Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Måste en torpedvägg vara i plåt?
4 besök senaste veckan (1778 totalt)
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Måste en torpedvägg vara i plåt?

Som rubriken, måste den vara i plåt? Kan man göra den i glafiber eller liknande. Tänkte mest på om man ska lyckas regga bilen som ombyggt eller amatörbyggt fordon.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Hej

Menar du vägg mellan motor och kupé? Den behöver nödvändigtvis inte vara i metall även om det normalt rekommenderas. Ska bilen uppfylla något tävlingsreglemente brukar det vara krav på metallvägg så om man tänkt köra på bana (och det har man ju?) bör man nog bygga i metall.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Kolfiber duger inte eller?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SteQve skrev:
Kolfiber duger inte eller?

Saxat ur GT 5.15
En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra skador i samband med brand.

Jag personligen tycker inte att kolfiber är ett bra val. Jag är dock ej SBF-besiktningsman...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5897



Hej

Det enda reglemente jag behövt läsa på senare tid är tyvärr DR-reglementet och där har jag bestämt för mig att det ska vara en brandvägg/torpedvägg i metall. Men kolla gärna själv.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18011



En kamrat till mig hade problem vid vagnboksbesiktningen av sin dragracebil pga att han hade gjort torpedväggen i titanplåt. Det fanns inte specat i det regelverket hur tjockt det skulle vara i andra material än i alu och stålplåt.
Det är fel ställe att spara vikt på.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
En kamrat till mig hade problem vid vagnboksbesiktningen av sin dragracebil pga att han hade gjort torpedväggen i titanplåt. Det fanns inte specat i det regelverket hur tjockt det skulle vara i andra material än i alu och stålplåt.
Det är fel ställe att spara vikt på.


Titan är väl iofs ett ganska bra val även om man inte har vikt som bedömningsparameter.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18011



Kristian Larsson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
En kamrat till mig hade problem vid vagnboksbesiktningen av sin dragracebil pga att han hade gjort torpedväggen i titanplåt. Det fanns inte specat i det regelverket hur tjockt det skulle vara i andra material än i alu och stålplåt.
Det är fel ställe att spara vikt på.


Titan är väl iofs ett ganska bra val även om man inte har vikt som bedömningsparameter.
Att han valde titan var för att det var gratis.

Min kommentar om vikten var väl närmast för att jag tycker man ska hålla sig till beprövade lösningar i de delar av bilen där det är viktigt med bra säkerhet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2204



Med tanke på hur utmärkt glasfiber brinner kanske det inte är så bra. Å andra sidan skall brandväggen ju enbart skydda mot flammfronten medam man tar sig ur / hjälper föraren ut.

Följande bilar är homologerade & har glasfiber i brandväggen:

Lotus Elan
Ginetta G4
Marcos (har tillochmed i trä)

Det finns säkert massor med fler exempel...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Skruva banåkabil
Måste en torpedvägg vara i plåt?
4 besök senaste veckan (1778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande