| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4-link stag,hur korta kan man ha
|
2820 besök totalt |
|
Re: 4-link stag,hur korta kan man ha
Hittade en gammal länk när jag sökte om 4-länk. Jag vill vända lite på frågan, jag har läst att man ska ha så långa stag som möjligt... men hittar ente någon rekomenderad längd. Vad blir för långt vs för kort? eller så kan man ente säg?
Är ente ute efter en exakt längd, utan vill bara få ett humm om hur de kan se ut. Ska köra mest på gata, men även prova på lite rs och bana osv i framtiden! Mycket tacksam för svar!
Mvh
_________________ MvH Klas-Göran Winqvist |
||
|
Fyrlänk är inget bra för gata, men kanon för dragracing. Hur som helst med det, korta stag ger kraftigare förändringar av antieffekten och större vridning av bakaxeln vid fjädringsrörelse. Om då bilen kränger i en kurva så blir låsningen av den rörelsen kraftigare med korta stag, så långa är att föredraga vad roll anbelangar vilket är bättre för gatåka. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Nej, de är jag väl medveten om, men som jag förstått de hela så ska de funka hyffsat med fyrlänk om man har långa paralella stag. Sen är de första bilen jag bygger, o de kändes som ett bra alternativ med 4-länk för stunden! hehe. Jag har gott om plats för långa stag i min 142a... frågan var mest var gränsen till överdrivet går!? Mvh
_________________ MvH Klas-Göran Winqvist |
||
|
Ta 800-1000mm. Nu finns det längder som är brukliga i Dr där övre staget är kortare som sammantget visat sig bra i allmänhet för acctävlingar. Men, man åker fort med ladderbars också så det är inte så att allting spårar ur om man tar lite andra längder, det blir fortfarande bättre än ladderbars. Vad du förlorar accmässigt är den dynamiska förändringen av beteendet och främs då hur greppet kan förändras en bit uppefter strippen, vilket förutsätter en motor på sådär 1000 hkr för att något verkligt utslag av perfekt dynamisk balans i ett fyrlink skall ge utslag. Annars kan man få själva starten lika bra med nästan vilka längder som helst, bara man ställer in dom rätt. Sedan ställer man tillbaka dom parallellt när man åker hem, men det KAN vara så att dom kan vara parallella även när dom går som bäst på strippen beroende på motorstyrka och däck. MVH Göran Malmberbg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
4-link stag,hur korta kan man ha
|
2820 besök totalt |