Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Omöjliga Poly-bussningar
1515 besök totalt
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Omöjliga Poly-bussningar

Har precis renoverat hjulupphängningarna och passade på att montera Polybussningar runt om. Har gjort detta på andra bilar men denna gång höll jag på att bli knäpp... Det gick helt enkelt inte att få in bärarmarna i ramfästena med bussningarna orörda. Jag värmde, jag använde diskmedel, jag brottades och slog men det gick inte.

Till slut så gav jag upp och "hyvlade" ner bussningarna någon millimeter koniskt i plasten för att överhuvudtaget kunna kila in dem. Nu sitter allt där men då kommer ju frågorna: Kommer mitt fusk att ha någon effekt på bilens beteende eller själva monteringen?

Jag tror och hoppas inte det men någon får gärna bekräfta...

Lund
Här sen Feb 2003

eftersom du ökat glappet i bussningen.... kommer bilen uppföra sig mer:

......amerikanskt
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Det var precis det jag var rädd att någon skulle säga... Nu får jag börja om igen

Skämt åsido. Jag har klurat lite på det. De gamla bussningarna var gummibussningar med en yttre "hylsa" och en inre. Det enda som stack ut utanför bärarmarnas fästen var den inre hylsan som låg i spänn mot ramfästet. De nya Poly-bussningarna har ju en "krage" utanför bärarmens fäste som går i linje med inre hylsan. Eftersom hylsan fortfarande fungerar som de gamla bussningarnas så antog jag (med en väns inrådan) att det inte gjorde så mycket om jag tog bort lite av kragen för att kunna klämma dem på plats. Hhmmmm, korrekt resonerat?

Lund
Här sen Feb 2003

I mina ögon låter det bra. Jag kommer ihåg att jag fick justera lite på mina också och sen slå i dem med gummiklubba.

Var det fortfarande svårt att få i dem, eller kunde du sätta armen på plats med handkraft?

EDIT: mina ögon hör inte... öron ska det va!
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Var det fortfarande svårt att få i dem, eller kunde du sätta armen på plats med handkraft?

Jag tog så lite i taget att jag fortsatt var tvungen att slå i dem med gummiklubba och att det fortfarande är riktigt tajt. Den inre hylsan kommer ju sitta ordentligt i spänn mot ramfästena så jag tror att den eventuella sidledsförflyttningen jag är orolig för är minimal, speciellt jämfört med gamla vulkade gummibussningar...

Bromma
Här sen Feb 2003

7-11 skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Jag tog så lite i taget att jag fortsatt var tvungen att slå i dem med gummiklubba och att det fortfarande är riktigt tajt. Den inre hylsan kommer ju sitta ordentligt i spänn mot ramfästena så jag tror att den eventuella sidledsförflyttningen jag är orolig för är minimal, speciellt jämfört med gamla vulkade gummibussningar...

Kan du skissa upp det där så jag ser hur det förhåller sig?
Jag svarvar alla mina bussningar från råmaterial, och dom blir olika till varenda Pantera.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Jag svarvar alla mina bussningar från råmaterial, och dom blir olika till varenda Pantera.
Göran Malmberg

Will do. Bara jag får lite tid över...

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
7-11 skrev:
Göran Malmberg skrev:
Göran Malmberg

Will do. Bara jag får lite tid över...

Jag har PM:at dig Göran. Tack! thumbs up

Omöjliga Poly-bussningar
1515 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande