Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fälgar och däck till E30 ?
<<   1, 2, 3   >>
5787 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Fälgarna var helt okej...

Frågan är ju nu då bara vilka däck i dim 205/50-15 jag ska satsa på ?

Ska köra nästan bara banträffar och till och från förstås, vill endast ha en uppsättning hjul, alltså bör däcken fungera hyfsat på våt vägbana också...

Prestanda, hållbarhet och pris är förstås viktiga faktorer alla tre....

Kom med tankar och erfarenheter, bilen kommer väl att väga omkring 1050 kg ca...( förhoppningsvis ) !!

EDIT: Det är alltså r-däck som gäller !

Racern:
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Har sagt det förr och säger det igen: R-däck funkar bra även på blött! Iaf har de Toyo R881 och R888 jag åkt på i samma dimension som du skall ha gjort det. Visst, blir det hällregn så blir det halt, men det blir det med alla däck..

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

540s är jag väldigt nöjd med.
Iofs så är de enda r-däcken jag kört med själv, men jag är väldigt väldigt nöjd med dessa däck! thumbs up

Mantorp
Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
540s är jag väldigt nöjd med.
Iofs så är de enda r-däcken jag kört med själv, men jag är väldigt väldigt nöjd med dessa däck! thumbs up

Tja, hitta ngt som är bättre vet jag inte om man kan...kanske Michelin PSC då...men dom är ju enkla att få håll på ...så det är klart du är nöjd.

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Dunlop super Sport race är ju ett alternativ om man skall åka till och från träffarna på samma däck också, i alla fall om det regnar på vägen. R-däck är ju ingen höjdare på spåriga svenska vägar med vatten i spåren. Eller att ha ett par billiga stålfälgar med "smala" däck för regn som alternativ, till och från banan alltså.

/Johan B

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
blixten skrev:
Dunlop super Sport race är ju ett alternativ om man skall åka till och från träffarna på samma däck också, i alla fall om det regnar på vägen. R-däck är ju ingen höjdare på spåriga svenska vägar med vatten i spåren. Eller att ha ett par billiga stålfälgar med "smala" däck för regn som alternativ, till och från banan alltså.

/Johan B

Har redan tänkt den tanken, men DSSR finns bara från 17 tum och uppåt....

Racern:
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Jag körde Kumho Ecsta V70 med hård blandning på gata och bana nästan hela förra säsongen på min M3:a, och jag hade aldrig problem med dåligt väggrepp. Tyckte däremot det var kul när de blev varma och man fick lite tokryck på kvällarna och drog rundor på småvägarna runt Malmö. Åka fort stol och r-däck på gata = hur kul som helst
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Nja , min rek är att undvika R-däck vid svalt eller kallt väder , har tappat greppet på vit markeringarna vid en omkörning i 80-90 km/h 3 ans vxl , och jag har bara en 170 hk , men under högsommaren går det fint , men byt när hösten närmar sig .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

okej, ska väl lägga till att min säsong sträckte sig mellan maj och september...
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

BMWTobbe skrev:
okej, ska väl lägga till att min säsong sträckte sig mellan maj och september...

om man tänker på sin egen säkerhet ( och andras ) så är det en självklarhet att ha bra däck på bilen , är ju inte så kul att lägga sin pärla i diket , pga att däcken inte var dom bästa eller lämpade för förhållandet

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

ojsan, det var inte meningen att verka oansvarig på något sätt. Men hade det inte fungerat på gata för mig hade jag naturligtvis plockat av dem...
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

BMWTobbe skrev:
ojsan, det var inte meningen att verka oansvarig på något sätt. Men hade det inte fungerat på gata för mig hade jag naturligtvis plockat av dem...

Luuugn , det trodde jag inte om dig , var bara en reflektion på tankar som jag har , sen jag bildade familj så har mitt säkerhets tänkande blivit lite annorlunda

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Hehe, jo det kommer försiktighet med åldern. Det var en av anledningarna till att jag bytte bort min hoj mot Alpina -02:an. Vågade inte köra fort på två hjul längre, satt bara och tänkte på kaniner, stenar på vägen och potthål . Bättre att sitta i en plåtlåda
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Har väl bestämt mig för att ha en uppsättning Bridgestone S-03 Pole Position, det är dock lite surt att det skiljer 400 kr mellan 195-50-15 och 205-50-15 per uppsättning !!

Ska man låta snålheten bestämma eller är ska man lägga till 1600 kr för den där centimetern, hur mycket skillnad gör den.....!?

Racern:
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bistec skrev:
Har väl bestämt mig för att ha en uppsättning Bridgestone S-03 Pole Position, det är dock lite surt att det skiljer 400 kr mellan 195-50-15 och 205-50-15 per uppsättning !!

Ska man låta snålheten bestämma eller är ska man lägga till 1600 kr för den där centimetern, hur mycket skillnad gör den.....!?

Jag hade inte betalat den mellanskillnaden.
Jag må vara snål men det där verkar vara i grövsta laget..

Det är mitt svar baserat på plånboken. Det kanske finns andra parametrar att väga in?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bistec skrev:

400kr/däck!!!

Sålänge man inte ska vinna VM i...what ever...så nope!

Kör du 195 med gott samvete.

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Jag ska ev. köpa en uppsättning 15" BBS kryssekerfälgar imorgon men vet inte dimensionen på däcken som sitter på. Är det någon som vet vad som sitter orginal(318i)? 195-55? 195-50?

#52 Modsport II
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Cyberoid skrev:
Jag ska ev. köpa en uppsättning 15" BBS kryssekerfälgar imorgon men vet inte dimensionen på däcken som sitter på. Är det någon som vet vad som sitter orginal(318i)? 195-55? 195-50?

205/55...brukar det stå i instruktionsböckerna till E30...

Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Tackar! thumbs up

#52 Modsport II
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Vad gäller BS Potenza S-03 PP och centimetern mellan 195-50-15 och 205-50-15 har jag fått tips om att den spelar STOR roll vid torr vägbana, 205 bredden ska tydligen vara mycket stabilare och inte bli varmt och halt alls lika lätt som 195 däcket, vid våt vägbana funkar det nog dock bra med 195......!?

Racern:
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Jag har nog samma erfarenhet vad gäller bredden. Har provat 195 på M3:an och senare 205, tycker bilen frestade på 195:orna lite väl mkt tack vare vikten. Kan ju även vara önsketänkande, men 205:orna känns stabilare och inte lika ansträngda.
Citera
Däck för banåka
Fälgar och däck till E30 ?
<<   1, 2, 3   >>
5787 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande