Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
SPEED am RING - Tillägg till Scuderiakursen
1520 besök totalt
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Är det någon som vet något mer om detta tillägg?
Kan det vara värt att hoppa på detta i samband med kursen???

http://www.scuderia-hanseat.de/

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Vad står det?????
Kan inte ett ord tyska.

Jan Nagy
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Verkar vara samma som den vanliga kursen fast på GP slingan.
Fast det är ju med skoltyska då, kan ju vara tokfel också.

BMW 330i -05
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Icke-gatregistrerade bilar och/eller slicks är också tillåtna.

Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare
om jag förstår det rätt så är det en heldag på GP banan. Men som sagt, det finns ju folk här på forumet med fötter både här och där så jag undrar ifall någon vet nått mer om detta? om man ändå ska ner på kursen så kan det ju vara ett intressant tillägg eftersom det är dag 1 på kursen. Kan ju vara roligt att få köra GP slingan en hel dag. Dock till en "liten" merkostnad....

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Jag tycker det verkar snurrigt. Onsdagen är ju fri körning på Nordslingan. Detta för att man skall fräscha upp minnet om man är gammal räv eller för att få ett hum om vart banan går om man är nybörjare. Att då istället lägga 3 papp på att flänga runt på GP-banan verkar ju minst sagt kontraproduktivt!

En hel dag på GP banan lär också kräva en ny omgång belägg och och däck. Totaltkostnaden för exempelvis en GT3:a eller M3:a kan lätt dra iväg mot 20 lakan, istället för att njuta av NS nästan "gratis" (nåja...).

Min gissning är att Scuderian vänder sig till den grupp av tyskar/scheizare med riktigt vassa maskiner som hellre leker på GP-banan än lär sig något på Nordslingan. Redan förra (eller var det förrförra?) införde man ju grupp 13, som var någon slags VIP klubb som inte deltog i kursen. Detta är nog ett steg i samma riktning.

Nåväl, så länge de behåller det vanliga upplägget och bara kompletterar med detta är det väl helt OK, bara det inte är ett första steg emot att lägga ner körningen på NS?

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Jag tycker det verkar snurrigt. Onsdagen är ju fri körning på Nordslingan. Detta för att man skall fräscha upp minnet om man är gammal räv eller för att få ett hum om vart banan går om man är nybörjare. Att då istället lägga 3 papp på att flänga runt på GP-banan verkar ju minst sagt kontraproduktivt!

En hel dag på GP banan lär också kräva en ny omgång belägg och och däck. Totaltkostnaden för exempelvis en GT3:a eller M3:a kan lätt dra iväg mot 20 lakan, istället för att njuta av NS nästan "gratis" (nåja...).

Min gissning är att Scuderian vänder sig till den grupp av tyskar/scheizare med riktigt vassa maskiner som hellre leker på GP-banan än lär sig något på Nordslingan. Redan förra (eller var det förrförra?) införde man ju grupp 13, som var någon slags VIP klubb som inte deltog i kursen. Detta är nog ett steg i samma riktning.

Nåväl, så länge de behåller det vanliga upplägget och bara kompletterar med detta är det väl helt OK, bara det inte är ett första steg emot att lägga ner körningen på NS?

Visst håller jag med dig i ditt resonemang fast jag ser det mer som ett alternativ till att köra NS. Det är ju inte så ofta som man får tillfälle att ligga och mala på en GP bana en hel dag. Givetvis är det inte lika roligt som att köra NS fast ANNORLUNDA!!!. Och ombyte förnöjer. Iallafall ibland .

Sen att det kommer kosta 20` gör ju att man bör fundera ett par gånger extra om det är värt det.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:

Anders, se det positiva i att det blir färre som är ute och trängs på nordslingan under onsdagen!

Håller annars med dig till 100%!!!
Jag skulle aldrig välja GP-banan före nordslingan och speciellt inte en dag då man får köra så mycket man vill på nordslingan inom ramen för kurspriset.

om man prompt vill gasa runt på GP-slingan så finns det väl andra tillfällen än under Scuderia-kursen!?!

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

PatrikT skrev:
Visst håller jag med dig i ditt resonemang fast jag ser det mer som ett alternativ till att köra NS. Det är ju inte så ofta som man får tillfälle att ligga och mala på en GP bana en hel dag.

GP-banan kan aldrig bli ett alternativ till NS, möjligen ett komplement!

Visst kan det vara skoj att köra GP-banan men varför lägga det just den dagen när man får köra gratis på NS? om det hade varit tisdagen före kursen eller söndagen efter - ja visst, skit skoj, men nu konkurerar det med själva huvudmålet för kursen!

Dessutom får man ju köra en sektionsträning med 10-15 varv på GP-banan plus att man kan köra massor av fri träning där under lunch och middagspauserna om man så vill under Scuderia kursen. Det räcker gott och väl för mig i alla fall.

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Anders Jonsson skrev:

GP-banan kan aldrig bli ett alternativ till NS, möjligen ett komplement!

Visst kan det vara skoj att köra GP-banan men varför lägga det just den dagen när man får köra gratis på NS? om det hade varit tisdagen före kursen eller söndagen efter - ja visst, skit skoj, men nu konkurerar det med själva huvudmålet för kursen!

Dessutom får man ju köra en sektionsträning med 10-15 varv på GP-banan plus att man kan köra massor av fri träning där under lunch och middagspauserna om man så vill under Scuderia kursen. Det räcker gott och väl för mig i alla fall.

I surrender.... Du har ju helt rätt... Att lägga 20'på det är ju rätt vansinnigt när man ändå kör "gratis" på NS. Om dom lagt det en dag tidigare så kanske då... Om man nu skulle råka ha 20'som ligger och väntar på att få bli använda... Jag tänkte nog inte helt klart där ett tag. Hmm ...

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

PatrikT skrev:
om dom lagt det en dag tidigare så kanske då...

Absolut - då hade det varit en enkel "har-jag-råd-kalkyl".

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Anders Jonsson skrev:

Absolut - då hade det varit en enkel "har-jag-råd-kalkyl".

Eller kanske en -"Hur-ska-jag-få-råd-kalkyl..."??

Nürburgring
1520 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande