Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
robin hood locost (från autosport-tråden)
<<   1, 2
4310 besök totalt
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Lars Falk skrev:
Sorry halv-OT, men höll inte "Roadster-Bosse" på med RH ett tag innan han drog igång med Westfield...?
Såldes det några (till Sverige) förutom den han hade själv?

Jo det stämmer Bosse sålde RH och DAX innan han började med Westfield. Jag vet om en Robin Hood i alla fall, så några måste han ha sålt.

Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Anton Lillsund skrev:
Just priset är ju väldigt lockande, något jag skulle kunna köpa för att kunna ställa under arbete en längre tid.
Men jag ser några ganska vitala problem. Jag vill ha en täckt bil med riktigt tak, sen vill jag gärna kunna bygga in hjulen. Var slutar en sådan önskning? Inte med en 7a kanske?
Finns det liknande saker som inte är en 7a i grunden?

Det finns flera Seven kitt som är billiga. Inte billiga i betydelsen dåliga utan just billiga. Estfield, Esther, Dala7, m.m Men det absolut billigaste är att bygga ramen själv. Inte så svårt som man kan tro om man är svetskunnig. Eller köpa ett avsomnat bygge, dom brukar va billiga.

Inget avsomnat bygge , men billigt: http://www.blocket.se/view/4093371.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&am . . . .

Eller denna kanske: http://www.blocket.se/view/3868613.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&am . . . .

Får man fråga vad priset på RH låg på ?

Alternativ till Seven med inbyggda hjul finns det ju hur mycket som helst i det där landet ni nyss va i. Kit med tak är det väl mer ont om men ett alternativ kan va Stylus RT som ska komma med en variant med tak. Men vill man ha inbyggda hjul och tak så springer givietvis prislappen iväg. Tror att en startsats från Stylus går på en 40-50 000 kr. Det var ett tag sen jag kollade på den så jag kan ha fel. Men då ingick kaross, ram och hjulupphängningar.

Men det är ju klart att du ska bygga en Seven Anton !!! Skulle passa dig och din körstil som hand i hansken !

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
NiklasFalk skrev:
En 7en med inbyggda hjul och möjlighet till tak blir väl en Stylus RT, de jobbar iaf på en hardtop.
De flesta Kitcartillverkare är små firmor och formar och ritningar sälj vidare när de poppar upp och ner som svampar ur jorden.

Det där såg intressant ut.
Dock så känns det som att en taklös bil väldigt långt borta i min värld.
Riktigt tak ska det vara.

Hur kommer det sig att det är så sällan man ser det på bilar som dessa?

Hässleholm
Här sen Jan 2004

Anton Lillsund skrev:

Hur kommer det sig att det är så sällan man ser det på bilar som dessa?

Öppna bilar har nåt specielt över sig.......

Men Dett är ju fritt fram, för dig att bygga med tak, varför inte ? Du måste dock ha framruta (med torkare och spolare etc, och nån sorts av ventilation i kupen (Värmepaket)

om du börjar med ramen till en Seven är det ju ingen som säger vad du skal göra sen, svetsa lita fästen till en kaross och släng på fullbur (som de som kör Locost cup) och sen täcker du med aluminium plåt (eller kolfiber eller ? )

Ex Donkervoort har ju tak.

Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Jag såg den Robin Hooden stående bredvid en Westfield innan Bosse sålde den och i man kan inte jämföra dem ens på samma vecka. Den kändes helt uråldrig och jättestor. Bosse var nog ganska glad när han blev av med den...

Tänk bara på att en Seven med tak blir bra mycket mer komplicerad. Då måste helst värmepaket, torkare (tunga saker) etc till för att hålla rutor imfria och regnfria. En så liten kupe fuktar igen ganska snabbt annars. Men varför ska du ut i regnet och göra?

Det bästa med en Seven är att sitta öppet, med skinkorna 10 cm över vägen, flugor mellan tänderna och kunna lägga ner handflatan i asfalten i kurvorna....

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Daniel Ekström skrev:
Engelska planet Comet tappade vingarna....

Tokfel...

Kroppen rämnade och inte vingarna. Flypast hade en "feature" om Comet för ett halvår sedan och beskrev olyckerna ingående(eller om det var aeroplane monthly).

Länkar:
http://www.geocities.com/Heartland/Ridge/1747/comet.htm
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/october/19/newsid_3112000/3112466.stm
http://www.uh.edu/engines/epi112.htm

Men samma sak kan ju även hända en bil som är felkonstruerad.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Superswift skrev:

Tänk bara på att en Seven med tak blir bra mycket mer komplicerad. Då måste helst värmepaket, torkare (tunga saker) etc till för att hålla rutor imfria och regnfria. En så liten kupe fuktar igen ganska snabbt annars. Men varför ska du ut i regnet och göra?

Det bästa med en Seven är att sitta öppet, med skinkorna 10 cm över vägen, flugor mellan tänderna och kunna lägga ner handflatan i asfalten i kurvorna....

En seven med tak kommer jag aldrig att bygga om jag nu gör något.
Det måste vara fint och stiligt. Det blir det aldrig med en Seven som har tak tror jag.

Visst kan jag förstå att det är kul med en taklös bil. Men jag skulle känna mig osäker i en sådan tror jag.

Linköping
Här sen Okt 2003

Marcus Gustafsson skrev:
Daniel Ekström skrev:
Engelska planet Comet tappade vingarna....

Tokfel...

Kroppen rämnade och inte vingarna. Flypast hade en "feature" om Comet för ett halvår sedan och beskrev olyckerna ingående(eller om det var aeroplane monthly).

Länkar:
http://www.geocities.com/Heartland/Ridge/1747/comet.htm
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/october/19/newsid_3112000/3112466.stm
http://www.uh.edu/engines/epi112.htm

Men samma sak kan ju även hända en bil som är felkonstruerad.

Grundfelet var att de byggde fyrkantiga fönster istället för runda. Det är dumt med brottanvisningar på en aluminiumkonstruktion som utsätt för vibrationer.
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Hmm jag vill ju inte ens ha en 7a..

Det tror du bara...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Citat:
Hmm jag vill ju inte ens ha en 7a..

Det tror du bara...

Förmodligen skulle en åktur förändra väldigt mycket i mitt tänkande. Men jag vill ha ett riktigt tak och helst alla hjulen täckta av kaross.

Vem vill skjutsa mig en sväng i en Se7en i sommar.

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Anton Lillsund skrev:

om du vill åka långsam glassätarse7en är det bara att hojta till...

Rice and shine
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Anton Lillsund skrev:

Bara få känna på magin som innefattar Se7enbilarna skulle nog vara en bra start.

Såå "hemsk" är väl inte din bil Lasse?

Täby
Här sen Dec 2002

Anton Lillsund skrev:
Lars Falk skrev:
Anton Lillsund skrev:

Bara få känna på magin som innefattar Se7enbilarna skulle nog vara en bra start.

om du vill sitta på med mig nåt varv på banan så går det också bra. Jag kör ju så snällt så det känns nästan som om du hade både tak och vindruta. Ungefär som att åka till glasskiosken med Lasse (i hans frus Clio).

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Anton Lillsund skrev:

Så här hemsk är den... KLICKA

Rice and shine
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Peter S skrev:

om du vill sitta på med mig nåt varv på banan så går det också bra. Jag kör ju så snällt så det känns nästan som om du hade både tak och vindruta. Ungefär som att åka till glasskiosken med Lasse (i hans frus Clio).

Vad snälla ni är! thumbs up

Nu får det ta och bli sommar!

Lars Falk skrev:
Anton Lillsund skrev:

Så här hemsk är den... KLICKA

Hej vad det går!!
Är det träinredningen som gör att det kränger och har sig så mycket?

Göteborg
Här sen Feb 2005

Min granne köpte ett Robin Hood kit i England, så jag har studerat det närmare (bygger själv en Westfield). Kitten går inte riktigt att jämföra tycker jag... Men billigt var det ju, bl.a. ingick en sprillans ny Rover 16v med turbo och IC samt alufälgar+däck. Även oljor, färg och vätskor fick han med, 100% komplett bil alltså.

Anton Lillsund skrev:
Jag har tappat hälften av min broschyrer verkar det som. >
Jag sitter och letar efter det företag som bygger 7or till väldigt låga priser. Dom hade ett aluminiumchassi att erbjuda också.
Jag tog deras katalog samt informationsblad, men nu är det borta.

Är det någon av er som var där som har url till hemsida eller någon annan information, tex företagets namn?

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Jag har kikat lite på Robin Hood's kit med aluchassie och funderat en sväng på att beställa. Frågan är bara om det går att få det godkänt av SBP, någon som vet?
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Dude skrev:
robin hood är en lågprisbil .....

aluminiumchassiet kan nog fungera väl om man ser till att limma alla plåtarna och inte förlita sig på popnit/skruv.
stålchassiet såg helt normalt ut, utan extravaganser.

Carroll Smith skriver i en av sina böcker om nitning.. Förborra ett hål, brot??a (hur fan stavas det), montera med nåt som heter Cleco Fastener, borra ett till i andra änden , ta isär och rensa det också, montera med Cleco igen (finns visst att köpa via lättviktsflygplansbyggarna..) så att du har två fästen, borra resten av hålen, ta isär, rensa och nita.. peta in en limning före sista nitningen så lär du ha bra mycket bättre hållfasthet än bara nitning.
ojämnheterna runt borrningen ger sig med tiden och du har börjag på ett glapp, som sen bara växer.. Hmm, jag ska jaga rätt på Cleco och testa, så blir det ett inlägg i min byggtråd sen. och i "skruva.."

Västerås
Här sen Sep 2004

Den frågan har stötts och blötts ordentligt på www.locostsweden.se vid några tillfällen. Som det ser ut nu så är SFRo ytterst tveksamma till konstruktionen.
Men någon måste ju vara först att prova

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Westeras skrev:
Den frågan har stötts och blötts ordentligt på www.locostsweden.se vid några tillfällen. Som det ser ut nu så är SFRo ytterst tveksamma till konstruktionen.
Men någon måste ju vara först att prova

vad bra. Jag får kanske bli ett pilotfall om jag är snäll?
Citera
Allmänt banåkaforum
robin hood locost (från autosport-tråden)
<<   1, 2
4310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande