Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3274 besök totalt |
Men det kan ju vara rätt kul också............som när man ligger i en bilkö i 80kmh med en Cobra...........växlar ner till trean........och kör om.
Bilen ställer då ut bakenden ca 1 dm...........och går på sladd hur länge som helst. Som förare kömmer man inte detta så mycket......men i passagerarsätet är det en ruggig upplevelse.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Javisst, men det betyder bara att man kan dela upp reaktionskrafterna på två delar och inte att luftkraften kan delas upp på olika delar av bilen. Glöm förresten inte att CD också har en inverkan på trycket över fram- och bak-axel. om man har en bakhjulsdriven bil och sätter en tillräckligt hållbar kätting ifrån dragkroken till en bergsknalle, så kommer bilen att bli 'lättare' fram och 'tyngre' bak om man försöker åka ivag. Samma med CD, som inte verkar i höjd med asfalten utan kanske en dryg halvmeter upp, beroende på bil. I dragkroksfallet är det förresten svårt att dela upp kraften på en fram- och en bak-del, då den enbart verkar på dragkroken, men däremot går det att dela upp reaktionskrafterna på en fram- och en bak-del. När det gäller exemplet med en bil som plötsligt börjar spinna när man kommer upp i 220 km/h så får man inte glömma bort att den troligen även accelererar (annars är det svårt att ändra hastrighet). Så det blir lite ytterligare kraft som skall tas om hand vid bakhjulen, förutom kraften ifrån luftmotståndet. Har man t.ex. 400 kW och det krävs 100 kW att övervinna luftmotståndet(och alla andra motstånd) med, så blir det 300 kW över att acca för, förutsatt att man kör fullt järn vid rätt varvtal, så man verkligen har 400 kW. Därför borde det gå att förflytta den där spinngränsen beroende på hur fort man närmar sig 220 km/h. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
AndersY
citat: "Glöm förresten inte att CD också har en inverkan på trycket över fram och bak-axel." Men är inte det redan fixat med cl (clf och clr)? om nu cd skulle påverka trycket på fram och bakaxeln skull ju också cl på verkas, eller? och då är inte cl och cd konstanter för en kropp längre utan variabler som påverkas av något annat. Att man får variationer på cd och A beroende på bilens luting, rest fram och sänkt bak tex, är väll inte helt otroligt men de borde inte vara så stora så de har någon praktisk betydelse när det gäller bilar. Jag hoppas att denna diskution är rolig för den ger ialla fall mig en hel del. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kommer du ha en kätting på nästa RacingBar gokart? eller har du inte anmält dig än? Ska vi tjuvträna på Söndag ? ![]() Föresten för dom inte som inte känner Anders och vad han kan, så kan jag skvallra att han "riktig" forskare på just Aerodynamik på KTH .... ![]() ![]() |
||||
OT !!! varning....
Men matematik är inte alltid lätt för oss andra ..... ![]() Ibland blir det så här ![]() ![]() |
||||
Jag tror inte jag behöver någon kätting, har en inbyggd... Jag har inte anmält mig än, men jag skall. Klart vi skall tjuvträna på söndag, jag kan hämta upp dig vid 19.40-tiden. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3274 besök totalt |