Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1258 besök totalt |
Kungaägget
Nu tänker jag vara så där otroligt korkad igen. ![]() Det pratas mycket gott om Koenigsegg på det här forat, men jag måste få fråga: Har grabbarna nå'n koll egentligen? Vet dom vad dom håller på med? Frågan grundar sig i att jag för något år sedan körde en annan svensk "sportbil" (Ginetta) och det enda jag kan säga om den är: Vilket jävla skräp! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Inte för att jag vet om grabbarna har så mycket koll men bilen spelar ju trots allt i en helt annan division än Ginetta. Ungefär som att jämföra en Fiat 500 med en Porsche! De har i alla fall lånat in mycket expertis när sånt behövts.
Däremot tror jag personligen att man alltid skulle ha minst 200% roligare i en Ginetta än i "Ägget", även om du tycker den är ett "jävla skräp". _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
om ett egg är en tredjedel så kul som en Ginetta, hamnar den i samma division som V...o 740 GL. Vem f...n betalar 5 Msek för en 740! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Re: Kungaägget
Jag, liksom dom flesta andra på denna planet ![]() Jag tycker det som ut som en hel del racingteknologi, avancerade lösningar och framförallt en jäkla fin finish på allt! Så jag tror dom har rätt bra koll ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Sen jag sett bilderna på de tekniska lösningarna under skalet och annat här på forumet har jag ändrat uppfattning om "ägget". Förut tyckte jag det var en ganska ful skryta_om_toppfarten_produkt men teknikbög som man är så smälter man ganska snart inför alla de bilder som visats, faktum är att den börjar se riktigt hygglig ut exteriört också (kompetens-utseende)
Till McLaren F1s höjder når den dock inte, kanske för att jag sniffar på den fina boken "Driving ambitions" med jämna mellanrum och då har ännu mer info om den. ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag ser verkligen fram emot en ordentlig sväng-test av den! Stanley Dickens eller nån vore väl kanon! Fast han är ju...hrrmmm... ganska tuff i sina omdömen...
En ordentligt test av den på Ringen står allra högst upp på önskelistan på vad jag vill se! Den verkar ha potential i mängd. Gäller "bara" att få den inställd och utsorterad så att det lirar osså... Och det är ju säkert mycket mycket jobb.. (*svamlar han glatt utan att veta nåt alls egentligen*) _________________ ![]() |
||
Det finns ju en annan svensk sportbil att relatera till som har klart bättre "renommé" än Ginettan...jag tänker givetvis på Indigo 3000.
En av de på jobbet har en sån i mörkblåmetallic med ljus inredning (den brukar stå på Bilmässan i Sthlm...). Väldigt fräsch bil men jag har aldrig kört nån. Någon som har erfarenhet av körupplevelsen? Den har ju också en del lite "spännande" lösningar, såsom främre övre bärarmar, stötdämparinfästningar osv... om den kostade säg 300.000kr ny, och Koeniggsegg 5MSEK, får man då verkligen 16-17ggr nöjet ut av den? Nej, givetvis inte. Det är ju inte en "fair" jämförelse tycker jag. Lagen om diminishing returns gäller i ALLA tillfällen när man pratar bilar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Klart intressant att se vad den skulle klara på ringen. Nu blir det lite OT, men jag skulle verkligen uppskatta om någon (vi på forumet) kan snoka upp superbilstider från ringen om de överhuvudtaget existerar förutom för Porsches GT-X bilar och de som Gemballa, Techart mfl byggger. Listan: Koenigsegg McLaren F1 Pagani Zonda Ferrari Enzo Ferrari F50 Ferrari F40 Bugatti EB110 Jaguar XJ220 Lamborghini Murcielago Inte för att dessa bilar nödvändigtvis är exceptionellt snabba runt ringen, men bara för att få lite verklighetsrelaterade siffror till dessa exotiska bilar. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Ice, jag tor inte att du fattade vad jag menade alls!
Det jag menade om att man skulle ha roligare i Ginettan har inget med bilens exklusivitet eller byggkvalité att göra. Hur kommer det sig annars att det är lika roligt att pressa en VW bubbla på en krokig väg som att göra samma sak med t ex en S60 T5? Jo, därför att känslan av att verkligen köra bil och att ligga på gränsen är så hög i VW:n även om den bara har 40 hk. Givetvis är Koenigsegg en av de allra grymaste supersportbilarna som både går hur fort som helst och dessutom håller superfinish. En mycket imponerande bil! Däremot betyder inte det att man inte kan ha lika roligt (eller roligare) i en "skitbil" som i en Koenigsegg. Fast jag skulle bra gärna vilja provåka eller ännu hellre provköra en! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1258 besök totalt |