utan att de sänker så mycket. Det har tydligen fungerat förr (en bit ner på sidan) och borde inte vara så dyrt. Dessutom kan de monteras utan att ta bort dämparen
För den som undrar så vilar klämkragen på samma ring som fjädertallriken normalt vilar på. Naturligtvis klämmer man fast den också så det ska nog inte flytta på sig i onödan. Detta blir ingen kontinuerlig justering utan bara ett mellanlägg med kragens bredd som distans. Edit: En del kallar det Spännringar i Sverige. Som vanligt kostar de säkert skjortan och finns inte i 42mm id som passar dämparna... |
||
|
Kolla med www.kontima.se, de kanske har något passande?
EDIT: Deras spännförband borde fungera för uppgiften, men de har ju en betydligt mer avancerad design än de i länken du postade. Annars så kan nog en mekanisk firma (eller gymnasieskola med utbildning i skärande bearbetning) tillverka sådana till dig för fikapengar. EDIT igen: Hittade nu; spännringar: http://www.wiberger.se/templates/wns.htm _________________ MVH Patrik Johansson |
||
|
Det här ser intressant ut. Men är det lösa fjäder tallrikar på dina dämpare eller tänker du skära bort tallrikarna och lägga dit ett par lösa?
Jag har funderat på samma sak ett tag, `sänkfjädrar som inte sänker så mycket` Men i mitt fall, jag har bilstein dämpare och tallriken är svetsat i dämparen. Hur mycket ska man klämma? förstör man dämparen om man klämmer förmycket eller risk att fjädern åker ner om man klämmer för lite? _________________ Johannes K |
||
|
||
|
Snälla Niklas använd inte ordet sänkfjädrar, jag får spykänsla
Förmycket blingbling kopplat till ORDET. Klämringen som distans för fjädern måste funka klockrent om man har en låsring. Jag vet inte vad stötdämparn tål i yttryck så dra inte ringen JÄTTE hårt Spännringen tycker jag ser ut som en bättre lösing än att svarava ett nytt spår. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (938 totalt) |