| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker bra 4-hjuls inställare i Göteborg.
|
5 besök senaste veckan (2005 totalt) |
|
Hej!! Är det någon som kan rekomendera någon lämplig (dvs Bra/duktig/ trevlig) firma som gör noggranna 4-hjuls inställingar på entusiast bilar...?? utan att det kostar £££££££$$$$$$$$ kr kr kr för mycket. Tänker främst på att det kan bli lite pilligt med att flytta och byta shims på bärarmarna bak på min bil. Frågan ställs mot Göteborgsområdet med omnejd. Mvh//Jocke... _________________ Joakim Doshé |
||||
|
Jag brukar lämna min bil hos Backalycka service i Kungsbacka, tycker att de brukar göra bra inställning och är trevliga. Erling heter han som kan maskinen. Tel 0300-125 10. Skicka pm om du vill veta mer.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||
|
Klangs nettodäck, http://www.nettodack.nu/ är ett annat tips. Jag upplevde dem som väldigt nogranna, kunniga och trevliga. Helt ok pris också.
/Calle _________________ Carl Sundin PCS 9296 |
||||
Jocke, varför inte göra det själv??? Då blir det gratis. Dessutom kan du testa olika inställningar utan at åka fram o tillbaka till en hjulinställare. Tänk bara den gången du står där på banan å behöver ändra till nästa rejs, åsså måste du åka till stan å ändra hjulvinklarna!!! När du har lärt dig det hela så grejar du det på plats, och kan dessutom då testa vilken instllning du vill på en träning. Så du lär dig vat några millimeter mer to in eller camber ger t,ex. Min röst ligger för at ALLA rejsintresserade måste lära sig det här själva, ur ALLA synvinklar sett. Och ni kan maila mig hur mycket ni vill, eller tom ringa om det är kris på banan. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Camber är ju ganska lätt att mäta med rätt verktyg (det finns någon tråd här rätt nyligen som diskuterar olika "vinkelmätare") det gäller ju dock att hitta ett tillräckligt plant underlag eller att ta hänsyn till ev ojämnheter i garagegolvet... Men hur mäter man toe in på ett lätt sätt??? Jag kan iofs tänka mig att man skulle kunna använda ett laservattenpass mot fälgarna och skicka strålen mot en vägg, markera och sedan med lite mätning och trigonometri räkna ut vinkeln som hjulen står, men finns det något mindre omständigt sätt eller smart, rel. billigt mätverktyg man kan använda? Det blir ju liksom oftast pyssligt och knappast tillräckligt exakt att försöka stoppa in en gradskiva någonstans i hjulupphägningen och mäta... eller? Vad jag helt enkelt undrar om det finns vinkelmätare som kan mäta vinklar i horisontalplanet, typ en väldigt exakt kompass...? _________________ Mattias Meldert |
||||
|
om fälgarna är raka och fina, kan man inte mäta i framkant och i bakkant mellan de två fälgar på fram respektive bakaxel och ta skillnaden av måtten för att få toe?
Jag har svårt att förklara hur jag menar känner jag. Förhoppningsvis förstår någon hjälpligt iaf. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Man letar upp ett bra plats i garaget med ett långt byggpass. Ev så kan man lägga en lämplig plywoodbit under ett hjul. Toe, jag har en bild på min hemsida just nu där jag mäter toe på bakhjulen, dessutom mot centrum på bilen. Bilderna är lite dåliga ifs. http://hem.passagen.se/hemipanter/ långt ner på sidan. Man kan såga till ca 15 cm breda plywood linjaler som har uttag för däcken så dom ligger an mot fälgarna riktade frammåt bilen. Sen mäter man avståndet på två ställen. Exakt, ja, man vet ju inte riktigt vad det skall vara för toe till att börja med. Jag åker några vändor så jag känner hur bilen beter sig sen ställer jag om i den riktning jag vill ha det. Det varierar med bana (snabb eller långsam) och däck, och en stor del av poängen är just att lära sig att känna in dom här sakerna. Det händer i vart fall inget farligt om man ändrar toe. Det finns liksom ingen bok som kan säga vad det skall vara mer än för vanliga bilar. Caster mäter man t,ex med ett gradvattenpass direkt mot spindeln. Man kan göra markerade ytor att mäta mot. Har man samma inställning på passet och kollar båda sidor så blir det exakt. Om det är någon del av en grad mer eller mindre spelar ingen roll, bara det är LIKA. Hjulinställningsfirmorna håller självfallet inte med om att linjaler funkar, det är multikronorsinstrument som måste till. Många gånger är hela apparaten inväg med vatten pass..... Det har nästan jobbats upp en sorts inställningsmystik och lasertrolldom i den här frågan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Fiskelinan är min vän. |
||||
|
Sen kan man väl fixa referensmått direkt på bilen när man blir varm i kläderna.
om det skall justeras i depån kan ju Cambern tex mätas i mm mellan några referenspunkter (på varsin sida om justerpunkten). Samma sak med toe (mm direkt på styrstaget). Det som krävs är lite målning av refernslinjer och nån tabell över vad de olika måtten motsvarar (det behöver ju inte vara linjärt direkt). Det är väl bara toe-out bak som kan vara överranskande om det blir för mycket (speciellt om man har passiv medstyrning). Annars är det väl bara att skruva med hjärtans lust. (man tar väl lite ledning av andra med samma utrustning förståss).
|
||||
Referenser är en bra ide. Har man en bra bakvagns-toe, så kan man kägga linjalerna mot fälgen riktade frammåt bilen och göra en markering på karossen som man antecknar måttet till. På bägge sidor. Så slipper man hålla på med framspindlarne eller nån mittenlije osv. Det här förekommer på fler proffsmaskiner, ett körnslag som måttpunkt. Själv har jag mätt upp vad ett varv på styrstaget gör i toe, sedan har jag markeringar på staget som förslagsvis kan peka rakt uppåt, rakt fram osv när dom gäller. Man kan t,ex utgå från noll toe. Problemet är väl när man ändrar cambern att man behöver veta vilken påverkan på toe en måttenhet camber har. Men det går ju att kolla i garaget å skriva upp. Det här kan naturligvis bli lite oexakt justering av toe, men alternativet är att inte kunna justera camber ALLS på banan, utan att ha linjaler mm med sig. Det är ju alltid bra att skriva upp all setting, väderlek, däck mm för varje bana o körning så man kan utgå från detta vid återkomst till banan eller liknande omständigheter. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
oj oj nu blev det många fina tips och råd på metoder
tack för dem...!!
Nu är det dock inte min racer (min gamla trogna Marcos 1600 GT) utan min Cormebumper Corvette Stringray Convertible från 1972 (med man växellåda dvs 100 knyck på 1:an ) som i vinter får "plast" bussningar överallt och komplett chassie kit från Vette Brakes & Products, Inc http://www.vbandp.com/detail.aspx?IDMen än en gång tack för alla tips. Mvh//Jocke... _________________ Joakim Doshé |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (2005 totalt) |