| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Måste en torpedvägg vara i plåt?
|
4 besök senaste veckan (1778 totalt) |
|
Som rubriken, måste den vara i plåt? Kan man göra den i glafiber eller liknande. Tänkte mest på om man ska lyckas regga bilen som ombyggt eller amatörbyggt fordon. _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
Hej
Menar du vägg mellan motor och kupé? Den behöver nödvändigtvis inte vara i metall även om det normalt rekommenderas. Ska bilen uppfylla något tävlingsreglemente brukar det vara krav på metallvägg så om man tänkt köra på bana (och det har man ju?) bör man nog bygga i metall. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Saxat ur GT 5.15 En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra skador i samband med brand. Jag personligen tycker inte att kolfiber är ett bra val. Jag är dock ej SBF-besiktningsman... _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Hej
Det enda reglemente jag behövt läsa på senare tid är tyvärr DR-reglementet och där har jag bestämt för mig att det ska vara en brandvägg/torpedvägg i metall. Men kolla gärna själv. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
En kamrat till mig hade problem vid vagnboksbesiktningen av sin dragracebil pga att han hade gjort torpedväggen i titanplåt. Det fanns inte specat i det regelverket hur tjockt det skulle vara i andra material än i alu och stålplåt.
Det är fel ställe att spara vikt på. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Titan är väl iofs ett ganska bra val även om man inte har vikt som bedömningsparameter. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Min kommentar om vikten var väl närmast för att jag tycker man ska hålla sig till beprövade lösningar i de delar av bilen där det är viktigt med bra säkerhet. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Med tanke på hur utmärkt glasfiber brinner kanske det inte är så bra. Å andra sidan skall brandväggen ju enbart skydda mot flammfronten medam man tar sig ur / hjälper föraren ut.
Följande bilar är homologerade & har glasfiber i brandväggen: Lotus Elan Ginetta G4 Marcos (har tillochmed i trä) Det finns säkert massor med fler exempel... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (1778 totalt) |