Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bältesfråga
2322 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Bältesfråga

Hej,

upptäckte just att bälteshålen i min stol sitter lite för lågt, så övre remmarna från bältet går liksom ner från axlarna genom hålen, och sedan upp till infästningen i bilen (som givetvis är högre än mina axlar eftersom det är så man bör installera). Bör jag såga upp så hålen kommer högre eller spelar det ingen roll i en ev. krasch? Stolarna är rätt tunn glasfiber och ej FIA godkända. Troligtvis tvivelaktig säkerhet egentligen men enda jag kan hitta som passar min bil och budget. Bör jag såga eller inte?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Re: Bältesfråga

Westfield skrev:
upptäckte just att bälteshålen i min stol sitter lite för lågt, så övre remmarna från bältet går liksom ner från axlarna genom hålen, och sedan upp till infästningen i bilen (som givetvis är högre än mina axlar eftersom det är så man bör installera).

Sorry, detta är säkert OT men...

I SBF's GT 5.6.2 Montering (av säkerhetsbälten) så menar dom att bältets vinkel från horisontalplan och neråt ska vara mindre än 45 grader men störren än 10 grader? Alltså, axlarna ska vara högsta punkten? Vad gäller?

/Mangan, aningens förvirrad...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Såga. Annars får du onödigt slack i bältet.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Re: Bältesfråga

Magnus Karlsson skrev:
Westfield skrev:
upptäckte just att bälteshålen i min stol sitter lite för lågt, så övre remmarna från bältet går liksom ner från axlarna genom hålen, och sedan upp till infästningen i bilen (som givetvis är högre än mina axlar eftersom det är så man bör installera).

Sorry, detta är säkert OT men...

I SBF's GT 5.6.2 Montering (av säkerhetsbälten) så menar dom att bältets vinkel från horisontalplan och neråt ska vara mindre än 45 grader men störren än 10 grader? Alltså, axlarna ska vara högsta punkten? Vad gäller?

/Mangan, aningens förvirrad...


om jag tolkar det rätt så menar dom att axeln ska vara lägre än infästningspunkten, och att vinkeln bältet gör mot horisontalplanet ska vara mellan 10 och 45 grader.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Gripenland skrev:
Såga. Annars får du onödigt slack i bältet.


ok. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Re: Bältesfråga

Westfield skrev:
om jag tolkar det rätt så menar dom att axeln ska vara lägre än infästningspunkten, och att vinkeln bältet gör mot horisontalplanet ska vara mellan 10 och 45 grader.

och jag tolkade det tvärt om? Texten i GT hänvisar till en bild i GT-komplementet som ser ut så här:


Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
oj, jag måste ha läst utan att se bilderna

Hm, ska infästningen vara lägre alltså? Har alltid levt i tron om att de ska vara högre?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



om det är till nån tröst så satt jag just och läste den meningen i GT i säkert 10 minuter och kom fram till samma sak som dig... Tills jag såg bildreferensen.

Men det kanske bara gäller FIA-godkända stolar eller nåt? Såg nån passus om att om det gick att använda bältesfästet i C-stolpen så var det bäst? Nä, nu lägger jag ner mina funderingar, klokare blir jag inte iaf.

/Mangan, som helst inte vill flytta sina bältesfästpunkter i 924an... Igen...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Re: Bältesfråga

Magnus Karlsson skrev:






Det rekommenderas att vinkeln INTE överstiger 10grader men det är TILLÅTET med vinkel ända ner mot 45 grader. Ju större vinkel ju mer belastning på förarens ryggrad i händelse av en krock. Fäster man bältet över axlarna får man ingen kraft som pressar nedåt genom ryggraden.

Vad jag ser så finns det ingen begränsning i hur högt ÖVER horizontalplanet bälten får fästas.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Re: Bältesfråga

Gripenland skrev:
Vad jag ser så finns det ingen begränsning i hur högt ÖVER horizontalplanet bälten får fästas.

Ah, klockrent. Westfield fattade rätt alltså! Tack! thumbs up

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287



Nästa fråga:

När det gäller fasta bälten i stil med 5 och 6 punktsbälten, skall bältesinfästningen gärna sitta så nära bakom stolen som möjligt för att bältet inte skall töjas onödigt mycket vid ev krock?

Fasta bälten töjer väl sig mer än rullbälten?

Dvs som raggarna gör, fäster det i hatthyllan, är totalt värdelöst...?

Rätta mig om jag har fel

Jag tänkte fästa mina 5punkts runt burstaget, kan inte se något fel i det..?
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Anders Jeppsson skrev:
Nästa fråga:

När det gäller fasta bälten i stil med 5 och 6 punktsbälten, skall bältesinfästningen gärna sitta så nära bakom stolen som möjligt för att bältet inte skall töjas onödigt mycket vid ev krock?

Fasta bälten töjer väl sig mer än rullbälten?

Dvs som raggarna gör, fäster det i hatthyllan, är totalt värdelöst...?

Rätta mig om jag har fel

Jag tänkte fästa mina 5punkts runt burstaget, kan inte se något fel i det..?


Lite töjning i bälte och infästningar är bara bra. Det dämpar ut chocklaster i bältet som annars kan göra skada. Däremot är slack i bältet inte bra.

I rullbälten utan bältesförsträckare har man alltid lite "filmrulle-effekt". Dvs att när man belastar bältet packas den del av bandet som är på rullen och överskottet matas ut. En bältesförsträckare tar hand om filmrulle-effekt och annat slack i bandet som är av ondo.

Så länge infästningarna i hatthyllan har nödvändig styrka och styvhet kan jag inte se något fel i den förankringen, förutsatt att vinklarna är rätt.

Annars är ju burstaget ett utmärkt ställe för att fästa bälten thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Re: Bältesfråga

Westfield skrev:
Hej,

upptäckte just att bälteshålen i min stol sitter lite för lågt, så övre remmarna från bältet går liksom ner från axlarna genom hålen, och sedan upp till infästningen i bilen (som givetvis är högre än mina axlar eftersom det är så man bör installera). Bör jag såga upp så hålen kommer högre eller spelar det ingen roll i en ev. krasch? Stolarna är rätt tunn glasfiber och ej FIA godkända. Troligtvis tvivelaktig säkerhet egentligen men enda jag kan hitta som passar min bil och budget. Bör jag såga eller inte?


Har samma problem med stolar överhuvudtaget!
Fast mitt är att ALLA stolar har hålen för högt för mig!

om jag sågar upp så sätts FIA-godkännandet ur spel.
Gör iofs mindre för min del då det inte skall tävlas just nu iaf?
Vad händer då bältet ligger på stolen istället för axeln?

Jag kommer att få såga upp och byta plasthålen skulle jag tro.
Får med nya större hål om jag beställer de stolar ja funderar på.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bältesfråga
2322 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande