| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trim till Audi /vw 2.0 16v
|
5 besök senaste veckan (5555 totalt) |
|
Trim till Audi /vw 2.0 16v
Hej Är där någon som har lite erfarenheter av dom här maskinerna. Har gått och funderat lite på att ta ut min motor ur Audin och renovera den. När man ändå har den ute så kanke man skulle lägga i lite vassare kamar osv
Tacksamm för tips och ider samt om någon har en motor manual som man kan låna eller köpa. Tack på förhand Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
|
Jag antar att den fortfarande skall användas som åka-till-jobbet-bil?
I så fall skall du nog snegla på vad man kan sno från 1.8L 16V som har samma effekt som 2.0:an fast ur mindre volym. Det som skiljer, vad jag vet är kompressionen och kamaxlarna. Plana toppen eller blocket, putsa lite i kanalerna i topp, insug och grenrör, montera kammar från 1.8L (om det går) och montera justerbart kamdrev för att kompensera felet i kammens vinkel som uppstår när man planar. Sen finns det givetvis värre kammar att sätta i, men då börjar det kosta pengar... _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||||
|
Det som skiljer på 1,8 16v (KR) mot 2,0 16v 6A/9A motorerna är:
Toppen (bättre insugsdel men sämre avgasdel på KR/PL) Insugskammen är vassast i KR motorn, avgaskammen är samma på KR, 6A och 9A. (kammarna passar mellan de olika motorerna) Insuget skiljer, det finns tre varianter till Golf/Jetta och ett till Audi. Kompressionen på 1,8 motorerna är 10:1 och på 6A,9A och ACE är den 10,8:1. 2,0 16v: 6A = Audi 80 mfl, 9A = Passat 88-93 136hk 6A och 9A är samma motor fast 6A är för bilar med längsmonterad motor, ACE är efterföljaren till 6A och sitter bla. i Audi 80 Competition (140hk). Insprutningsystem = KE-Motronic (halvmekaniskt) 1,8 16v: KR = Golf/Jetta 86-88 139hk, K-Jetronic insprutning (helmekaniskt) utan katalysator PL= Golf/Jetta 88->91 129hk KE-Jetronic insprutning (halvmekaniskt) med katalysator Den "bästa" vw 16v motorn (innan FSI) är 2,0 16v (ABF) motorn i Golf 3 94-> och Seat Ibiza 98->, den ger 150hk och ett eget insug, annan bränsleinsprutning(digifant) osv. Den stora skillnaden är att blocket är 16mm högre och har längre stakar och har ett bättre stake-slaglängdförhållande. Andra kammar är dyrt, sist jag kollade kostade schrick kammarna ca 3800kr/st, men det går säkert att få tag i billigare i tyskland. Här finns information om ABF motorn, tyvärr är min lina väldigt slö (telias fel!)
http://razer.mine.nu/insprutning/Gol _________________
|
||||||
|
Tack
hejsan Jag tacka så mycket för info. Skall kolla igenom och sedan planera motor renv nu i vinter.
Jag har en ACE motor så hade tänkt att bygga på den ... men ett tag var jag inne på att stoppa i en 1,8l turbo men tycker att det blir lite väl mycket som måste ändras... är ju trotts allt en varadags bil som skall bli lite roligare både på väg och bana
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
|
Finns en kille här uppe, i lycksele närmare bestämt som kör ""hrrrkkkel" dragracing "schyyy"......
Med en ABF 16v motor, och han har bytt kolvar portat toppen andra vevstakar och kammar mm.. Han kanske har nått att tillföra.. Kolla in här http://www.savarturbo.se/ och sök efter en kille som heter Leif kör audi 80 quattro, från lycksele. |
||||||
|
Här har ni en kul grej om Leifs Audi:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic Här är mer info om bilen: http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&a (ska uppdateras under vintern) - Mattias _________________ Mattias Sandgren BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77 Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/ |
||||||
|
om det är en ren bruksbil =
Läs reglerna: ---------------------------------------------------------------------------------- Detta är INTE ett ställe för tekniska frågor gällande: Bruksbilar / strippenbilar / showbyggen / hobbybilar som byggs enbart för gatkörning Detta är ett ställe för tekniska frågor kring bilar som åtminstone någorlunda regelbundet körs på bana eller kommer köras på bana framöver. om du inte redan tidigare berättat lite om bilen så KRÄVS det att du berättar lite om den och vad du har den till samtdigt som du ställer en fråga här. ---------------------------------------------------------------------------------- Så nu är det ev. bara o gå och ställa sig i skämshörnan!
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re: Tack
Jepp. "regelbundet" är nyckelordet
Det var därför jag skrev: "Så nu är det ev. bara o gå och ställa..." _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
_________________ Johan Meissner |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Trim till Audi /vw 2.0 16v
|
5 besök senaste veckan (5555 totalt) |

