| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grenrör igen (tillåten skillnad i längder)
|
1339 besök totalt |
|
Sitter och kör sista varianten som borde passa nu., Dock så har jag fått väldigt snäva ytor att hålla mig inom och det försvårar lika-längdoptimeringen en hel del. Som det är i datorn nu så skiljer det 30mm mellan längsta och kortaste.. jag kan nog få ner det liite till och ev ytterligare liite till men ju närmare jag ska komma desto enormt mycket mer ritande kommer det bli.. Vart ska jag lägga mig? Jag vill givetvis också helst ha +-0 mellan alla rör men man får väl ta och se det som att det blir bättre än orginalets iallafall..
Är 30mm katastrof? (jag lägger det isåfall så att det kortaste är -15mm från optimallängt och längsta +15mm) Jag har ingen aning hur mycket centimetrarna påverar där ute.. 30mm är ju bara?/hela? 5% av rörlängden _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re: Grenrör igen (tillåten skillnad i längder)
Vi kan litegrand se det här som ett relativt bekymmer. Om rören är 1000 mm i rätt tuning längd så är 30mm marginellt. Men varvar vi 8000 och använder 600mm långa rör så blir 30 mm av större påverkan. Nåväl, jag tycker att 30 mm låter rätt ok ändå bara du klarar att hålla det inom den marginalen i den fysiska verkligheten också. Sedan bör ju den kompromissen inte innehålla att ett kortare rör även får en mycket tvärare böj någonstans än de andra rören. I så fall får man gå upp en rördimension i den böjen. 30 mm handlar om 300 varv i min i skillnad, så vi kanske drar ned effektiviteten vid tunat varvtal med 3% för den cylindern, mellan tummen å pekfingret, som Fuling brukar säga. Ska vi ta en TOF till så kanske du förlorar säg 2 hkr vid 300 hkr effektuttag. Nu så ökar förlusterna snabbare med ökande fellängd på rören eftersom sinusvågen för effektkurvan viker av från den horisontellt rundade delen mer och mer så nästa 30 mm blir inte lika kul. Svävande teorier, men ändå.... Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Tack.. Jag ska sätta mig och försöka offra några kvällar till på att få ner skillanden mer..
Mängden kurvatur på rören känns objektivt ganska lika, varje rör har 2böjar á ca 45-65° och två av dom har även varsin extra böj runt 10-20° Ska se om jag inte kan nå ca10mm skillnad iallafall.. Tidigare prototyper har jag fått ner till ca1mm men då har jag haft sämre koll på yttre begränsningar. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
om rören med extrakrökarna är kortare, så käns det av mindre betydelse. Precis de Göran kommenterade. Sen skall du kapa och svetsa ihopp rörjä.. Också och då lär det inte bli bättre häller.
om du bygger ett 4-1 skulle jag om jag hadde plats försöka göra primärrörens längd, alla justerbara i längd. Typ +-50-100mm, i lämpliga steg. Allså presis innan kolektorn. Är det ett 4-2-1 rör så skulle jag göra sekunärrören justerbara. Med samma justringsläng som 4-1 Den längd man räknar ut, om man inte har ett superduper simuleringsprogram, känns jä.... ungefärlig så med justering mån så kan man se vad som händer vid en bromsing av effektet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Det är ett 4-2-1. Hur gör man justerbar längd på rören? Eller menar du bara gammalt hederligt kapa svetsa.. isåfall så kommer det vara "enkelt" att ändra på både primär och sekundär.. när rören väl vikt sista kröken under bilen så är det bara raka rör fram till kollektorerna så det är ju lättskarvat. Kom på att primärerna kanske är svårskarvade om det ska tas bort mer än 20mm innan kollektorerna för då är man i en krök igen..
Längderna är uträknade på "Musens" mobiltelefon _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
På ett 4-2-1 rör har jag fått för mig att det är sekundärlängden bord räck att justera.
Jag hadde ambitionen att bygga mitt 4-1 justerbart, men det gick åt he... pga plats brist. Jag fick dit mina rör med guds vilja och en burk vaselin
tanken var att ha någon form av ringsystem som man skurvade ihopp eller som hölls ihopp av fjädrar. Hmm finns en firma/vebbsida som gör rostfria kolletorer som man kan få ideer ifrån. Burns eller något dylikt heter den tror jag _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1339 besök totalt |