| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vevhus, oljefälla från en Alfa, vilken slang skall gå vart?
|
2 besök senaste veckan (1404 totalt) |
|
Vevhus, oljefälla från en Alfa, vilken slang skall gå vart?
Hej! Fick denna oljefälla för vevhusventilationen från en kompis. Det är från en Alfa. Kan någon tala om för mig, vilken av dom två stora anslutningarna skall gå till vevhusventilationen resp. luftfiltret! Tack på förhand!
MVH Martin _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Den övre som går åt vänster går till motorn
Den nedre är till för insuget Sedan har du 1-2st vacum"nipplar" som du kan plugga om du inte använder dom Bifogar hur den satt på min 75 Turbo:
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
|
Utan att kunna någonting om Alfor, men däremot en del om Saab, tycker jag anslutningen verkar märklig. Åtminstone på Saabarna har oljefällan en ingång, en oljeretur till tråget och en undertrycksslang från insuget. Det känns som att tanken med en oljefälla är just att slippa få med olja in i insuget och då måste den väl kunna rinna tillbaka till tråget eller samlas upp i en separat tank? Eftersom Kunta tog sin turbo som exempel bör det ju påpekas att undertrycket är dåligt i insuget vid laddtryck. Därför har Saabarna ett system som använder plenumundertryck när det inte finns laddtryck och ett venturiliknande munstycke före turbon när det finns laddtryck. Å andra sidan har Italienarna snickrat ihop både en och anna riktigt hygglig bil under årens lopp så troligtvis vet dem vad dem gör. Synpunkter?
_________________ Jakob Alander |
||
|
Jättetack!!!
Jaha, är det vacum nipplar!? Jag trodde dom var till för att oljan skulle kunna rinna tillbaka in i motorn!? Eller är det det du menar, men jag inte förstår?! EDIT: Skrev detta innan jag lästs alanders inlägg! _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||
|
Kunta, är det därför dina bilar ryker så?
Övre till ventilkåpan, undre till insug, lilla slangen till retur ner i blocket eller sumpen. Turbon har två anslutningar och den andra är i detta fallet "nolltryck" eller "retur" från Pierburgventilen dvs. laddtrycksstyrningen. Viktigt att ansluta rätt slangar på rätt stos på oljefällan annars blir det dumt med oljereturen in i laddtrycksstyrningen osv. På turbon ansluts slangen på insuget innan turbon och därför är det alltid flöde/sug genom oljefällan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ja du, det är en historia i sig som jag egentligen inte vill kommentera då jag inte vet tillräckligt. Den sitter i alla fall på 9-5 och fanns till en början i std- och Aero-utförande, hur det är nu vet jag inte. Det har varit rätt mycket problem med att den inte fungerat som tänkt, och det har funnits servicebulletiner på modifierad installation i två omgångar har jag för mig. Vad statusen är just nu vet jag inte men säkerligen har saabturboklubben god koll på hur läget är just nu. _________________ Jakob Alander |
||
Korrekt, gick lite fort där. Btw så rök bilen av andra anledningar.. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vevhus, oljefälla från en Alfa, vilken slang skall gå vart?
|
2 besök senaste veckan (1404 totalt) |

