Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trim till Audi /vw 2.0 16v
5 besök senaste veckan (5555 totalt)
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608


Trådstartare
Trim till Audi /vw 2.0 16v

Hej

Är där någon som har lite erfarenheter av dom här maskinerna.

Har gått och funderat lite på att ta ut min motor ur Audin och renovera den. När man ändå har den ute så kanke man skulle lägga i lite vassare kamar osv

Tacksamm för tips och ider samt om någon har en motor manual som man kan låna eller köpa.

Tack på förhand

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11026



Jag antar att den fortfarande skall användas som åka-till-jobbet-bil?

I så fall skall du nog snegla på vad man kan sno från 1.8L 16V som har samma effekt som 2.0:an fast ur mindre volym. Det som skiljer, vad jag vet är kompressionen och kamaxlarna.
Plana toppen eller blocket, putsa lite i kanalerna i topp, insug och grenrör, montera kammar från 1.8L (om det går) och montera justerbart kamdrev för att kompensera felet i kammens vinkel som uppstår när man planar.

Sen finns det givetvis värre kammar att sätta i, men då börjar det kosta pengar...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Det som skiljer på 1,8 16v (KR) mot 2,0 16v 6A/9A motorerna är:

Toppen (bättre insugsdel men sämre avgasdel på KR/PL)
Insugskammen är vassast i KR motorn, avgaskammen är samma på KR, 6A och 9A. (kammarna passar mellan de olika motorerna)
Insuget skiljer, det finns tre varianter till Golf/Jetta och ett till Audi.

Kompressionen på 1,8 motorerna är 10:1 och på 6A,9A och ACE är den 10,8:1.

2,0 16v:
6A = Audi 80 mfl, 9A = Passat 88-93 136hk
6A och 9A är samma motor fast 6A är för bilar med längsmonterad motor,
ACE är efterföljaren till 6A och sitter bla. i Audi 80 Competition (140hk).
Insprutningsystem = KE-Motronic (halvmekaniskt)

1,8 16v:
KR = Golf/Jetta 86-88 139hk, K-Jetronic insprutning (helmekaniskt) utan katalysator
PL= Golf/Jetta 88->91 129hk
KE-Jetronic insprutning (halvmekaniskt) med katalysator

Den "bästa" vw 16v motorn (innan FSI) är 2,0 16v (ABF) motorn i Golf 3 94-> och Seat Ibiza 98->, den ger 150hk och ett eget insug, annan bränsleinsprutning(digifant) osv.
Den stora skillnaden är att blocket är 16mm högre och har längre stakar och har ett bättre stake-slaglängdförhållande.

Andra kammar är dyrt, sist jag kollade kostade schrick kammarna ca 3800kr/st, men det går säkert att få tag i billigare i tyskland.

Här finns information om ABF motorn, tyvärr är min lina väldigt slö (telias fel!)
http://razer.mine.nu/insprutning/Golf-Vento92-/Mekanik_ABF/

_________________
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608


Trådstartare
Tack

hejsan


Jag tacka så mycket för info. Skall kolla igenom och sedan planera motor renv nu i vinter.

Jag har en ACE motor så hade tänkt att bygga på den ... men ett tag var jag inne på att stoppa i en 1,8l turbo men tycker att det blir lite väl mycket som måste ändras... är ju trotts allt en varadags bil som skall bli lite roligare både på väg och bana

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Finns en kille här uppe, i lycksele närmare bestämt som kör ""hrrrkkkel" dragracing "schyyy"......
Med en ABF 16v motor, och han har bytt kolvar portat toppen andra vevstakar och kammar mm.. Han kanske har nått att tillföra..

Kolla in här http://www.savarturbo.se/ och sök efter en kille som heter Leif kör audi 80 quattro, från lycksele.

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Mattias Sandgren
Sävar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 15



Här har ni en kul grej om Leifs Audi:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=2613

Här är mer info om bilen:
http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida=content/bilarna.php&bi . . . .
(ska uppdateras under vintern)

- Mattias

_________________
Mattias Sandgren
BMW 325iX -89, 320 -89, 3.0 -77
Sävar TURBO Site -> http://savarTURBO.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

om det är en ren bruksbil =

Läs reglerna:

----------------------------------------------------------------------------------
Detta är INTE ett ställe för tekniska frågor gällande:
Bruksbilar / strippenbilar / showbyggen / hobbybilar som byggs enbart för gatkörning


Detta är ett ställe för tekniska frågor kring bilar som åtminstone någorlunda regelbundet körs på bana eller kommer köras på bana framöver.

om du inte redan tidigare berättat lite om bilen så KRÄVS det att du berättar lite om den och vad du har den till samtdigt som du ställer en fråga här.
----------------------------------------------------------------------------------




Så nu är det ev. bara o gå och ställa sig i skämshörnan!


_________________
Magnus Thomé
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11026



Re: Tack

Magnus Thomé skrev:
om det är en ren bruksbil =


Björn Persson skrev:

...en varadags bil som skall bli lite roligare både på väg och bana ...


Det räcker väl för att få diskuteras här på rejsa??

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Re: Tack

DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
om det är en ren bruksbil =


Björn Persson skrev:

...en varadags bil som skall bli lite roligare både på väg och bana ...


Det räcker väl för att få diskuteras här på rejsa??


Jepp. "regelbundet" är nyckelordet


Det var därför jag skrev: "Så nu är det ev. bara o gå och ställa..."

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Var hamnar då denna tråden?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16232


_________________
Johan Meissner
Citera
Skruva banåkabil
Trim till Audi /vw 2.0 16v
5 besök senaste veckan (5555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande