| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inspiration till Fordfreaksen
|
1446 besök totalt |
|
Inspiration till Fordfreaksen
Hej Ramlade över en urläcker Anglia som byggs i Norge: http://www.jonik.org/prosjekter.htm /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Hej
BDA är en mytomspunnen och framgångsrik sak, som vi inte kan berätta allt om här. Men den utvecklades till Formel 2 och Escort RS1600, baserad på det vanliga Kent-blocket men med 16v-topp från Cosworth. Extremt framgångsrik tävlingsmotor i det mesta, har funnits i en mängd utföranden och därför talar man ofta om den som BDx (där x kan vara A, T etc.). Förkortningen ska stå för Belt Drive type A. Man kan kanske säga att den "kulminerade" som BDT-E (om jag minns rätt) i RS200. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
malfunkshun:
BDA = Belt Drive series A, 4 ventilsteknik, helalumotor och ett himla skönt vrål i maskinerna. Samma maskiner som satt i Ari Vatanens rally Escort MKII och flertalet andra för den delen.... Otrolig motor!! Rätta mig om jag har fel.... MVH Patrick [/b] _________________ Patrick Sergmo |
Mäktigt bygge! Man får mindervärdeskomplex när man ser vad vissa åstadkommer i garagen. Styrningen är nog den mest komplicerade lösning jag sett på en bil hittills. http://www.jonik.org/BDA%20_exosside _________________ Sten Isaksson |
![]() |
Skruva banåkabil
Inspiration till Fordfreaksen
|
1446 besök totalt |
