Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Videokamera i bilen?
1, 2   >>
4040 besök totalt
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Videokamera i bilen?

Jag har sett någon bild att det skall vara förbjudet att filma under färd. Är det någon koll på detta eller är det bara en rekommendation?

Vad händer om man skulle ha det ändå och ingen har sett det?

Är det någon som vet förresten vad den svenska bilförsäkringen säger om olyckan skulle vara framme?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Sedan September är det förbjudet men om man lyckas komma ut på banan med en videokamera så kan du ju alltid spela dum eller påstå att den inte var på om du blir upptäckt då du kommer tillbaka.

Eftersom Nordschleife är klassat som allmän väg så har försäkringsbolagen svårt att komma undan, i princip måste de utrcykligen specificera att den inte gäller där men trafikförsäkringen är ändå giltigt pga trafikskadelagen.
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Jag har aldrigt vart på ringen men ska dit i april och vill absolut filma. Har tom byggt en kameraställ till bilen. Kollar dom innna man åker ut om man har kamera i bilen eller? Blir det böter om kommer tillbaka efter ett varv och man har kamera i bilen??

Bromma
Här sen Dec 2002

RS 1800 skrev:
Jag har aldrigt vart på ringen men ska dit i april och vill absolut filma. Har tom byggt en kameraställ till bilen. Kollar dom innna man åker ut om man har kamera i bilen eller? Blir det böter om kommer tillbaka efter ett varv och man har kamera i bilen??

Mikael,

Ingen vet nu hur det blir i Aprli men för närvarande gäller fortfarande beslutet om förbud så vitt jag vet. Kontrollen sker med största sannolikhet vid utfarten, men visst skulle de kunna stå och ta en när man kommer in också. Om du åker med passagerare är det ju enkelt för denne att montera ner kameran på långa rakan innan du kommer i "mål". Att hinna få upp den i början av varvet innan du börjar köra fullt är dock betydligt knepigare.

Det skulle förvåna mig om de har befogenhet att utdela böter, men jag är ingen jurist. Ett effektivare straff än böter vore nog att porta syndaren från all körning...

Jag tror dock att funktionärerna själva inte tycker det är speciellt kul/meningsfullt att övervaka förbudet. Låt oss hoppas att förnuftet segrar och det urfåninga kamera och videoförbudet tas bort snarast.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Ett alternativ som en del redan använder, är en sk bullet-camera.
Kolla t ex 32CWS HR VF (High Resolution Sony CCD) £155 NTSC på:
http://www.rfconcepts.co.uk/color_bullet_camera.htm

Eller en lite större camera som t ex Model 2146XAI £157 på:
http://www.rfconcepts.co.uk/cctv-camera.htm

Den första varianten skulle man ju kunna tänka sig montera på hjälmen,
som man tar på sig efter att man passerat insläppet och tar av sig när man passerat gantryt vid Döttinger Höhe!

Dessa kameror kräver dock att man har en videokamera med analogingång, som kan ta emot den analoga videosignalen.
En del av Sonys dyrare DV-kameror har det.
Eller släpar med sig en videobandspelare, som man gömmer någonstans i bilen.
Videobandspelaren kräver dock att man har en 12/220v omvandlare.

Sen har ju även varianten att spela in det direkt på en laptop diskuterats.
Så visst finns det alternativ, om man vill trotsa mot videoförbudet!

Jag kan bara intyga att det är väldigt trevligt att ha sina varv inspelade,
för att sedan kunna analysera sin egen körning och titta på detaljer som man inte hinner med att registrera när man kör! thumbs up

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

När jag var nere i november 02, så var dom som hökar på alla dom såg med videokamera i bilen. Dom tog kameran och så fick man hämta ut den när man var tillbaka efter sitt varv.
När killen från frankrike tog det här kortet på förbudsskylten, då ropade dom ut i högtalaren att det var fotografering förbjuden!!! thumbs down
och läser man på skylten så står det att det även är foto förbud. >

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Får man inte stå i Brünnchen heller och filma då? Är det så de menar månne?

Herregud?

Mvh / Micke

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Får man inte stå i Brünnchen heller och filma då? Är det så de menar månne?

Herregud?

Mvh / Micke

Nej, det kan dom rimligen inte förbjuda!

Jag noterade fö en intressant detalj på förbudsskylten.
Det står "during public driving".
Därmed verkar det inte vara förbjudet att filma under t ex Scuderia-kurserna och under tävlingarna!

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:
Därmed verkar det inte vara förbjudet att filma under t ex Scuderia-kurserna och under tävlingarna!

Precis min tanke!

Tyvärr blir det inte så många fria varv under Scuderia kursen,men jag skall försöka ha kameran igång då i alla fall.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Det bästa sättet att analysera sin körning är förmodligen med videokamera. Tänkte inhandla en sådan. Vad skall man tänka på när man köper? Typ av kamera som är bra, viktiga funktioner mm.

Stockholm
Här sen Dec 2002

höfläkt skrev:
Det bästa sättet att analysera sin körning är förmodligen med videokamera. Tänkte inhandla en sådan. Vad skall man tänka på när man köper? Typ av kamera som är bra, viktiga funktioner mm.

om du inte ska ha riktigt tråkigt medan du tittar, anser jag att en viktig funktion är vidvinkeloptik på kameran.. man brukar kunna köpa vidvinkelobjektiv till de flesta kameror man köper nu. Annars kommer det se ut som det går i 30 när du ligger o pressar i 200.. O det e ju aldrig kul!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag måste faktiskt säga att det här kan avgöra saken för mig. Om det exempelvis blir trångt med datum/pengar i sommar skiter jag i att åka ner om jag inte får filma mina varv.

Som vanligt i sådana här fall tänker man kortsiktigt och på symptom - inte sjukdomen. Likt i Sverige där man tror att farten är det onda till allt tycks man på Nürburgring Gmbh tro att filmandet är det på ringen.
Personligen (som jag skrivit förut) tror jag att det här kan få motsatt effekt. De som varit ute efter att jaga en bra tid runt ringen kunde man med film visa att de blev uppehållna och hade därmed en leg. "ursäkt". Nu kommer de endast ha en tid.... Dålig tid = svag körning , Bra tid = stark körning (egentligen: tur med trafik.)
Dessutom verkar ju användandet av bullet-cams utbrett så de som verkligen vill filma stoppas ju inte i alla fall....

Mvh /Micke

Bromma
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Jag måste faktiskt säga att det här kan avgöra saken för mig. Om det exempelvis blir trångt med datum/pengar i sommar skiter jag i att åka ner om jag inte får filma mina varv.

Micke,

Jag delar din uppfattning om att videoförbudet är korkat och att det mycket väl kan ha motsatt effekt. Att helt avstå från att åka ner bara för att man inte får filma är dock ännu mera korkat!!

Det helt överskuggande behållningen av att köra där nere är känslan. Känslan av att flygga över Quiddelbacher Höhe med ett litet morr närr bakhjulen lättar. Känslan att dåna ner för Fuchsröhre med tankar som "nu dj-vlar skall jag hålla fullt". Känslan att hoppa ur lilla karuselln med en elegant svansviftning. Känslan att komma ner i Brunnchen med 1000 åskådare och drifta ut på smatterstenaran...

Visst är det kul med varvtider och video, men det helt överskuggande (åtminstone för mig) är själva körupplevelsen. Faktum är att vissa sekvenser lagras i hjärnan och man kan "spela upp" dem i åratala efteråt. Ingen videofilm kan ersätta de minnen man har inom sig.

Slutligen, tänk om videoförbudet bara är början? Nästa steg kanske är hastighetsrestriktioner, ännu kortare öppettider och i en förlängning slutet för all turistkörning. Då hjälper det inte att ha suttit hemma i garaget och tjurat över att man inte fick videofilma!

Bottom line - man lever i nuet. Möjligheten att få köra Nordslingan som turist är helt enkelt unik. Det är bara och tacka och bocka att man år 2003 kan få ha så fruktansvärt kul med så enkla medel. Låt inte ett fånigt videoförbud skymma vad det verkligen handlar om!

Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:

Bottom line - man lever i nuet. Möjligheten att få köra Nordslingan som turist är helt enkelt unik. Det är bara och tacka och bocka att man år 2003 kan få ha så fruktansvärt kul med så enkla medel. Låt inte ett fånigt videoförbud skymma vad det verkligen handlar om!

Snyggt formulerat thumbs up

Här sen Nov 2002

Jag hoppas också du omprövar din inställning Micke. Tänk så roligt körningen är. Låt inte Nürburgring GmbH sabba den känslan med sitt filmförbud. Gör hellre som jag - hoppas på möjligheten att komm ut med kameran kanske något varv.
Håller med Anders att vi får suga på kännslan som sitter kvar när vi kommer hem.
Kan jämföras med då vi var i Thailand, på bla Puket för massor av år sedan. Innan det blev ett totalt kanarieöarna där alla har varit. Efter senare besökvar jag SKITBESVIKEN i jämförelse med första besöket. Får i stället leva på minnet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Jag delar din uppfattning om att videoförbudet är korkat och att det mycket väl kan ha motsatt effekt. Att helt avstå från att åka ner bara för att man inte får filma är dock ännu mera korkat!!

Det helt överskuggande behållningen av att köra där nere är känslan. Känslan av att flygga över Quiddelbacher Höhe med ett litet morr närr bakhjulen lättar. Känslan att dåna ner för Fuchsröhre med tankar som "nu dj-vlar skall jag hålla fullt". Känslan att hoppa ur lilla karuselln med en elegant svansviftning. Känslan att komma ner i Brunnchen med 1000 åskådare och drifta ut på smatterstenaran...

Kära, kära bröder av den sanna och eviga tron - ni har förstås alldeles rätt.
Av hela mitt hjärta tackar jag er för att ni återför mig till den rätta stigen efter mitt tvivlande.

Att leva i nuet är mitt mantra - jag kan inte förstå att jag kunde bortse från det...

När man läser den beskrivningen av lättad bakvagn över QH och fullhållandet ner i rävgrytet samt spotten ur svalans svans blir man lyrisk!!! YES - det är självklart så man skall resonera!!!

Mvh / Micke

Bromma
Här sen Dec 2002

Micke,

Visste väl att du skulle ta reson om argumenten bara var de rätta!

Vi ses!

Poyan
Göteborg
Här sen Jan 2008

Denna regeln/lagen ska jag ta lika seriöst som fildelningen. Betalar jag så mycket pengar på att åka ner till legendariska ringen så ska jag fanimej ha det på film också. Inte åker du till månen utan att ha med dig bilder hem

Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:

Precis min tanke!

Tyvärr blir det inte så många fria varv under Scuderia kursen,men jag skall försöka ha kameran igång då i alla fall.

Vad roligt att du också kommer!!

Kan bekräfta att filmning under Scuderian är helt tillåten, dock inte på onsdagens fria körning som ingår i avgiften, som trots allt är en Tourist fahren.

Appropå ondagar är jag osäker om det är då Christa's har Ruhe tag.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RS Patrik skrev:
Vad roligt att du också kommer!!
observera årtalet

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
RS Patrik skrev: